Neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja nuorten hoito- ja palveluketju, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja nuorten hoito- ja palveluketju, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Tervetuloa neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja nuorten hoito- ja palveluketjun pariin. Ketju tukee varhaista tunnistamista, hoitoa ja arjen sujuvuutta sekä kokoaa yhteen ammattilaiset yhteisten toimintatapojen äärelle.

Toimintamallin nimi
Neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja nuorten hoito- ja palveluketju, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tervetuloa neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja nuorten hoito- ja palveluketjun pariin. Ketju tukee varhaista tunnistamista, hoitoa ja arjen sujuvuutta sekä kokoaa yhteen ammattilaiset yhteisten toimintatapojen äärelle.

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Tekijä

Toni Ranta

Luotu

Luotu

18.6.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

1.12.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli kokoaa neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja nuorten tueksi moniammatillisen, vaiheistetun hoito- ja palveluketjun:

  • Tunnistaminen ja varhainen tuki ilman diagnoosia
  • Tarvittaessa ohjaus tutkimuksiin ja diagnosointiin
  • Yksilöllinen hoito ja seuranta perustasolla tai erityistasolla
  • Siirtymien (esim. aikuispalveluihin) tukeminen
  • Yhtenäiset toimintamallit ja työkalut ammattilaisille
  • Kokonaisvaltainen perheen huomiointi

Tavoitteena on lisätä ymmärrystä, vähentää arjen kuormitusta ja vahvistaa lapsen toimijuutta.

Hoito- ja palveluketju kuvataan palveluketjut.hyvaep.fi sivustolle.

Toimintaympäristö

Neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja nuorten hoidon ja palvelujen kehittämiseen vaikuttavat monet ajankohtaiset tekijät:

  • Poliittiset ja lainsäädännölliset: Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuun siirtyminen hyvinvointialueille on tuonut tarpeen yhtenäistää hoitoketjuja ja parantaa palvelujen saavutettavuutta.
  • Yhteiskunnalliset ja kulttuuriset: Yleistynyt tietoisuus neuropsykiatrisista häiriöistä (esim. ADHD, autismikirjo) on lisännyt tuen ja diagnostiikan kysyntää. Monikulttuuristuminen tuo uusia tarpeita tunnistamiseen ja perheiden kohtaamiseen.
  • Taloudelliset: Varhainen tuki ja ennaltaehkäisy ovat kustannustehokkaampia kuin myöhäinen, korjaava työ. Tämä korostaa resurssien oikeaa kohdentamista.
  • Sosiaaliset: Perheiden moninaistuminen ja vanhempien jaksamisen tukeminen ovat keskiössä. Lapsen oireilu kuormittaa koko perhettä.
  • Ympäristötekijät: Raskaudenaikainen päihteiden käyttö, stressi ja varhaiset traumaattiset kokemukset voivat lisätä neuropsykiatristen oireiden riskiä.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat alle 18-vuotiaat lapset ja nuoret, joilla esiintyy neuropsykiatrista oireilua – kuten keskittymisen vaikeuksia, impulsiivisuutta, aistiyliherkkyyttä, sosiaalisen vuorovaikutuksen haasteita tai motoriikan säätelyn ongelmia. Oireet voivat viitata esimerkiksi ADHD:hen, autismikirjoon tai tic-häiriöihin.

Asiakasymmärrystä on vahvistettu mm. seuraavilla tavoilla:

  • Arjen toimintakyvyn arvioinnit (esim. uni, ruokailu, siirtymät, sosiaalinen toiminta)
  • Vanhempien ja huoltajien kokemustiedon hyödyntäminen
  • Koulun, varhaiskasvatuksen ja neuvolan havainnot
  • Lapset puheeksi -keskustelut ja perhekohtainen tarpeiden tunnistaminen
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimenpiteet käyttöönottoon ja juurruttamiseen:

  • Ammattilaisten kouluttaminen neuropsykiatrisista häiriöistä ja yhteisistä toimintamalleista
  • Yhteisten käytäntöjen jalkauttaminen varhaiskasvatukseen, kouluihin, sosiaali- ja terveydenhuoltoon
  • Hoitoketjun kuvaaminen ja sen saataville tuominen sähköisesti
  • Yhteistyömallien kehittäminen ja vakiinnuttaminen (esim. moniammatilliset tiimit)
  • Digitaalisten tukipalveluiden ja työkalujen käyttöönotto
  • Jatkuva arviointi ja päivittäminen

Tarvittavat resurssit:

  • Aika ja sitoutuminen koulutukseen ja mallin jalkauttamiseen
  • Henkilöstöresurssit sekä perustasolla että erityistasolla
  • Riittävä osaaminen neuropsykiatrisista ilmiöistä
  • Digitaaliset työkalut, kuten Mielenterveystalo
  • Taloudelliset resurssit koulutuksiin, työnohjaamiseen ja ryhmätoiminnan järjestämiseen

Vakiintumisen vaiheet:

  1. Alkukartoitus, koulutus ja perehdytys
  2. Pilotointi ja palautteen keruu
  3. Käytänteiden arviointi ja muokkaus
  4. Laajentaminen ja systemaattinen käyttö
  5. Säännöllinen arviointi ja päivitys
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin käyttöönotto on selkeyttänyt neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja nuorten hoito- ja palvelupolkua sekä parantanut tuen oikea-aikaisuutta. Varhainen tunnistaminen on vahvistunut, mikä on vähentänyt raskaampien palvelujen tarvetta ja helpottanut perheiden arjen kuormitusta. Yhteiset toimintamallit ovat tuoneet sujuvuutta ammattilaisten yhteistyöhön ja parantaneet palvelujen yhdenvertaista saatavuutta.

Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Panosta osaamiseen ja koulutukseen – neuropsykiatriset oireet vaativat ymmärrystä ja käytännönläheistä otetta
  • Selkiytä vastuunjako ja yhteistyörakenteet – ilman niitä malli jää irralliseksi
  • Tunnista ja tue myös perheen kokonaistilannetta – oireileva lapsi vaikuttaa koko perheeseen
  • Hyödynnä olemassa olevia rakenteita ja palveluja (esim. oppilashuolto, perheneuvolat, järjestöt)
  • Vältä liiallista diagnoosikeskeisyyttä – tukea voi ja tulee tarjota myös ilman diagnoosia

Sovellettavuus:
Toimintamalli soveltuu valtakunnallisesti eri hyvinvointialueille, ja sitä voidaan mukauttaa myös muille kohderyhmille, kuten nuorille aikuisille tai perheille, joissa vanhemmilla on nepsy-haasteita.