Neuropsykiatrisen valmennuksen malli, Satakunnan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Neuropsykiatrisen valmennuksen malli, Satakunnan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Neuropsykiatrisen valmentajan koulutuksen suorittaneet hyvinvointialueen työntekijät hyödyntävät osaamistaan osana omaa työtään. Jos omat työntekijät eivät pysty vastaamaan tarpeeseen, täydennetään palvelua palvelusetelillä.

Toimintaympäristö

Kehityksellisten neuropsykiatristen häiriöiden tunnistaminen on kehittynyt 2000-luvulla, jonka seurauksena myös diagnosoinnin tarve on lisääntynyt. Vähintään 10% väestöstä kärsii neuropsykiatrisista oireista, jotka vaikuttavat päivittäiseen elämään. Neuropsykiatrisia piirteitä voi ilmetä myös henkilöillä, joiden piirteet eivät täytä diagnostisia kriteerejä. Tästä huolimatta piirteet vaikuttavat päivittäiseen elämään. Neuropsykiatrilla piirteillä olevat ihmiset ja perheet kokevat usein olevansa palveluissa väliinputoajia.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Satakunnan hyvinvointialueen strategiassa linjataan, että asiakkaita palvellaan yhdenvertaisesti ja kohdataan inhimillisesti. Neuropsykiatrisia piirteitä omaavista asiakkaista joka kolmas kokee, ettei saa varhaisen tuen palveluissa tarvitsemaansa apua (THL). Jotta neuropsykiatrisia piirteitä omaava asiakas voi olla yhdenvertainen yhteiskunnan jäsen ja palveluiden käyttäjä, tulee palvelurakennetta muokata vastaamaan tarvetta. Neuropsykiatrisen valmennuksen hyödyntäminen perustason palveluissa vastaa asiakkaiden palvelutarpeeseen sekä mahdollistaa asiakkaalle positiivisen ja hyödyllisen palvelukokemuksen.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Neuropsykiatrisia piirteitä omaavat asiakkaat ja heidän perheensä kokevat olevansa väliinputoajia palveluverkossa, eivätkä koe saavansa tarvitsemaansa apua. Tarpeena on vastata näiden asiakkaiden tarpeeseen, jotta he saavat arjen tuen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, oppivat pärjäämään piirteiden ja niiden mukana tuomien haasteiden kanssa ja jotta voidaan vähentää ongelmien kasaantumista ja raskaampien palveluiden tarvetta.

Toteutussuunnitelma

Mallinnetaan neuropsykiatrisen valmennuksen toteuttaminen osana sosiaali- ja terveyspalveluita.

Pilotoidaan neuropsykiatrista valmennusta osana perhekeskusten työntekijöiden työtä. Etsitään ammattiryhmät, joiden työhön valmennusprosessit sopivat.

Pilotoidaan neuropsykiatrista valmennusta osana sosiaalipalveluiden, työkyvyn tuen palveluiden sekä mielenterveys- ja päihdepalveluiden toiminnallisen kuntoutuksen ja asumispalveluiden työntekijöiden työtä. Kehitetään ryhmä- ja yksilövalmennusta ja etsitään oikeisiin palveluihin oikeilla tavoilla kiinnittyvää valmennusta.

Laaditaan neuropsykiatrisen valmennuksen palvelusetelikriteerit täydentämään omaa palvelutuotantoa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Ensimmäisessä vaiheessa asiakkaana on 4-22 -vuotiaat lapset ja nuoret, joilla on neuropsykiatrisia piirteitä. Työskentely yltää myös heidän perheisiin ja lähiaikuisiin. Mallintamisen eri kehittämisvaiheissa hyödynnetään neuropsykiatrisen diagnoosin saaneista kokemusasiantuntijoista koottua kehittäjäryhmää. Toisessa vaiheessa asiakaskuntaan kuuluvat myös työikäiset asiakkaat sosiaalipalveluissa, työkyvyn tuen palveluissa sekä mielenterveys- ja päihdepalveluiden toiminnallisessa kuntoutuksessa ja asumispalveluissa.

Ideointi

Neuropsykiatrisen valmennuksen hyödyntäminen työmenetelmänä siitä hyötyville asiakkaille.

Idean valinta

Palvelun toteuttaminen omana palvelutuotantona. Oma palvelutuotanto on joustavampi ja kustannustehokkaampi vaihtoehto kuin palveluseteli tai ostopalvelu.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Neuropsykiatriset asiakkaat ovat usein väliinputoajia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Heillä on kokemus, että tarjotut tukitoimet eivät vastaa heidän tarpeisiinsa ja työntekijät eivät ymmärrä heidän tuen tarpeitaan. He tarvitsevat tukea, joka kohdentuu heidän yksilöllisiin tarpeisiinsa. 

Neuropsykiatrinen valmennus on asiakkaiden arkeen jalkautuvaa ohjausta, jossa asetetaan yksilölliset tavoitteet ja etsitään niihin ratkaisuja eri toimintamalleja kokeilemalla ja asiakkaan erityispiirteet huomioon ottaen. Asiakas oppii toimimaan omien piirteidensä kanssa ja keksii keinot, joilla hän pystyy toimimaan itsenäisesti, nämä mallit kantavat myös myöhemmissä elämänvaiheissa. Kun nepsyvalmennusta on saatavilla koko hyvinvointialueen alueella, saadaan oikein kohdennettu palvelu sitä tarvitseville, ehkäistään raskaampien palveluiden tarvetta ja lyhennetään asiakkuuksia. 

Ratkaisun testaaminen

Perhekeskusten pilotti 10/24-6/25, 7 pilottityöntekijää, joiden työpanos 4-21h / vko.

Aikuisten palveluiden pilotti 3-11/25, 20 pilottityöntekijää, joista kaikki eivät osallistu pilottiin koko ajan. Ryhmävalmennukset ajoittuu syksyyn 2025 ja yksilövalmennukset koko pilotin ajalle. Pilottiin varattava aika max 1pvä/vko/työntekijä.

 

Liitteet
Kokeilun tavoitteet

Kokeilulla tavoitellaan, että löydetään ne palvelut, joihin joko yksilö- tai ryhmämuotoinen neuropsykiatrinen valmennus soveltuu käytettäväksi työmenetelmänä.  Tavoitteena on myös löytää valmennuksen mahdolliset hyödyt ja haitat asiakkaalle sekä palvelujärjestelmälle.

Kokeilussa opittua

Perhekeskuksen pilotista on puolivälin palauteyhteenvedossa todettu, että omana palvelutuotantona toteutettu valmennus joustaa asiakkaan tarpeiden mukaan ketterämmin kuin ostopalvelu. Asiakkuudet voivat muodostua lyhyemmiksi kun on alunperin ajateltu, jos tavoitteet saavutetaan. Perhekeskuksen pilotissa onkin todettu, että varhaisen vaiheen nepsyvalmennus saattaa olla melko lyhyt, viiden kerran interventio lapselle ja tämän perheelle. Jo siinä ajassa voidaan saada ratkaisuja keskeisiin haasteisiin silloin, kun perhe on aktiivisesti työskentelyssä mukana.

Loppuarviossa todettiin asiakkaiden elämänlaadun parantuneen kaikilla elämän osa-alueilla mitattuna Kindll-r mittarilla. Erityisesti kohenemista tapahtui itsetunnon osa-alueella. Asiakaspalautteiden perusteella palvelulla vastattiin niihin tarpeisiin, joita asiakkailla oli ja tavoitteet täyttyivät hyvin tai melko hyvin. Käyntitilastojen perusteella asiakkaat olivat hyvin motivoituneita neuropsykiatriseen valmennukseen ja työskentelyyn sitoudutaan hyvin. Yhteistyökumppaneiden palautteen mukaan nepsyvalmennus on tärkeä lisä perhekeskusten palveluihin. Loppuyhteenveto on liitteenä. 

Aikuisten toimialueen pilotissa testattiin sekä ryhmä- että yksilönepsyvalmennusta. Asiakaspalautteet olivat molemmissa hyviä ja elämänlaatumittareissa (3X10D) muutokset olivat positiivisia. Asiakkaat nimesivät itseymmärryksen lisääntyneen sekä ryhmä- että yksilövalmennuksen aikana. Lisäksi yksilövalmennuksen aikana koettiin arjen toimintakyvyn ja jaksamisen vahvistuneen.

Molemmissa piloteissa työntekijät kokivat, että nepsyvalmennus oli tuonut työhön lisää vaihtelua ja mielekkyyttä. He kokivat, että asiakkaille voitiin tarjota sellaista palvelua, jota he tarvitsevat, ja määrämittainen, rajattu ja tavoitteellinen työskentely toi selkeyttä asiakkuuteen.

Liitteet
Ratkaisun perusidea

Neuropsykiatrinen valmennus on ohjauksellinen menetelmä, jolla voidaan tukea asiakkaiden arjen taitojen vahvistumista. Parhaimmillaan valmennusta saadaan niistä palveluista, joihin asiakas on jo kiinnittynyt. Tämän vuoksi luodaan hyvinvointialueen palveluihin rakenteita, jotka mahdollistavat neuropsykiatrisen valmennuksen työotteeksi niiden asiakkaiden kanssa työskentelyyn, jotka hyötyisivät valmennuksesta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttäjäkokemus juurruttamistyön tueksi haetaan pilotoinneilla. Samaan aikaan koulutetaan neuropsykiatrisia valmentajia eri palveluihin. Jotta asiakkaat ohjautuvat samanarvoisesta palveluihin, on suositeltavaa keskittää palvelun koordinaatio ja määritellä myöntämisen kriteerit. 

Satakunnassa perhekeskusten neuropsykiatristen valmentajien asiakasohjautuvuutta koordinoidaan keskitetysti nepsyvalmentajapankin kautta ja myöntämisen yhtenäisyys varmistetaan kuntoutustyöryhmien tuella. Aikuisten palveluissa kokonaisuutta rakennetaan palvelu kerrallaan.  Mielenterveys- ja päihdepalveluiden toiminnallisessa kuntoutuksessa toteutetaan sekä ryhmä- että yksilömuotoista neuropsykiatrista valmennusta asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Muissa palveluissa toteutusta tarkastellaan pilotin kokemusten perusteella.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kannattaa heti alussa määritellä, minkä lain perusteella neuropsykiatrista valmennusta myönnetään (terveydenhuoltolaki vrt sosiaalihuoltolaki) ja huomioida se jokaisessa prosessin vaiheessa.

Työajan käytön suunnittelussa tulee huomata, että tavoitteellinen, suunnitelmallinen, määrämittainen työskentely vaatii tapaamisten lisäksi suunnittelu- ja raportointiaikaa. Myös siirtymiin tulee varata aikaa ja resursseja, sillä työskentely tapahtuu asiakkaan arkiympäristössä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Satakuntalaisilla alueellisesti yhtäläiset mahdollisuudet saada neuropsykiatrista valmennusta hyvinvointialueen tuottamana. Hyvinvointialueen nepsyvalmentajilla on mahdollisuus hyödyntää osaamistaan omassa työssään. Lasten, nuorten ja perheiden palveluissa valmentajilla on mahdollisuus saada työnohjauksellista ja vertaisuuteen perustuvaa tukea osaamisen kehittämiselle ja asiakastyölle.