Moniammatillinen työnohjaus, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)
Moniammatillinen työnohjaus, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)
Tavoitteena on parantaa lapsiperhepalveluiden vaikuttavuutta juurruttamalla systeemistä työotetta moniammatillisissa työnohjauksissa. Systeemisellä työotteella vahvistetaan yhteistä toimintakulttuuria, verkostotyötä ja asiakastyön laatua.
Hyvinvointialueuudistus on keskeisin rakenteellinen muutos, joka on vaikuttanut palvelujen järjestämiseen, integraatioon ja toimintakulttuureihin. Tämä siirtymä on luonut tarpeen yhtenäistää toimintatapoja ja kehittää yhteistä asiakaslähtöistä palvelujärjestelmää – mihin systeeminen työote ja moniammatillinen työ vastaa hyvin. Alueella on sekä nopeasti kasvavia kaupunkikeskuksia että harvemmin asuttuja seutuja, mikä haastaa yhdenvertaisten palvelujen toteuttamisen.
Poliittisesti painotetaan ennaltaehkäisyä, varhaista tukea ja peruspalvelujen vahvistamista, mikä näkyy myös kansallisissa ohjelmissa, kuten Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelmassa (LAPE) ja Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmassa. Lainsäädännöllisesti valmistelussa olevat sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain uudistukset tukevat monialaisen yhteistyön, asiakasosallisuuden ja oikea-aikaisen tuen vahvistamista.
Palvelujen toteuttamista, kehittämistä ja uudistamista haastavat kuitenkin hyvinvointialueiden taloudellisen toimintaympäristön haasteet ja talouden sopeutustarpeet heijastuvat palvelutuotantoon. Tämä luo tarpeen vaikuttavalle, monialaiselle ja asiakaslähtöiselle työlle, jossa resursseja käytetään parhaalla mahdollisella tavalla.
Alkutilanne: Projektissa jatkettiin Tulevaisuuden Sote-keskus -hankkeen aikana Länsi-Uudellamaalla käyttöön otettua systeemisen työotteen juurruttamista moniammatillisella työnohjauksella.
Toimintamalli kytkeytyy kiinteästi Systeemisen osaamisen jatkuvan ylläpitämisen malliin.
Toimintamallin tavoitteena on lisätä ammattilaisten tietoa toistensa työnkuvista ja vahvistaa yhteistyötä ja verkostoissa toimimista sekä yhteistä systeemistä ajattelutapaa. Tämän avulla työntekijöiden osaaminen, toistensa tunteminen ja oma jaksaminen kasvavat ja näiden myötä asiakastyön laatu ja asiakaskokemus paranevat ja päällekkäinen työ vähenee.
Kohderyhmänä on alle 18-vuotiaiden lasten ja heidän perheidensä kanssa työskentelevät ammattilaiset.