Matalan kynnyksen kuntoutusneuvonta, Keski-Pohjanmaa HVA (RRP, P4, I2)

Matalan kynnyksen kuntoutusneuvonta on perustasolla tapahtuvaa toimintaa, jonka tarkoituksena on ennaltaehkäistä ongelmien kehittymistä vakavammiksi. Kuntoutusneuvonta on osa hyvinvoinnin monialaista palvelukonseptia ja palvelutarjotinta.

Toimintaympäristö

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soiten alue koostuu kahdeksan kunnan alueesta, joiden väestöpohja tilastokeskuksen helmikuun 2024 tilaston mukaan 67 805 henkilöä. Soiten alueella toimii päivystävä Keski-Pohjanmaan keskussairaala, joka tarjoaa palveluitaan ympäristön noin 200 000 asukkaalle. Hyvinvointialueella asukkaita palvelee 4000 työntekijää ja 300 sopimuspalokuntalaista. Keski-Pohjanmaa alueena on pitkä ja kapea, siksi suosimme liikkuvia palveluita.

Kehittämistyöhön vaikuttavat hyvinvointialueen rahoituksen väheneminen, tiukka taloustilanne, vähenevät henkilöstöresurssit sekä palvelupisteiden väheneminen. Tavoitteena tulee tämän vuoksi olla kustannuksiltaan tehokkaammat liikkuvat palvelut.

Digitaalisten ja etäpalveluiden osalta keskipohjalaiset ovat asioineet sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa sähköisesti valtakunnallisesti vertailtuna vähän. Keski-Pohjanmaan asukkaat haluavat palvelut lähelle ja uudenlaisen toimintatavan juurruttaminen vaatii ponnisteluja. 

Väestö ikääntyy ja ikääntyneiden määrä lisääntyy vuosittain koko maassa. Eliniän odote on noussut. Kotiin vietävien palveluiden kehittäminen yhdessä eri toimijoiden kanssa tulee lisääntymään ja on tarpeellista, sillä laitospaikkojen määrää on vähennetty ja tullaan vähentämään edelleen.  

On tarpeellista kannustaa asiakkaita oma- ja itsehoitoon lisäämällä sellaisia palveluja, jotka mahdollistavat tämän suuntaisen toiminnan. Sen vuoksi aloimme kehittää ennaltaehkäisevää, helposti saavutettavaa matalan kynnyksen kuntoutusneuvontaa. Palvelu kattaa kaikki eri kuntoutuslajit, ts. monialainen kuntoutusneuvonta. Tavoitteena on myös luoda digitaalisia työkaluja ja yhteydenottokanava asiakkaille ja ammattilaisille. 

Liitteet
Kuva
Keski-Pohjanmaan kartta
Keski-Pohjanmaa
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Hyvinvointialueella ei ole aiemmin ollut perustasolla monialaista matalan kynnyksen kuntoutusneuvontaa.

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen visiona on olla Suomen toimivin hyvinvointialue. Missiona toimii hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta – Ihmiselle. Soiten strategisissa tavoitteissa on mainittu esim. tavoite luoda vahvat peruspalvelut, hyvinvointia ja terveyttä yhteistyöllä sekä ennakoivia, yhdenvertaisia ja sujuvia palveluketjuja. Matalan kynnyksen kuntoutusneuvonnalla on vastattu ylläoleviin Soiten strategisiin tavoitteisiin. 

Lisäksi tavoitteena on ollut  asiakkaan pääsy tarkoituksenmukaisiin kuntoutuspalveluihin oikea-aikaisesti jo perustasolla. Tavoitteena on ollut ohjata asiakkaita, terveyden ja hyvinvoinnin omatoimiseen ja itseohjautuvaan tiedon hankintaan ja ennaltaehkäiseviin palveluihin sekä omakuntoukseen.  Hankesuunnitelmaan on sisältynyt digitaalisten palveluiden kehittämistä, esim. yhteydenottokanavana. Matalan kynnyksen kuntoutusneuvonnan lähtökohtana oli alusta alkaen maksuton, ilman ajanvarausta ja lähetettä toimiva palvelu. 

Yhtäaikaisesti on ollut hyvinvointialueella kehitteillä muitakin matalan kynnyksen palveluita ja oli tärkeä tehdä yhteistyötä eri hankkeiden kanssa päällekkäisyyksien välttämiseksi sekä sujuvien palveluketjujen varmistamiseksi. 

Läheiset yhteistyökumppanit ja sidosryhmät ovat olleet työttömien työ- ja toimintakyvyn tuen kehittäminen, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kehittäminen, terveyskeskusten vastaanottojen tiimit, viestintä ja tietysti hankekoordinaatio. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Lähtökohtana kuntoutusneuvonnan  kehittämistarpeille ovat olleet mm. kustannusten ja palveluiden siiloutumisen keskittyminen erikoissairaanhoitoon, asiakasmäärien kasvu, henkilöstöresurssien vähäisyys suhteessa asiakasmääriin, sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisten ja etäpalveluiden hidas käyttöönotto asiakkaiden keskuudessa. Soiten perusterveydenhoidossa ei ole ollut saatavilla kuntoutusohjaajaresurssia. 

Asiakkaiden tarve saada kuntoutusta entistä varhaisemmassa vaiheessa ja ennaltaehkäisevästi, on suorassa suhteessa kustannusten säästöön organisaation ja yhteiskunnan tasolla. Tarve saada kuntoutusneuvontaa varhaisessa vaiheessa perustasolla niin sosiaali- kuin terveydenhuollon palveluissa säästää asiakasta pitkiltä sairauslomilta ja työkyvyttömyysajoilta, mahdollisesti jopa ennenaikaiselta eläköitymiseltä. 

Matalalla kynnyksellä tarjottavien kevyiden digitaalisten- ja etäpalveluiden käytön tehostaminen sekä mahdollisten ajanvarauksettomien palveluiden tarjoaminen auttaa asiakasta omaksumaan oma-arviointi polkujen käyttöä ja säästää ammattilaisten aikaa vaativimpiin asiakaskohtaamisiin.  Kun hyvinvointialueen asukkaat saavat ilman ajanvarausta chatin,  digitaalisen tai etäpalvelun kautta nopeasti ja helposti apua kuntoutukseen ja hyvinvointi- ja terveyteen liittyvissä asioissa, se vähentää häiriökysyntää ja voi olla riittävä apu siinä hetkessä.

Matalan kynnyksen kuntoutusneuvonnan kehittämisessä on mietitty ratkaisuja, joihin ei tarvita tulevaisuudessa lisäresursseja vaan ne voitaisiin tuottaa olemassa olevilla henkilöstöresursseilla. Tämän mahdollistamiseksi tarvitaan asennemuutosta ja työtapojen uudistamista; sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten yhteistyön tiivistämistä. Painopistettä tulisi siirtää peruspalveluihin.

Kehittämistyössä on palveltu asiakkaita ja ammattilaisia. Ammattilaiset ovat voineet konsultoida kuntoutusneuvontaa ja ohjata asiakkaan palvelun piiriin. Asiakkaat ovat löytäneet tarvitsemaansa tietoa eri kuntoutus- ja hytepalveluista. Tavoitteena on ollut tuottaa kuntoutukseen liittyvää tietoa ja palvelukanavia yhdelle sivustolle. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Matalan kynnyksen kuntoutusneuvonnan kehittämistyössä ovat olleet mukana kehittäjäkoordinaattori ja kehittäjä-sosiaaliohjaaja. He ovat tehneet kehittämistyötä työparina; kehittäjä-sosiaaliohjaajalla on ollut päävastuu asiakastyöstä sekä materiaalien visuaalisesta työstämisestä, kehittäjäkoordinaattori on keskittynyt yhteydenpitoon sidosryhmiin, kirjalliseen työhön ja viestintään ammattilaisille. 

Yhteistyötä on tehty sosiaali- ja terveydenhuollon hanketyöntekijöiden sekä terveyskeskuksen vastaanottohenkilökunnan ja aikuissosiaalipalveluiden kanssa.  Yhteistyö on pitänyt sisällään myös hyte-palvelutarjottimen kehittämistyötä tekevät työntekijät. 

Viestinnän kanssa tehtävässä yhteistyössä on huomioitu tiedottaminen sekä ammattilaisille että asukkaille. 

Liitteet
Kuva
moniammatillinen työskentely
Moniammatillinen työskentely
Kuva
Työntekijät työssään
Työpari
Tavoiteltu muutos

Kehittämistyöllä tavoitellaan kustannusten säästöä, varhaista tukea ja ohjausta omatoimiseen toimintakyvyn ylläpitämiseen sekä terveellisten elintapojen omaksumiseen. Asiakkaat saavat tarvitsemaansa kuntoutusneuvontaa perustasolla oikea-aikaisesti. Lääkärien ja muiden ammattilaisten vastaanottoaikoja vapautuu vaativampiin asiakaskohtaamisiin. Esim. asiakas voidaan ohjata suoraan hyvinvointi- ja terveyspalveluihin työskentelemään itseohjautuvasti tai kevyemmällä asiantuntijan ohjauksella. 

Muutoksen mittaaminen

Mittareina on käytetty kuntoutusneuvontaa saaneiden asiakkaiden määrä perustasolla eri kuntoutuslajeittain (esim. päihdekuntoutus, lääkinnällinen kuntoutus), palautekyselyitä asiakkaille ja ammattilaisille (webropol) ja toimintakyvyn arviointiin käytettävää Whodas 2.0 12 kysymyksen lomaketta. Asiakkaiden toimintakyvyn muutoksen vertailtavuus eri aikoina annettujen vastausten perusteella onnistuu Whodas 2.0 kyselyllä. 

Lisäksi kehitystyön edetessä tuli tarve saada tilastotietoa kuntoutusneuvonnan toimenpiteistä ja jatkotoimista; esim. mitä kuntoutusneuvonta on koskenut, millaisten hakemusten täyttämiseen ja kuntoutusvaihtoehtojen selvittämiseen on ollut tarve saada apu.

Toimintamallin vaikuttavuutta on arvioitu kuntoutusneuvontaa saaneiden asiakkaiden määrällä, mutta pidemmällä aikavälillä sillä, onko tämä toiminta vähentänyt vastaanottojen asiantuntijoiden ajanvarausta perustasolla. 

Tunnistautuneiden asiakkaiden avulla on kyetty osoittamaan palveluun käytetty aika ja se puolestaan on osoittanut, minkä verran perusvastaanoton aikoja on säästynyt kiireellisempiin tarpeisiin.

Liitteet
Kuva
Mitä kuntoutusneuvonta koski
Mitä kuntoutusneuvonta koski.
Kuva
Mitä hakemuksia on täytetty
Mitä hakemuksia on täytetty.
Kuva
Jatkotoimet kuntoutusneuvonnan jälkeen
Jatkotoimet kuntoutusneuvonnan jälkeen.
Toteutussuunnitelma

Ensisijaisesti on tuettu asukkaita ennaltaehkäisevään ja omatoimiseen tekemiseen työ- ja toimintakyvyn ylläpitämiseksi omassa arjessa. 

Kehittämistyössä on luotu  helppokäyttöinen, digitaalinen yhteydenottokanava, jota voi käyttää ilman vahvaa tunnistautumista. Asiakkaita on ohjattu Terveyskylän omahoito-ohjelmiin, hyte-palveluihin, omahelpperiin ja matalan kynnyksen ryhmiin. Jo alussa päätettiin, että Soitessa käytössä oleva toimintakyvyn itsearviointilomake viedään webropoliin käytön helpottamiseksi. Tarkoituksena on helpottaa asiakkaan eri aikoina antamien vastausten vertailtavuutta. 

Pilotoinnissa on kokeiltu matalan kynnyksen kuntoutusneuvontaa hyvinvointialueen eri terveysasemilla. Neuvontaan on voinut tulla ilman lähetettä ja ajanvarausta tai ohjatusti toisen ammattilaisen kautta. (walk in -tyyppinen) Asiakas on voinut myös varata vastaanottoajan. Kuntoutusneuvonta on anonyymiä ellei asiakkaan asia vaadi tunnistautumista. Aluksi on kokeiltu vastaanottoa tiettyinä päivinä viikossa  tietyn ajan. 

Ammattilaisille ja asiakkaille on laadittu esite, jossa on esimerkkejä, millaisissa asioissa voi olla yhteydessä kuntoutusneuvontaan. Lisäksi terveyskeskuksen ja keskussairaalan laboratorion odotustiloissa info-TV:ssä on ollut tiedote toiminnasta.

Henkilöstöä ja asiakkaita on tiedotettu kuntoutusneuvonnan palvelusta ja walk in ajoista. Kehittäjätyöntekijät ovat jalkautuneet esittelemään aihetta 3. sektorin toimijoille, eri tapahtumiin hyvinvointialueella sekä myös Soiten eri palvelualueiden kuukausikokouksiin. 

Kehittämistyön aikana on säännöllisesti kokoonnuttu esim. hyte-palveluiden, aikuisten sosiaalityön ja lääkinnällisen kuntoutuksen kehittäjien kanssa päällekkäisyyksien välttämiseksi ja palveluiden yhteensovittamiseksi.  

Kehittämistyöhön on hankittu tabletti asiakasneuvontaa varten. Tabletin avulla on voitu konkreettisesti näyttää asiakkaalle, mistä ja miten löytää tarvitsemansa lomakkeet ja hakemukset, tietoa palveluista, mm. hyte-palvelut.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kuntoutusneuvonnan asiakasryhmäksi kohdentuivat useita eri sosiaali- ja kuntoutuspalveluita tarvitsevat asiakkaat. Kehittämistyön alkuvaiheessa  on vierailtu Soiten asiakasraadissa ja vammaisneuvostossa, haastateltu asiakasraatilaisia ja kahta kokemusasiantuntijaa, jotta on saatu tietoa kuntoutuspalveluiden järjestymisestä ja niiden oikea-aikaisuudesta sekä asiakkaan kohtaamisesta.  

Tapahtumien ja järjestöyhteistyön kohtaamisissa olemme keskustelleet eri yhteistyötahojen kanssa heidän näkemyksistään kuntoutusneuvonnan tarpeellisuudesta perustasolla. Eri ammattilaisten kanssa olemme pohtineet kuntoutusneuvonnan ja ohjauksen yhdyspintoja kuntoutusaloittain ja tarkastelleet kehittämistä yhdessä myös päällekkäisyyksien välttämiseksi. 

Asiakaspalautekyselyn laatimisessa on osallistettu kokemusasiantuntijoita ja eri yhteistyötahojen ammattilaisia.

Olemme hyödyntäneet kehittämistyössä Toimiva kuntoutus- hankkeessa asukkailta kerättyjä webropol-kyselyiden palautteita.

Liitteet
Kuva
QR.koodina
Asiakaspalautelomake QR-koodina
Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Kehittämistyössä on osallistuttu valtakunnallisiin RRP -webinaareihin. 8.-9.10.2024 osallistuttiin Pohjois-Suomen YTA-alueen yhteiskehittämispäiville Oulussa. Teams-palavereissa mm. Pohteen ja Etelä-Pohjanmaan edustajien kanssa on keskusteltu kuntoutuksen kehittämisestä. Keskustelujen kautta on kuitenkin todettu Soiten kuntoutuksen kehittämistyön tavoitteen olevan laajempi ja monialainen, siiloutumista välttävä. 

Kehittämistyön aikana on perehdytty usean eri hyvinvointialueen sivustoille ja tarkasteltu kuntoutuksen näkyvyyttä sivustoilla. Tavoitteena on ollut saada eri kuntoutuspalveluita kokoava sivusto työntekijöille Soiten sisäiselle sivulle ja vastaavasti asiakkaille Soite.fi -sivulle. Tämä sivusto auttaisi kuntoutuspalveluun liittyvän tiedon löytymisessä. 

Lisäksi on osallistuttu useisiin Kelan kuntoutuspalveluita esitteleviin webinaareihin ja Kelan Opas omakuntoutuksen käytännön toteutukseen -oppaaseen.

Alkuvaiheessa ja kehittämistyön aikana on pidetty yhteispalavereita perustason fysioterapeuttien kanssa liittyen fysioterapian chat-palvelun aloitukseen. Näin vältyttiin päällekkäisyydeltä kehittämistyössä sekä voitiin jakaa ajantasaista tietoa molemmin puolin. 

Jo aiemmin päättyneessä Toimiva kuntoutus sosiaali- ja terveydenhuollossa, Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue kehittämistyössä oli tehty palvelualueiden kuntoutuksen prosessikuvaukset, ja niitä pystyttiin hyödyntämään kuntoutusneuvonnan kehittämistyön alkuvaiheessa.

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen ratkaisua rekrytoida hanketyöhön viestinnän ammattilainen pyrittiin toteuttamaan myös Soiten kehittämistyössä, tässä kuitenkaan onnistumatta. 

Liitteet
Kuva
Omakuntoutus prosessi kuvana
Omakuntoutusprosessi
Ideointi

Kuntoutusneuvonnan ensimmäinen työpajassa pidettiin 19.2.2024 eri palvelualueiden toimijoiden kesken. Mukana olivat työttömien terveyspalvelut, terveyskeskusten vastaanotto, hankekoordinaatio, lääkinnällinen kuntoutus, hyte-palvelut sekä matalan kynnyksen ryhmätoiminta. Työpajan keskustelujen pohjana käytettiin kuvaa ilmiöistä, jotka vaikuttavat kuntoutukseen sekä ensimmäistä hahmotelmaa ns. liikennevalomallista. 

Aluksi keskustelimme kuntoutusneuvonnan määritelmästä. Työpajassa päätettiin, että yhteistyö terveyskeskusten vastaanoton kanssa on oltava säännöllistä ja tiivistä. Matalan kynnyksen kuntoutusneuvonnassa annetaan kevyttä ohjausta ja neuvontaa  ja vältetään pysyvää asiakkuutta. Työpajassa ehdotettiin myös kokeilua walk in -vastaanotoista eri toimipisteillä hyvinvointialueella. 

Toinen työpaja pidettiin 10.6.2025. Tähän työpajaan osallistuivat sosiaalihuollon ja terveydenhuollon integraatiopäälliköt, terveyskeskusten vastaanoton esihenkilö, terveyssosiaalityön edustaja, aikuisten sosiaalityön työntekijä, hankekoordinaatiosta kehittämispäällikkö, kokemusosaaja, lääkinnällisen kuntoutuksen edustajat, hyte-palveluiden kehittäjä, aikuisten mielenterveyspalveluiden kuntoutuskoordinaattori sekä kehittäjäkoordinaattori ja kehittäjä-sairaanhoitaja. Työpajassa kuultiin mm. kokemusosaajan puheenvuoro perustason kuntoutuspalveluista ja palvelun piiriin pääsystä. 

Tilaisuudessa päätettiin perustaa monialainen tiimi jatkamaan kuntoutusneuvonnan palvelua perustasolla kehittämistyön päättymisen jälkeen. Tiimin työntekijät tarkistavat kuntoutusneuvontaan saapuvat yhteydenotot, ohjaavat asiakkaat oikean palvelumuodon piiriin ja tarvittaessa ovat yhteydessä asiakkaaseen. 

Liitteet
Kuva
Kuntoutukseen vaikuttavat ilmiöt.
Kuntoutukseen vaikuttavia ilmiöitä.
Kuva
Liikennevalot aluksi.
Liikennevalot aluksi
Idean valinta

Omille nettisivuille tuleva Kunto-Nappi -yhteydenottolomake valikoitui yhdeksi kehitettäväksi asiaksi. Kyseessä on matalan kynnyksen yhteydenottolomake ilman vahvaa tunnistautumista. Tämän avulla niin asiakkaat kuin ammattilaisetkin voivat pyytää kuntoutusneuvojaa olemaan yhteydessä. 

Päädyttiin kokeilemaan myös kuntoutusneuvonnan ajanvarauksettomia eli ns. walk in -aikoja eri terveysasemilla. Tämä toiminta olisi maksutonta, ilman ajanvarausta ja ilman lähetettä toimivaa. 

Soiten eri kuntoutuspalvelut yhteen kokoava sivusto valikoitui myös kehittämiskohteeksi. Tämä auttaisi niin asiakkaita kuin ammattilaisia oikean kuntoutuspalvelun ja yhteydenottokanavan löytämisessä.

Liitteet
Kuva
Yhteydenottolomake
Yhteydenottolomake
Kuva
Esite molemmat kielet
Esite vastaanotoille
Idean konkretisointi ja visualisointi

Asiakas on saanut kuntoutusneuvonnassa apua eri kuntoutuspalveluista. Hän on voinut saada apua kuntoutushakemuksen täyttämiseen, erilaisten kuntoutusetuuksien hakemiseen tai yleistä ohjausta eri kuntoutuspalveluihin liittyen. Yhteydenotto on ollut helppo ja toiminut ilman vahvaa tunnistautumista esim. Kunto-Nappi yhteydenottolomakkeen kautta.   https://soite.fi/digisoite/kunto-nappi/

Liitteet
Kuva
Kuntoutusneuvontaa etänä
Kuntoutusneuvontaa puhelimitse ja etäyhteydellä.
Idean testaus asiakkaalla

Webropol- kyselylomaketta on muokattu kokemusosaajilta ja ammattilaisilta saadun palautteen perusteella. Luettavuuden parantamiseksi vaihdettiin tausta yksiväriseksi, fonttia suurennettiin ja kysymyksen muotoilua muutettiin. 

Kunto-Nappi-lomaketta muokattiin poistamalla Asia, johon toivot apua -kentästä pakollinen -sana. Kunto-Nappi -lomakkeesta on tehty Tietosuojaseloste. 

Ajanvarauksettomalta vastaanotolta saadun palautteen perusteella jalkauduimme useampaan toimipisteeseen hyvinvointialueella.  

Ratkaisun testaaminen

Tavoitteeksi asetettiin pilotoinnin aloitus  8/2024, jotta vuoden loppuun mennessä saataisiin kerättyä tuloksia kokeilusta. Hankesuunnitelmassa oli määritelty pilotoinnin päättyminen 31.12.2024. 

Kehittämistyötä ja pilotointia on jatkettu vuoden 2025 aikana ja kehittämisessä on ollut mukana 2 työntekijää. 

Vuoden 2025 aikana on jatkettu kuntoutusneuvonnan walk in-vastaanottoa 1 krt/viikossa pääterveysasemalla ja muilla hyvinvointialueen terveysasemilla erikseen sovittuina ajankohtina, lisäksi otettu vastaan asiakkaita ajanvarauksella ja tarvittaessa tehty kotikäyntejä.

Liitteet
Kuva
Vuosikello 2025
Vuosikello 2025
Kuva
Vuosikello 2024
Vuosikello 2024
Kokeilun tavoitteet

Kuntoutusneuvonnassa on ollut tavoitteena tunnistaa kuntoutustarve varhaisessa vaiheessa ja ennaltaehkäistä ongelmien syntyä. Tavoitteena on ollut ohjata ja neuvoa asiakkaita itsenäiseen selviytymiseen ja toimintakyvyn ylläpitämiseen. Kuntoutusneuvonta on ollut monialaista; se on sisältänyt myös ohjausta sosiaaliturvaan liittyvissä asioissa.

Tavoitteena on ollut myös luoda materiaalia intranettiin henkilökunnalle. Tämä helpottaa asiakkaiden ohjausta ja neuvontaa kuntoutuspalveluihin ja itseohjautuvaan, omaehtoiseen toimintakyvyn ylläpitämiseen. Henkilökunnalle on pidetty kolme infotilaisuutta, joissa koottua materiaalia esiteltiin. 

Liitteet
Kuva
termejä tarpeen arvioon
Kuntoutuksessa käytettyjä termejä.
Kokeilussa opittua

Pilotoinnin aikana on huomattu, että palveluun ohjautuneilla asiakkailla on ollut moninaisia kuntoutustarpeita työ- ja toimintakykyyn liittyen. Asiakkaan asia on usein vaatinut tavallista pidemmän vastaanottoajan, laajaa esitietojen keräämistä ja perusteellisen haastattelun kokonaiskuvan saamiseksi. 

Asiakkaiden on vaikea löytää palvelun piiriin, mikäli viestintä on puutteellista. Viestinnässä olisi käytettävä asiakkaille ominaisia viestintäkanavia, myös perinteistä mediaa. Viestinnän merkitys korostui kehittämistyön aikana. 

Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa ja uudessa toimintatavassa on kyse kuntoutusohjauksesta ja -neuvonnasta perustasolla. Tavoitteena on vahvistaa sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluiden toimintaa. Suunnata ammattilaisten voimavaroja vaikeimpiin ja vaativimpiin asiakkaisiin. Ennaltaehkäisevällä toiminnalla voidaan todennäköisesti välttää ongelmien pitkittyminen ja kasautuminen ja siten ehkäistä tarvetta erikoissairaanhoidolle.  

Asiakkaita ohjataan käyttämään digitaalisia sivustoja, joista he löytävät tarvitsemaansa tietoa ja ohjeita omatoimiseen tekemiseen sekä toimintakyvyn ylläpitämiseen. Digitaaliset linkit auttavat myös ammattilaisia heidän neuvoessaan ja ohjatessaan asiakkaita.  

Tavoitteena on ollut painopisteen siirtyminen itseohjautuvaan tai ryhmämuotoiseen kuntoutukseen ja omakuntoutukseen. Omakuntoutuksessa ammattilainen antaa tukea ja neuvoja, mutta asiakas toimii aktiivisena toteuttajana. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hankejohto hyväksyi toimintamallin käyttöönoton kokouksessaan 27.1.2025. 

Tiukassa taloudellisessa tilanteessa on päätetty, ettei uutta henkilöstöä rekrytoida kuntoutusohjauksen ja -neuvonnan toteuttamiseen perustasolle.

Terveydenhuollon vastaanotoille on luotu konsultaatiokirjat kuntoutusneuvonnan yhteydenottoja varten. 

Kuntoutusneuvontaa on tarkoitus toteuttaa jatkossa monialaisen tiimin avulla. Tiimiin osallistuvat terveyssosiaalityön, lääkinnällisen kuntoutuksen ja aikuissosiaalityön edustajat. Tiimi kokoontuu tarpeen mukaan ja jakaa tehtävät keskuudessaan.

Soiten intranetissä on ammattilaisille linkkejä omatoimiohjeisiin ja ohjeistus kuntoutusneuvonnan tiimiin ohjaamisesta. Digipalveluiden ja kuntoutusneuvonnan sivuilta löytyy Kunto-Nappi -yhteydenottolomake. 

Liitteet
Kuva
Tiimimalli
Kuntoutusneuvonnan tiimimalli
Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin soveltaminen ei välttämättä vaadi lisäresurssia, mutta on hyvä heti alkuvaiheessa sopia eri palvelualueiden tai ammattiryhmien välillä työnjaosta.  Alkuvaiheessa on tarpeen sopia kuntoutusneuvonnan laajuudesta perustasolla, samoin siitä, kenen tehtävä tämä on.

Kuntoutusohjauksen ja sosiaaliohjauksen yhteensovittaminen tässä tehtävässä on oleellista.

Hankesuunnitelmassa tulee olla kirjattuna keskeiset tavoiteltavat muutokset ja johdon sitoutuminen.

Viestintä ja tiedottaminen niin väestölle kuin ammattilaisillekin on erityisen tärkeää jo pilotointivaiheessa. Viestinnässä olisi käytettävä asiakkaille ominaisia viestintäkanavia, myös perinteistä mediaa.  

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kuntoutusneuvonnan asiakkailta ja vastaanottojen henkilökunnalta saadun palautteen perusteella kuntoutusohjaukselle ja -neuvonnalle perustasolla on tarvetta. 

Kuntoutusneuvonnassa tehdyn esiselvitystyön pohjalta asiakkaan joitakin vastaanottoaikoja lääkärille on kyetty lyhentämään. Asiantuntijahoitajilta saadun palautteen mukaan kuntoutusohjaus ja kuntoutusvaihtoehtojen selvittely säästää heiltä työaikaa käytettäväksi heidän ydinosaamiseensa. 

Asiakasmäärät nousivat kun tietoisuus palvelusta lisääntyi.  

Tilastoa on kerätty 1.8.2024 alkaen. Tilastoa on saatu asiakasmääristä, mitä eri kuntoutuspalveluita yhteydenotot ovat koskeneet, miten kysyntä on jakautunut eri kuntoutuspalveluiden osalta ja mitä jatkotoimenpiteitä yhteydenotoista on seurannut.

Aluksi tilastoinnissa oli viivettä, koska työntekijöille ei saatu oikeuksia potilastietojärjestelmän käyttöön. Potilastietojärjestelmä toimi kirjaamisalustana tunnistautuneille asiakkaille.