LMEP hoitajien tehtävänkuva Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella
LMEP hoitajien tehtävänkuva Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella
Tavoitteena oli kehittää LMEP hoitajien tehtävänkuvaa Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Pilotissa luotiin yhtenäinen tehtävänkuva, sekä kehitettiin käytäntöjä, joka yhtenäistävät toimintaa ja tehostavat vaikuttavuuden arviointia.
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue (Soite) vastaa alueen sosiaali- ja terveydenhuollosta sekä pelastustoimesta. Soite muodostuu maakunnan kahdeksasta kunnasta, joita ovat Halsua, Kannus, Kaustinen, Kokkola, Lestijärvi, Perho, Toholampi ja Veteli. Alueen väestöpohja on noin 68 000 henkilöä. Hyvinvointialueella työskentelee 4000 työntekijää ja 300 sopimuspalokuntalaista.
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen visiona on olla Suomen toimivin hyvinvointialue. Missiona toimii hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta – Ihmiselle. Strategisena tavoitteena on mm. hyvinvoiva ja osaava henkilöstö sekä ennakoivat, yhdenvertaiset ja sujuvat palveluketjut ihmisen tukena arjessa.
Hankkeen kohderyhmänä olivat Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen 14 lääkkeenmääräämiserityispätevyyden (LMEP) omaavaa hoitajaa sekä heidän työyksikkönsä.
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen LMEP omaavat hoitajat työskentelevät opiskelijaterveydenhuollossa, lasten klinikassa, päivystyksessä sekä vastaanottopalveluissa.
- Opiskelijaterveydenhuollossa järjestetään terveyden- ja sairaanhoidon palveluja opiskelijoille.
- Lasten klinikassa tutkitaan ja hoidetaan lapsia ja nuoria.
- Päivystyksessä annetaan kiireellistä hoitoa
- Vastaanottopalveluissa annetaan kiireellistä ja kiireetöntä hoitoa.
Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksen mukaan kliinisesti erikoistuneiden sairaanhoitajien tarve hyvinvointialueilla kasvaa, ja lähivuosina tarvitaan lisää tuhansia uusia kliinisen hoitotyön erikoisosaajia vastaamaan palvelutarpeeseen. Selvityksessä tuotiin esiin myös, kuinka rajatun lääkkeenmääräämisoikeuden erityispätevyyden (LMEP) omaavien sairaanhoitajien osaamista ei hyödynnetä kattavasti hyvinvointialueilla.
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategisena tavoitteena on varmistaa, että henkilöstömäärä on riittävä ja osaaminen vastaa toiminnan tarpeita. Tavoitteen saavuttamiseksi keskeisiä keinoja ovat riittävien resurssien turvaaminen, osaamisen kehittäminen, selkeä työnjako sekä uusien työntekijöiden perehdyttäminen ja sitouttaminen organisaatioon.
LMEP omaavien hoitajien ennakoitu lisätarve Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella on 4–8 uutta hoitajaa. Hoitotyön erikoisosaajia tarvittaisiin lisää, mutta samaan aikaan myös jo koulutettujen hoitajien osaaminen tulisi saada täysimääräisesti käyttöön ja resurssit kohdennettua oikein. Hyvinvointialueella työskentelevät LMEP pätevyyden omaavat hoitajat toimivat erilaisissa toimintaympäristöissä erillä toisistaan. Kokonaisuuden hallinta oli puutteellista, eikä osaamista hyödynnetty täysimääräisesti.
Kehittäjäjoukkoon kuuluivat kaikki hyvinvointialueen LMEP hoitajat ja heidän esihenkilönsä, pilotin vetäjä, organisaation strategista johtoa, koulutuspalvelut, tilastotiimi, kehittämiskoordinaattori sekä muita asiantuntijoita.
Pilotin vetäjä huolehti Howspace alustan luomisesta ja ylläpitämisestä, kokousjärjestelyistä, pilotin etenemisestä sekä raportoinnista.
LMEP hoitajat osallistuivat teams palavereihin ja toivat näkemyksiään esille Howspace alustalle. Esihenkilöt ja organisaation strateginen johto toivat omia näkemyksiään esille ja vastasivat pilotin käytäntöön implementoinnista.
Koulutuspalvelut ohjasivat Howspace alustan käyttöön.
Kehittämiskoordinaattori opasti Webropol työkalun käyttöön ja Innokylän raportoinnissa sekä muissa pilotin käytännön asioissa.
Tilastotiimi ja muut asiantuntija toivat pilottiin oman alansa asiantuntemuksen.
Kehittämistyössä käytettiin Howspace alustaa, joka mahdollisti eriaikaisen työskentelyn ja asioiden kokoamisen yhteen paikkaan. Kuukausittaiset palaverit pidettiin teams välitteisesti, joka mahdollisti kaikkien osallistumisen fyysisestä paikasta riippumatta. Sekä Howspace että teams palaverit olivat teemoitettuja pienempiin osa-alueisiin, jotka tukivat pilotin tavoitteiden saavuttamista. Prosessi oli vuorovaikutteinen ja dialoginen, ja jokaisella oli mahdollisuus tuoda esiin omia näkemyksiään. Howspacen ja canvan käytöllä asioita oli myös mahdollista visualisoida.
Esihenkilöiden ja LMEP hoitajien kanssa pidettiin yhteisiä teams palavereja kaksi keväällä ja kaksi syksyllä. Vastaanottopalvelujen kanssa järjestimme oman teams tapaamisen tehtävänkuvan yhtenäistämisestä, koska heillä oli juuri valmistuneita LMEP hoitajia.
Kehittäminen edellytti pilotin vetäjältä aktiivista roolia, yhteydenpitoa eri toimijoihin ja asian esille tuomista. Erilaisilla viestintäkanavilla, alustoilla ja visualisoinnilla pyrittiin tukemaan mielenkiinnon ylläpitämistä koko pilotin ajan.
Pilotin tavoitteena oli tehtäväkuvien ja työnjaon selkeyttäminen sekä LMEP omaavien hoitajien osaamisen hyödyntämisen kehittäminen.
- Tavoitteena oli luoda Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen LMEP hoitajille yhteinen tehtäväkuva
- Tavoitteena oli kehittää potilaiden ohjautumista oikealle ammattihenkilölle oikea-aikaisesti -> lääkkeenmääräämishoitajien osaamisen parempi hyödyntäminen
- Tavoitteena oli kuvata hoitajan urapolku LMEP hoitajaksi ja ottaa se käyttöön hyvinvointialueella
- Tavoitteena oli selkeyttää työnjakoa ja parantaa veto- ja pitovoimaa
- Tavoitteena oli uudistaa henkilöstön tehtävärakennetta osaamisen hyödyntämisen parantamiseksi
- Tavoitteena oli etsiä keinoja hoidon jatkuvuuden parantamiseksi
- Tavoitteena oli kehittää tilastointia tietopohjan ja ennakoinnin parantamiseksi
Onko yhteinen tehtävänkuva otettu käyttöön hyvinvointialueella? Arviointia suoritettiin kysymällä esihenkilöiltä yhteisissä palavereissa. Tehtävänkuvaan sisältyviä asioita, esimerkiksi lääkkeenmäärääminen sekä terveys- ja hoitosuunnitelmat, voidaan seurata sisältömerkinnöillä.
Selkeyttääkö luotu toimintamalli, hoitajan urapolku LMEP hoitajaksi, tarvelähtöistä osaamisen kehittämistä ja vastuita? Miten toimintamalli toimii käytännössä? Asiaa on kysytty esihenkilöiltä ja organisaation johtajilta.
Miten yhteiset fraasit toimivat käytännössä? Arviointia suoritettiin kysymällä hoitajilta yhteisissä palavereissa.
Miten hoitoprosessi-malli tukee potilaiden ohjautumista oikealle ammattihenkilölle? Palautetta kysyttiin hoitajilta ja esihenkilöiltä.
Miten yhteinen tilastointiohje ja sisältömerkinnät toimivat käytännössä? Arviointia suoritettiin yhteisissä palavereissa ja seuraamalla tilastoja.
Miten koette Howspace alustan käytön ja kuukausittaiset teams-tapaamiset? Arviointia suoritettiin seuraamalla Howspace alustan käyttöä ja aktiivisuutta teams-tapaamisissa.
Pilotin alussa oli tärkeä perehtyä ajankohtaiseen tutkimustietoon, jonka pohjalta luotiin alkukartoituskysely.
Saadun tiedon perusteella laadittiin toimintasuunnitelma, joka käytiin läpi sekä LMEP hoitajien että heidän esihenkilöiden kanssa. Pilotti jaettiin teemoittain pienempii osa-alueisiin ja aikataulutettiin koko vuodelle 2025.
Pilottiin luotiin oma Howspace työtila, joka mahdollisti eriaikaisen työskentelyn. Lisäksi LMEP hoitajien kanssa oli noin kuukausittaiset teams tapaamiset, ja tapaamisissa oli välillä mukana eri asiantuntijoita. Esihenkilöiden ja LMEP kanssa oli neljä yhteistä teams palaveria. Kun toimintaympäristöt poikkesivat niin paljon toisistaan, pidettiin vastaanottopalvelujen esihenkilöiden kanssa vielä oma tapaaminen.
Pilotin arviointia suoritettiin palaverissa LMEP hoitajien ja esihenkilöiden kanssa. Arviointi oli jatkuvaa läpi vuoden.
Pilotin raportointi toteutettiin Innokylään. Lisäksi siitä laadittiin tiivistelmä Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen intraan.
Yhteisillä tapaamisilla sekä digitaalisilla alustoilla pyrittiin lisäämään yhteenkuuluvuutta ja yhteisöllisyyttä.
Pilotissa hyödynnettiin erilaisia viestintätapoja ja visualisointia aiheen ja tilanteen mukaan.
Kehittämistyössä oli keskeistä oleellisten toimijoiden osallistaminen, vuorovaikutteisuus ja sitoutuminen. Kaikilla oli mahdollisuus tuoda esiin omia mielipiteitä ja saada vaikuttaa.
Kohderyhmänä ovat Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen hoitajat, joilla on rajattu lääkkeenmääräämisoikeus, heidän esihenkilönsä ja työyhteisönsä, sekä LMEP hoitajien potilaat.
Hyvinvointialueen LMEP hoitajat vastasivat webropol aloituskyselyyn. Tulokset käsiteltiin yhdessä hoitajien, esihenkilöiden ja organisaation johdon kanssa. Kyselystä ja keskusteluista saatiin kattavampi kokonaiskuva ja ennakointitietoa, miten LMEP hoitajien osaamista kehitetään Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella tulevina vuosina.
Kyselyn pohjalta nousi esiin muun muassa:
- Hyvinvointialueen LMEP hoitajien ikärakenne
- Noin puolet vastanneista arvioi, että heidän osaamistaan hyödynnettiin 1-2 päivää viikossa
- Noin puolet vastanneista arvioi, että tehtäväkuvaan sisältyi 50% tai enemmän myös muiden hoitajien tehtäviä
- Kaikilla ei ollut kirjallista tehtäväkuvaa tai sitä ei oltu päivitetty
- Noin puolella vastanneista tehtävänkuva oli eriytetty muusta työstä
- Toiminnan suunnittelu ja tehtäväkuvan määrittely oli jäänyt kesken
- 67% arvioi, että LMEP hoitajan työn sisältö ei ollut muille selvillä
Kyselystä saadut tulokset olivat saman suuntaisia, kuin ajankohtaiset tutkimustulokset.
Pilotti jaettiin teemoihin teoria- ja tutkimustiedon sekä kyselyn pohjalta. Jokaisesta teemasta oli alustus Howspace-alustalla sekä teemakohtaisia kysymyksiä. Yhteisissä palavereissa jatkettiin keskustelua ja käsiteltiin Howspacessa olleiden kysymysten vastauksia.
Esihenkilöiden ja LMEP hoitajien kanssa pidettiin yhteisiä palavereja. Tarkoituksena oli lisätä yhteistä ymmärrystä LMEP hoitajien roolista ja tehtävistä hyvinvointialueella, esihenkilöiden vastuusta osaamisen kehittämisessä ja hyödyntämisessä, sekä tukea pilotissa tuotettujen asioiden implementointia.
Tiedottamiseen saatiin hyviä ideoita muilta hyvinvointialueilta pilotin tapaamisessa joulukuussa. Tiedottamista edistetään Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella vuonna 2026.
STM yhteisestä teams ryhmästä ideoiden, Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen LMEP hoitajille perustettiin oma sisäinen teams ryhmä.
Etävastaanottojen kehittäminen.
Howspace on hyvä alusta, joka mahdollistaa eriaikaisen työskentelyn. Lisäksi siinä on hyviä widgettejä, joita pilotissa pystyi hyödyntämään. Howspacea voi myös visualisoida, mikä lisää mielenkiintoa ja innostusta yhteiseen tekemiseen.
Tiedottamista mietitään yhdessä LMEP hoitajien, esihenkilöiden ja viestintäyksikön kanssa. Tavoitteena on vahvistaa viestintää organisaation sisäisesti ja ulkoisesti eri kanavia käyttäen.
Tiedottaminen on tärkeää roolin vahvistamiseksi ja työnjaon selkeyttämiseksi.
Etävastaanottojen kehittäminen laajentaa LMEP hoitajan tehtäväkuvaa ja tukee resurssien riittävyyttä.
Tiedottamisella saadaan vahvistettua LMEP hoitajan roolia hyvinvointialueella.
Etävastaanottojen kehittäminen laajentaa tehtävänkuvaa, lisää haasteita ja työn mielekkyyttä, sekä tukee resurssien riittävyyttä.
Tiedottamisesta tehdään kokonaissuunnitelma tammikuussa 2026. Suunnitelman laatimisessa hyödynnetään viestintätiimin osaamista. Tiedotteiden laatimiseen sekä jakamiseen osallistuvat LMEP hoitajat, esihenkilöt ja pilotin vetäjä.
Etävastaanottojen kehittäminen aloitetaan suunnitelulla keväällä 2026. Suunnitteluun osallistuvat LMEP hoitajat ja esihenkilöt pilotin vetäjän lisäksi. Tarvittaessa kehittämiseen pyydetään mukaan myös muita asiantuntijoita.
LMEP roolin vahvistaminen ja työnjaon selkeyttäminen