Lähisuhdeväkivaltaan puuttuminen ja uhrin auttaminen, Itä-Uudenmaan HVA (RRP, P4, I1)

Lähisuhdeväkivaltaan puuttuminen ja uhrin auttaminen, Itä-Uudenmaan HVA (RRP, P4, I1)

Toimintamalliin on kuvattu Itä-Uudenmaan alueen palvelut lähisuhdeväkivaltaa kokeville sekä toimintaohjeet ammattilaiselle, joka kohtaa lähisuhdeväkivaltaa kokevia. 

Toimintaympäristö

Väkivalta on merkittävä kansanterveydellinen ja -taloudellinen ongelma. Palveluiden hajanaisuus ja puutteet palveluketjujen määrittelyssä johtavat helposti siihen, että väkivallan kokijat ja tekijät eivät välttämättä saa tarvitsemaansa apua. (THL 2023.) 

 Vuonna 2022 fyysistä tai henkistä lähisuhdeväkivaltaa kokeneiden 20-64-vuotiaiden osuus oli 10 % Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen 20-64-vuotiaasta väestöstä. Luku oli koko maan korkeimpia. 65 vuotta täyttäneillä vastaava luku oli 3,9, %. (Sotkanet 2022) Tiedetään kuitenkin myös, että todellisuudessa luvut ovat tätäkin korkeampia, sillä suuri osa lähisuhdeväkivallan kokemuksista jää piiloon. 

Lähisuhdeväkivaltaa kokeneen palveluketju yhtenäistää alueellisia käytäntöjä ja varmistaa, että kaikilla olisi mahdollisuus saada samankaltaista palvelua.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella ei ole ollut selkeitä palveluketjuja lähisuhdeväkivallan eri osapuolille. Alueella on tehty laajasti kehittämistyötä vahvistaen lähisuhdeväkivallan ehkäisyn rakenteita osana hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämistä ja tämän seurauksena on todettu tarve lähteä kuvaamaan lähisuhdeväkivallan kokijan palveluketjua. 

 

Vuonna 2024 Itä-Uudenmaan alueella toteutettiin kysely Päihde- ja mielenterveystyön osaamisen ja yhteistyön kehittämistarpeista Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella. Kyselyyn vastasi 335 ammattilaista hyvinvointialueelta ja alueen kunnista. Kyselyn perusteella 53 % vastaajista koki tietävänsä minne voi ohjata lähisuhdeväkivaltaa kokevan tai tekevän asiakkaan, jos ei voi itse auttaa häntä. Sen sijaan 41 % oli asiasta eri mieltä ja 6 % ei osannut vastata väittämään. Kyselyn perusteella toivottiin myös koulutusta lähisuhdeväkivallasta. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Palveluketjukuvaus on tehty monialaisessa yhteistyössä alueen ammattilaisten kanssa. Kuvauksen sisällön luomiseen on osallistunut useita ammattilaisia Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palveluista sekä alueen järjestöistä ja seurakunnista. 

Toteutussuunnitelma

Palveluketjukuvauksen sisältö koottiin yhteisessä monialaisessa työpajassa 10/2025, jonka pohjalta kuvaus lopulta toteutettiin. Kuvaus tehtiin hyvinvointialueen IMS-järjestelmään, joka mahdollistaa prosessin tehokkaan hyödyntämisen osana muita alueen prosesseja. Luonnos prosessikuvauksesta käytettiin kommenteilla työpajan osallistujilla, lähisuhdeväkivallan ehkäisyn työryhmän jäsenillä sekä muutamilla muilla ammattilaisilla. Kuvaukseen tehtiin muutoksia kommenttien pohjalta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämistyön kohderyhmänä ovat lähisuhdeväkivaltaa kokeneet asukkaat ja kaikki alueen ammattilaiset, jotka kohtaavat lähisuhdeväkivallan kokijoita ja tekijöitä. 

Ratkaisun perusidea

Palveluketjun tavoitteena on mahdollistaa saavutettavat ja oikea-aikaiset palvelut lähisuhdeväkivaltaa kokeneille tarjoten ammattilaisille työväline lähisuhdeväkivallan tunnistamisen ja puheeksioton sekä väkivaltaan puuttumisen tueksi. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttöönotto edellyttää palveluketjun kuvaamisen lisäksi 

  • viestintää
  • prosessikuvauksen liittämistä osaksi muita olennaisia prosesseja sekä
  • prosessikuvauksen liittämistä osaksi koulutussisältöjä

Prosessikuvausta juurrutetaan osana lähisuhdeväkivallan ehkäisyn rakenteita ja juurruttamisesta vastaa ehkäisevän työn erityisasiantuntija yhdessä lähisuhdeväkivallan ehkäisy työryhmän kanssa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Palveluketjun kuvaaminen on pitkäjänteistä työtä ja vaatii monialaista asiantuntemusta. Tärkeää on osallistaa laajasti eri ammattilaisia kuvauksen luomiseen, jotta se palvelee mahdollisimman suurta ammattilaistajoukkoa. Yleisen kuvauksen lisäksi organisaatioissa tarvitaan yksikkökohtaisia ja kohdennettuja prosesseja palveluketjun toteutumiseksi sekä kirjaamisohjeita, joita tässä kuvauksessa ei ole käsitelty. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kehittämistyö on yhdenmukaistanut alueellisia käytäntöjä lähisuhdeväkivallan puheeksiotossa ja varhaisessa tunnistamisessa sekä lähisuhdeväkivaltaan puuttumisessa. Palautteen perusteella voidaan olettaa, että prosessikuvaus vastaa ammattilaisten tarpeeseen ja täydentää osaamisen vahvistamisen kokonaisuutta tarjoten konkreettisia työkaluja osaksi koulutussisältöjä.