Kotihoidon koordinaatiokeskus, Satakunnan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Kotihoidon koordinaatiokeskus, Satakunnan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Koordinaatiokeskus ohjaa hälytystehtävät suoraan tarkoituksenmukaiselle kotihoidon työntekijälle toiminnanohjausjärjestelmän reaaliaikaisen tilannekuvan avulla. Toimintamalli on suunnattu Sata-alueen ikääntyneiden kotiin annettaviin palveluihin.
Satakunnan hyvinvointialueen asukasmäärä on noin 212 000. Tulevaisuudessa väestön ikärakenteen muutosten myötä kotihoidon palveluita tarvitsevien iäkkäiden määrä tulee kasvamaan. Kotiin annettavien palveluiden tavoitteena on tukea ikääntyneitä asumaan omassa kodissaan mahdollisimman pitkään. Kotihoidon lisäksi asiakkaalle voidaan myöntää muita kotona asumista tukevia palveluita. Ikääntyneiden palveluntarpeen kasvu edellyttää kotiin annettavien palveluiden kehittämistä ja henkilöstöresurssien tehokasta käyttöä.
Poliittiset tekijät
- Hyvinvointialueiden päätökset palveluiden järjestämisestä ja resurssien kohdentamisesta.
- Valtakunnalliset sosiaali- ja terveyspolitiikan linjaukset (esim. digitalisaation, etäpalveluiden ja teknologian hyödyntäminen kotihoidossa).
Yhteiskunnalliset tekijät
- Väestön ikääntyminen ja kasvava kotihoidon tarve.
- Kaupungistuminen vs. harvaan asuttujen alueiden palveluiden järjestäminen.
- Kansalaisten odotukset palveluiden laadusta, saatavuudesta ja turvallisuudesta.
Lainsäädännölliset tekijät
- Asiakastietolaki ja tietosuoja-asetukset reaaliaikaisen tiedon käsittelyssä.
- Potilasturvallisuutta ja hoidon laatua koskevat säädökset.
- Työaikalainsäädäntö ja työhyvinvointiin liittyvät säädökset, jotka vaikuttavat työn organisointiin.
Taloudelliset tekijät
- Julkisen talouden tilanne ja hyvinvointialueiden rahoitus.
- Teknologian hankinta- ja ylläpitokustannukset suhteessa saavutettuihin säästöihin.
- Henkilöstöresurssien aiheuttamat kustannuspaineet.
Kulttuuriset tekijät
- Suhtautuminen kotihoidon digitalisaatioon sekä henkilöstön että asiakkaiden keskuudessa.
- Sukupolvien erot teknologian käytössä ja hyväksynnässä.
- Perheiden ja omaisten rooli hoivassa eri kulttuurisissa konteksteissa.
- Erilaisten toimintakulttuurien vaikutukset.
Sosiaaliset tekijät
- Työntekijöiden työhyvinvointi, kuormitus ja työssä pysyminen.
- Asiakkaiden yksinäisyys ja sosiaalisen tuen tarve.
- Henkilöstön ja asiakkaiden välinen luottamus teknologian hyödyntämisessä.
Ympäristötekijät
- Henkilöstöresurssin ja -reitityksen optimoinnin merkitys päästöjen vähentämisessä.
- Kestävä kehitys osana julkisia hankintoja ja palveluiden järjestämistä.
- Sään ja poikkeustilanteiden (esim. myrskyt, pandemiat) vaikutukset kotihoidon järjestämiseen.
Ennen pilotissa käyttöönotettua koordinaatiokeskuksen toimintamallia, kotihoidon kentällä työskentelevät hoitotyön ammattilaiset selvittivät ja organisoivat akuutteja auttamiskäyntejä työvuorossa oleville hoitajille, usein asiakastyön lomassa. Hälytysten ja niihin liittyvien asiakastietojen käsittely kotihoidon kentällä työskennellessä lisäsi riskiä virheille ja vaaratilanteille.
Asiakasymmärrys
Toimintamalli vastaa kotona asuvien iäkkäiden keskeiseen tarpeeseen saada apua oikea-aikaisesti ja luotettavasti. Ratkaisu parantaa palvelun laatua vähentämällä odotusaikaa ja tukemalla palveluiden oikea-aikaisuutta. Luotettava ja turvallinen palvelu tukee ikääntyneiden mahdollisuutta asua kotona pidempään.
Kotihoidon asiakkaat
- Säännöllistä kotihoitoa tarvitsevat
- Tilapäistä apua tarvitsevat (esim. sairastumisen tai leikkauksen jälkeen).
- Kuntouttavalla arviointijaksolla olevat asiakkaat.
- Turvapuhelin- ja etähoitopalveluiden käyttäjät.
Sosiaali- ja kriisipäivystyksen arvion perusteella äkillistä kotihoidon apua tarvitsevat
- Akuuttiapua tarvitsevat (hälytystilanteet, kriisit).
Kotihoidon henkilöstö ja resurssien hallinta
- Hoitajat, jotka tekevät asiakaskäyntejä.
- Koordinaatiokeskuksen työntekijät, jotka vastaavat suunnittelusta ja optimoinnista.
- Turvapuhelinkeskuksen työntekijät, jotka vastaanottavat ja välittävät turvapuhelinauttamiskäyntejä.
Läheiset ja omaiset
- Epäsuorasti mukana palvelun käyttäjinä ja tukijoina, erityisesti turvapuhelin- ja kriisitilanteissa.