Kiireellisen/kiireettömän hoidon selvitys Pirkanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4. I1)
Kiireellisen/kiireettömän hoidon selvitys Pirkanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4. I1)
Tällä selvityksellä kartoitettiin laajennetun aukiolon kiirevastaanottojen käyttöä ja todellista tarvetta resurssien käytön suunnittelun avuksi. Selvityksessä arvioitiin jälkikäteen, oliko hoidon tarve kiireellistä vai ei-kiireellistä.
Toimintamallin nimi
Tällä selvityksellä kartoitettiin laajennetun aukiolon kiirevastaanottojen käyttöä ja todellista tarvetta resurssien käytön suunnittelun avuksi. Selvityksessä arvioitiin jälkikäteen, oliko hoidon tarve kiireellistä vai ei-kiireellistä.
Läpikäyty kiireellisen hoidon ohjeet ja kiirevastaanottojen potilaskirjauksia ohjeiden noudattamisen laadun varmistamiseksi. Tunnistettu kehittämiskohteet (lääkärin tuki, puolikiiresen toiminnan kehittäminen, maantieteellinen sijainti, aiemmin totuttu käytäntö kiirevastaanotolle pääsemisen suhteen), joihin kuvattu Pirhan sisäisesti toimenpide-ehdotukset.
Kiirevastaanottojen rooli ja resurssointi perusterveydenhuollossa.
Kaikki asukkaat kohderyhmänä. Kiireellisen hoidon arvioinnissa ei ole asiakkaita osallistettu.
Toimintamallia voi soveltaa missä tahansa, mutta tulosten käyttöä tulee harkita oman alueen näkökulma hyvin tuntien. Suosittelemme selvitystä jokaiselle alueelle ja kansallisesti kiireellisen hoidon ohjeiden kehittämiseen perusterveydenhuollon osaamista.
Lääkärikonsultaatiotuki tulee olla kaikkialla, josta kiireellisiä aikoja annetaan: valtaosa asioista etänä tai itsehoidolla hoidettavia.