Keusoten alueen asukkaiden digipalvelujen kehittäminen (RRP, P4, INV4)

Keusoten alueen asukkaiden digipalvelujen kehittäminen (RRP, P4, INV4)

Toimintamallissa kuvataan Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen digipalveluiden kehittäminen ja käyttöönotto vuoden 2022 lähtötilanteesta vuoden 2025 loppuun erityisesti toiminnallisten käyttöönottojen näkökulmasta, teknistä kehitystä unohtamatta.

Toimintamallin nimi
Keusoten alueen asukkaiden digipalvelujen kehittäminen (RRP, P4, INV4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallissa kuvataan Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen digipalveluiden kehittäminen ja käyttöönotto vuoden 2022 lähtötilanteesta vuoden 2025 loppuun erityisesti toiminnallisten käyttöönottojen näkökulmasta, teknistä kehitystä unohtamatta.

Toteutuspaikka
Keski-Uudenmaan Hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Tekijä

Benita Kapp

Luotu

Luotu

2.12.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

19.12.2025
Ratkaisun perusidea

OmaKeusote ratkaisu mahdollistaa ja antaa kyvykkyyden digipalvelujen tuottamiseen. Uusien digipalvelujen käyttöönottoon on kehitetty Digipalvelujen rullaavan kehittämisen malli.  

Toimintaympäristö

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) väestöpohja on noin 200 000 asukasta. Alueeseen kuuluu kuusi kuntaa: Järvenpää, Tuusula, Nurmijärvi, Mäntsälä, Pornainen ja Hyvinkää. Keusote tuottaa perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon palvelut. Erikoissairaanhoidon alueella tuottaa HUS-yhtymä.

Keusoten digipalvelujen kehittäminen käynnistettiin tilanteessa, jossa palvelut olivat hajautuneet useisiin erillisiin ratkaisuihin ja asiointikanaviin. Lähtötilanteessa digipalvelut olivat rajallisia ja painottuivat yksittäisiin sähköisiin lomakkeisiin ja ajanvarausratkaisuihin. Tavoitteena on ollut luoda yhtenäinen, asiakaslähtöinen digitaalinen asiointikokonaisuus, joka tukee sekä sosiaali- että terveyspalveluja.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämisen kohderyhmänä ovat kaikki Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) asukkaat, jotka asioivat itsenäisesti tai puolesta asioiden sosiaali- ja terveyspalveluissa. Digiratkaisujen kehittämisessä hyödynnetään aiempaa kokemusta asiakaslähtöisestä kehittämisestä sekä jatkuvaa asiakaspalautetta.

Keusote on toteuttanut asukaspaneelin, jossa on puntaroitu digipalvelujen kehittämisen suuntia ja kerätty näkemyksiä palveluiden käytettävyydestä. Lisäksi alueella järjestetään  asukaskehittäjien digi-iltoja, joissa asukkaat pääsevät kokeilemaan uusia digiratkaisuja ja antamaan autenttista palautetta kehitystyön tueksi. Näiden osallistavien menetelmien avulla varmistetaan, että digipalvelut vastaavat aidosti käyttäjien tarpeisiin ja tukevat sujuvaa asiointia.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Prosessi on kuvattu ratkaisun perusidean yhteydessä. Mallin avulla uudet digipalvelut saadaan tuotantoon hallitusti.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

OmaKeusote asiointi järjestelmään (digiajanvaraus) on rekisteröitynyt vuoden 2025 loppuun mennessä yli 90 000 asiakasta, joka on noin 45% Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen asukkaista.

Digitaalisen itseajanvarauksen määrien kehittyminen vuosina 2023-2025:
2023: 

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä