Keskittymishäiriön digihoitopolku.Pohjanmaan Hyvinvointialue, (RRP, P4,I1, I4)
Tavoitteena tarjota jatkuva tuki asiakkaan omahoitoon sekä sitouttaa omaan hoitoonsa. Digihoitopolku sujuvoittaa prosessia , vähentää tyhjäkäyntiä ja häiriökysyntää.
Pohjanmaan strategian mukaisesti digitaalisten hoitopolkujen kehittäminen vastaa digitaalisten palveluiden lisäämiseen alueen palvelutuotannossa ja sillä nopeutetaan omahoitoa, hoitoon ja palveluihin pääsyä sekä tarjotaan asukkaille helposti saavutettavia palveluita. Hoitopolkuja laajentamalla eri toimialoille oli tavoitteena lisätä hoitoon ja palveluihin pääsyä sekä digistrategiassa tavoiteltua yhteydenottojen lisäämistä 35% digitaaliseksi 06/2025 mennessä.
Pohjanmaan Hyvivnoitalueella otettiin pilottiin digihoitopolku psykiatrisiin palveluihin. Yksi hoitopoluista oli keskittymishäiriön hoitopolku, koska keskittymishäiriön prosessi ja palvelupolku oli juuri RRP hankkeen myötä uudistettu ja kuvattu. Digihoitopolulla halutiiin tukea uutta toimintamallia.
Digihoitopolun rahoituksen hausta ja teknisestä ohjauksesta vastasi Prima Botnia hankkeen Investointi4 yhdessä erikoissuunnittelijan, strategian ja digitalisaation yksikön kanssa. Tekninen kokoaminen sekä järjestelmän opetus ja hallinta toteutettiin yhteistyössä ohjelman edustajan, Buddyhealth Caren kanssa. Substanssiosaamisen ja materiaalien koontiin muodostettiin moniammatillinen työryhmä, joka koostui psykososiaalisista palveluiden henkilöstöstä. Prima Botnia hankkeen , Inv1 :n projektipäällikkö ja hankekoordinaattori vastasivat materiaalin kokoamisesta, hoitopolun rakentamisesta ja prosessin kuvaamisesta.
Digihoitopolku auttaa asiakasta sitoutumaan omaan hoitoonsa kun hän on tietoinen hoitopolustaan, Asiakas voi seurata oman hoitonsa etenemistä. Asiakkaalle digihoito polku mahdollistaa jaktuvan tuen keskittymishäiriön haasteisiin oma hoito harjoitusten ja videoiden myötä.Digihoitopolku tarjoaa myös psykoedukaatiota niin keskittymishäiriöstä kuin myös ADHD:sta ja lääkityksestä. Digihoito polku mahdollistaa helpon kommunikaation tavan ammattilaisen kanssa.
Organisaation näkökannalta diigihoitopolulla pyritään nopeampaan läpimenoaikaan ja tyhjäkäynnin minimoimiseen. Digihoitopolku muistuttaa asiakasta tulevista ajanvarauksista ja sen kautta asiakkaalle tarjoutuu tarvittavat kyselyt, harjoitukset ja lomakkeet tehdä etukäteen, jolloin vastaanotolla tarvittavat tiedot ovat valmiina. Myös häiriökysynnnän väheneminen tavoitteena, kun asiakas tietoinen omasta hoitopolustaan ja hoidon etenemisestä.
Asiakasmäärät, asiakaskokemukset, ammatilaisten kokemus, toimintakyky mittarit
Henkilökunnan koulutus ohjelman käyttöön. Käyttöönotto koulutus toteutettiin kesäkuussa 2025.
Esimiesten tuki käyttöönottoa varten.
Johdon päätös käyttöönotosta pilotin jälkeen .
Pohjanmaan Hyvinvointialueen yli 16 asiakkaat, jotka hakeutuvat palveluiden piiriin keskittymivaikeuksien johdosta psykososiaalisiin palveluihin.