Johtamisen ratkaisut - Ikäihmisten asiakassegmentointi ja palvelutarpeen ennakointi RRP, P4, I4
Johtamisen ratkaisut - Ikäihmisten asiakassegmentointi ja palvelutarpeen ennakointi RRP, P4, I4
Kehitetty työkalu segmentoi ikäihmisiä ja ennakoi palveluntarvetta analysoimalla tekijöitä, jotka johtavat siirtymään kevyistä palveluista raskaimpiin. Tämä tukee ennakoivien ja ennaltaehkäisevien ratkaisujen, kuten digipalvelujen, suunnittelua.
Kehittämiseen vaikuttavat erityisesti väestön nopea ikääntyminen, palveluiden saatavuus ja digitalisaationroolin kasvu. Taloudelliset paineet sekä hyvinvointialueiden rahoitusmallit korostavat kustannustehokkuutta. Ikäihmisten sekä heidän omaistensa odotukset palveluiden saatavuudesta sekä kustannustehokkkuuden vaatimukset ohjaavat palveluiden suunnittelua. Työvoiman saatavuus tuelvaisuudessa osaltaan määrittää toteutusmahdollisuudet. Lisäksi odotukset uusista, innovatiivisista ratkaisuista perinteisiin haasteisiin ovat merkittäviä.
Pohjanmaan väestö ikääntyy nopeasti, mikä tekee nykyisestä palvelurakenteesta taloudellisesti kestämättömän. Tilanteen hallinta edellyttää piilevän palvelutarpeen tunnistamista ja sen ohjaamista mahdollisimman laajasti ennaltaehkäiseviin sekä tarpeita vastaaviin palveluihin. Tavoitteena on ollut kehittää työkalu, jonka avulla voidaan ikäihmiset voidaan segmentoida kognitiivisten sekä arkisuoriutumisen haasteiden perusteella. Näiden segmenttien pohjalta tavoite on kohdentaa palvelut vastaamaan asiakkaiden tarpeita, mukaan lukien digitaaliet ratkaisut. Palvelutarpeen ennakoinnin tavoitteena on suunnata katse tulevaisuuteen ja arvioida tulevaa kysyntää, jotta palveluita voidaan suunnitella ajoissa ja tarkoituksenmukaisesti.
Koska kyseessä on ammattilaisten ja johdon strateginen työkalu, asiakkaita ei ole suoranaisesti osallistuttu kehittämistyöhön. Välillisesti asiakas otetaan huomioon, koska työkalun luomisen pohjana on hyödynnetty kotihoidon RAI-arvioitujen ikäihmisten dataa, sekä heidän palveluiden käytön historiadataa.