Digitunnusluvut-raportti, Pirkanmaan HVA (RRP, P6, I1)

Digitunnusluvut-raportti kokoaa keskeiset mittarit digipalvelujen käytöstä tiedolla johtamisen tueksi. Tieto jaetaan Pirha Tabussa. Kehitys vaatii selkeät määrittelyt, laadukasta dataa ja yhteistyötä eri toimijoiden välillä.

Toimintamallin nimi
Digitunnusluvut-raportti, Pirkanmaan HVA (RRP, P6, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Digitunnusluvut-raportti kokoaa keskeiset mittarit digipalvelujen käytöstä tiedolla johtamisen tueksi. Tieto jaetaan Pirha Tabussa. Kehitys vaatii selkeät määrittelyt, laadukasta dataa ja yhteistyötä eri toimijoiden välillä.

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

3.9.2025

Viimeksi muokattu

23.9.2025
Ratkaisun perusidea

Digitaalisten palvelujen raportoinnin kehittämisen tavoitteena on tuottaa hyvinvointialueelle tietoa digitaalisten palvelujen käytöstä tiedolla johtamisen tueksi. Tietoa on jaettu eri palvelulinjoille Exceleinä tai Pivot-kaavioista tehtyinä PowerPoint-esityksinä. Digitunnuslukujen raportti on Pirha Tabu (Tableau)- raportointiportaalissa. Sen määrittely aloitettiin keväällä 2023 ja siihen osallistui tietohallinto sekä digikehittäminen. Raportin käyttöönottoa on hidastanut palveluntuottajien vaihtuminen. Myös uusien tietoallasintegraatioiden saaminen vie aikaa.

Digitunnusluvut-raportille on koottu Pirhan digitaalisten palveluiden seurannassa käytettävät keskeisimmät seurattavat mittarit. Näitä ovat:

  • verkkosivukäynnit
  • OmaPirhaan rekisteröityneiden käyttäjien määrä sekä kävijämäärät
  • Pirbotin aloitukset
  • Digiklinikkaan rekisteröityneiden käyttäjien määrä
  • luotujen kalenterikutsujen määrä videovastaanotoille
  • Pirha-chattien määrä

Raportin toiselle välilehdelle lisätään digitaalisten lomakkeiden täyttömäärät. Pirhassa käytössä olevia ja raportoitavia digitaalisia lomakkeita ovat erilaiset yhteydenottolomakkeet, esitietolomakkeet sekä hoitotarvikkeiden tilauslomake.

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueiden tiukka taloudellinen tilanne asettaa paineita resurssien tehokkaalle kohdentamiselle. Tämä korostaa laadukkaan raportoinnin merkitystä, koska sen avulla voidaan tunnistaa kustannustehokkaita ratkaisuja ja ohjata investointeja vaikuttavimpiin digipalveluihin. Samalla raportointijärjestelmien ja tietoaltaiden kehittäminen vaatii investointeja, joiden toteuttaminen on riippuvainen taloudellisista reunaehdoista.

Digitaalisten palvelujen raportoinnin kehittämiseen vaikuttavat monet ulkoiset tekijät, mutta erityisesti kulttuuriset ja sosiaaliset tekijät ovat keskeisessä roolissa tiedolla johtamisen onnistumisessa. Organisaatiokulttuuri, henkilöstön digiosaaminen ja yhteinen ymmärrys datan merkityksestä vaikuttavat suoraan siihen, miten raportointia hyödynnetään arjessa. Tiedon jakamisen avoimuus, luottamus dataan ja kyky tulkita raporttitietoa ovat edellytyksiä vaikuttavalle päätöksenteolle. Lisäksi raportoinnin tulee palvella eri palvelulinjoja tasapuolisesti ja tukien yhteistä kehittämistä, mikä edellyttää käyttäjälähtöistä ajattelua ja vuorovaikutteista yhteistyötä tiedon tuottajien ja hyödyntäjien välillä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Digitunnuslukujen raportti koostaa hyvinvointialuetasoisesti käytössä olevien digitaalisten palvelujen lukuja yhdelle ja samalle raportille tiedolla johtamisen tueksi. Raportti mahdollistaa palvelulinjakohtaisen seurannan.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Raportille on tulossa tietojohtamisen kannalta tärkeimmät mittarit, jotka on määritelty yhteistyössä digikehittämisen, tietohallinnon ja tietojohtamisen kanssa. Tiedon tulee olla ajantasaista, luotettavaa ja selkeästi esitettyä. Lisäksi palvelulinjatasoinen tarkastelu on tärkeää mm. käyttöasteen seurannan, kohdennettujen koulutusten ja tuen suunnittelemiseksi sekä tietoon perustuvan resurssisuunnittelun mahdollistumiseksi.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Raporttia on työstetty pitkään. Aiemmin siitä saatiin dataa jo useammasta palvelusta, mutta palveluntuottajan vaihtuminen ja tietoallasintegraation haasteet ovat hidastaneet uuden datan saantia. Tilanne ja tarpeet ovat selkiytyneet, mutta data ei ole vielä visualisoitavissa raportille, vaan odottaa edelleen tietoallasintegraatioita.

Vinkit toimintamallin soveltajille

On määriteltävä tarkasti mitä tietoa raportille tarvitaan ja mistä data niihin saadaan. Useasta datalähteestä koostuva raportti on vain osittain käytössä, kunnes kaikki data on saatu raportille.

Kansikuva
Digitunusluvut Tableau-näkymä

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt