Digitunneilla lisää digiosaamista sote-ammattilaisille, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Digitunneilla vahvistetaan ammattilaisten digiosaamista ja työn hallittavuuden kokemusta. Ne toteutetaan pienryhmissä, joissa käydään läpi tietokoneen käytön perusasioita, keskeisiä ohjelmistoja, sisäistä Intraa ja tietoturvaa.
Toimintamallin nimi
Digitunneilla vahvistetaan ammattilaisten digiosaamista ja työn hallittavuuden kokemusta. Ne toteutetaan pienryhmissä, joissa käydään läpi tietokoneen käytön perusasioita, keskeisiä ohjelmistoja, sisäistä Intraa ja tietoturvaa.
Digituntien avulla vahvistetaan ammattilaisten digiosaamista, joka on olennainen osa nykypäivän sote-ammattilaisten työnkuvaa. Erityisesti etänä toteutettavissa palveluissa, joissa asiakasta ei kohdata kasvokkain, työntekijöiden on hallittava tietokoneen ja työssä käytettävien ohjelmistojen peruskäyttö.
Vahvat digitaidot mahdollistavat myös kevyen digituen antamisen. Työntekijät voivat tukea asiakkaita teknisissä kysymyksissä, ohjata heitä ongelmatilanteissa ja auttaa löytämään oikean tiedon. Digipalveluihin liittyvä opastaminen on jokaisen viranomaisen velvollisuus, sillä hallintolain (434/2003) 8 §:n mukaan viranomaisen tulee antaa asiakkaan tarvitsemia neuvoja hallintoasian hoitamiseksi toimivaltansa rajoissa.
Digitunnit vahvistavat sote-ammattilaisten digiosaamista ja tukevat työn hallittavuutta, mikä on yhä tärkeämpää sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisoituessa. Digitalisaatio etenee nopeasti, ja digitaidot ovat nykyään olennainen osa sote-työntekijän osaamisvaatimuksia.
Hallitusohjelman mukaisesti Suomi siirtyy asteittain digitaalisten palveluiden ensisijaisuuteen viranomaisasiointikanavana, mikä edellyttää myös viranomaisten omaa digiosaamista. Erityisen tärkeää tämä on nykyisessä työympäristössä, jossa etätyö ja digitaaliset työvälineet ovat yhä keskeisemmässä roolissa.
Kaikki sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset.
Digituntien toimivuuden edellytys on, että tunnit mukautetaan osallistujien osaamisen ja lähtötasojen mukaan. Toiselle itsestään selvä asia voi toiselle olla haastava, joten jokaisen tunnin alussa arvioidaan ryhmän tarpeet ja muokataan opetuksen sisältöä sen mukaisesti. Tämä joustava runko varmistaa, että jokainen osallistuja saa opetuksesta varmuutta ja käytännön hyötyä.
Digituntien järjestäminen edellyttää myös työyhteisön sitoutumista sekä riittäviä resursseja. Mikäli toteutus työpäivän keskellä kuormittaa perustyötä liikaa, pitää pohtia vaihtoehtoisia ratkaisuja - esimerkiksi digitunnin viemistä tiimipalaverin tai muun säännöllisen yhteisen ajan yhteyteen.
Palautteen mukaan digitunnit ovat olleet innostavia ja niiden myötä ammattilaisten digitaitojen vahvistuminen on lisännyt itsevarmuutta perustyöhön. Pelko ja epävarmuus digitaalisia välineitä kohtaan on vähentynyt, ja ongelmatilanteissa osataan toimia aiempaa paremmin. Pikanäppäinkomennot ja toisen näytön hyödyntäminen ovat nopeuttaneet ja helpottaneet työtä. Pienryhmissä toteutettavat tunnit ovat mahdollistaneet henkilökohtaisemman ohjauksen, mikä on lisännyt osallistujien aktiivisuutta ja oppimisen onnistumista.