Digitaalisen asiointialustan ratkaisut päivystysapu 116117 palvelussa, Lapin HVA (RRP, P4, I1)

Digitaalisen asiointialustan ratkaisut päivystysapu 116117 palvelussa, Lapin HVA (RRP, P4, I1)

Kehittämisessä valmisteltiin hyvinvointialueen digitaalisen asiointialustan osioiden käyttöönotto päivystysapuun. Käyttöön otettiin kuvien välittäminen asiakkaan ja ammattilaisen välillä sekä pilotoitiin ammattilaisten välistä tiedonsiirtoa.

Toimintamallin nimi
Digitaalisen asiointialustan ratkaisut päivystysapu 116117 palvelussa, Lapin HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kehittämisessä valmisteltiin hyvinvointialueen digitaalisen asiointialustan osioiden käyttöönotto päivystysapuun. Käyttöön otettiin kuvien välittäminen asiakkaan ja ammattilaisen välillä sekä pilotoitiin ammattilaisten välistä tiedonsiirtoa.

Toteutuspaikka
Lapin hyvinvointialue, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hanke (VASA 2), Suomen kestävän kasvun ohjelma (RRP)
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Lapin hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Tekijä

Elisa Raattama

Luotu

Luotu

21.5.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

3.12.2025
Ratkaisun perusidea

Ratkaisussa valmisteltiin hyvinvointialueen yhteisen digitaalisen asiointialustan osioiden käyttöönotto osaksi päivystysapu 116117 palvelua. Käyttöönoton tavoitteena oli sujuvoittaa asiakkaan palvelupolkua ja näin parantaa asiakaskokemusta. Lisäksi digitaalisilla ratkaisuilla pyrittiin edistämään palvelujen yhteensovittamista, parantamaan tiedonkulkua palvelujen välillä, vähentämään ammattilaisten tekemää päällekkäistä työtä ja näin hyödyntämään käytettävissä olevia resursseja tehokkaammin.

Digitaalista asiointialustaa hyödyntäen otettiin käyttöön kuvapyynnöt päivystysavun puhelinpalvelun tueksi. Digitaalisen asiointialustan kautta päivystysavun ammattilaisella on mahdollista pyytää asiakkaalta tietoturvallisesti kuva esim. asiakkaan/potilaan haavasta, jolloin haavan arviointi ja hoitolinjan valinta helpottuu. Kuvayhteyden avulla voidaan vähentää tarpeetonta ohjaamista kivijalkapalveluun tällaisissa tilanteissa.

Lisäksi hankkeen aikana pilotoitiin digitaalisen asiointialustan kautta tehtävää ammattilaisten välistä tiedonsiirtoa. Ammattilaisten välisellä tiedonsiirrolla tarkoitetaan ajanvarauspyyntöä, joka välitetään virka-ajan ulkopuolella päivystysavusta potilaan terveysasemalle. Tiedonsiirtoa  käytetään tilanteessa, jossa potilaalle on tehty hoidon tarpeen arvio ja potilaan asian on arvioitu olevan kiireellisyydeltään kolmen vuorokauden kuluessa (1-3 vrk) hoidettava. Tiedonsiirron avulla pyritään yhteensovittamaan palveluja ja vähentämään potilaan/ asiakkaan tarvetta olla yhteydessä usealle ammattilaiselle saman vaivan vuoksi.

Toimintaympäristö

Lapin hyvinvointialue palvelee yli 176 000 Lappilaista 21 kunnan alueella. Lisäksi Lapin alueella runsaslukuisena näyttäytyvä matkailu vaikuttaa osaltaan päivystyspalveluiden ja palveluohjauksen kysyntään. 

Lapin hyvinvointialueella otettiin käyttöön koko hyvinvointialueen yhteinen digitaalinen asiointialusta. Päivystysavussa käyttöönotettavat digitaalisen asiointialustan ratkaisut on valmisteltu osaksi asiointialustan käyttöönoton ensimmäistä vaihetta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ammattilaisten välisessä tiedonsiirrossa on pilotointivaiheessa Lapin hyvinvointialueen Rovaniemeläiset asukkaat. Toimintamalli on tavoitteena laajentaa palvelemaan kaikkia hyvinvointialueen kuntien asukkaita.

Kuvanvälitys ammattilaisen ja asiakkaan välillä palvelee kaikkia Lapin hyvinvointialueen asukkaita. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Digiosioiden onnistunut käyttöönotto edellyttää henkilöstön perehdyttämistä ammattilaisen asiointialustan käyttöön. Lisäksi on varmistettava, että henkilöstö sitoutuu uusien toimintamallien hyödyntämiseen. Ammattilaisten välisen tiedonsiirron suhteen on varmistettava myös, että vastaanottavassa yksikössä on riittävä resurssi yhteydenottojen käsittelyyn.

Digitaalisen asiointialustan hyödyntäminen ammattilaisen ja asukkaan välillä edellyttää asukkailta asiointialustan käyttöönottamista sekä digitaalisia valmiuksia.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ammattilaisten välistä tiedonsiirtoa, eli ajanvarauspyyntöjen välittämistä seurattiin määrällisesti sekä henkilöstön kokemuksia kartoitettiin laadullisesti.

  • Pilotoinnissa yllätyksenä tuli se, että ajanvarauspyyntöjä välitettiin merkittävästi odotettua vähemmän. Toimintamalli on kuitenkin toiminut hyvin niissä tapauksissa, joissa sitä on käytetty ja asiakkaat ovat saaneet tätä kautta ajan terveysasemalle.
  • Vähäinen tiedonsiirtojen määrä on osaltaan heikentänyt toimintamallin koettua hyötyä kiirevastaanotolle ohjattavien potilaiden ajanvarauksien suhteen.
  • Toimintamallilla on kuitenkin nähty olevan potentiaalia muissa yksiköiden välisissä tilanteissa, joissa tarvitaan turvallista ja sujuvaa potilastietojen välittämistä ammattilaisten välillä yhteisen potilastietojärjestelmän puuttuessa.
  • Päivystysapuyksikössä toimintamalli kiireaikojen varaamiseksi on kuitenkin haluttu säilyttää käytössä. Toimintamallin laajentaminen muille hyvinvointialueen terveysasemille jää yksikön tehtäväksi pilotoinnin päättyessä hankkeen loppuvaiheilla.

Digialustan hyödyntäminen ammattilaislähtöisiin kuvapyyntöihin päätettiin ottaa päivystysapuyksikössä pysyväksi toimintamalliksi. Tilanteita, jossa toimintamallia oli hyödynnetty oli vähän, mutta kuvan näkemisen koettiin vaikuttaneen merkittävästi hoidon tarpeen arvioinnin ja hoitoon ohjaamisen lopputulokseen. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Uusien toimintamallien käyttöönotossa käytäntöjen perehdyttämisen lisäksi korostuu ammattilaisten valmennus, jotta muodostuisi yhteinen ymmärrys toimintamallin tuomasta lisäarvosta ja hyödyllisyydestä ja näin toimintamalli saadaan paremmin "tuotantoon".

Yhteinen digitaalinen asiointialusta tuo mahdollisuuksia ammattilaisten väliseen viestintään tilanteissa, jossa yhteisiä potilastietojärjestelmiä ja sitä kautta viestintä- tai ajanvarausmahdollisuuksia ei vielä ole.

Sidosryhmien kanssa on tärkeä suunnitella yhdessä, miten uusi toimintamalli saataisiin sujuvaksi osaksi yksikön arkisia prosesseja, ettei uusi prosessi tuntuisi ylimääräiseltä työltä.

Kansikuva
Vaalenvihreällä pohjalla VASA2-logo sekä tekstit; Pitkäaikais-sairaiden ja paljon palveluita tarvitsevien hoitoon pääsy, terveyspalvelut,  Digitaalisen asiointialustan ratkaisut Päivystysapu 116117 palvelussa. Lisäksi avainsanat Päivystysapu 116117, Digitaaliset palvelut ja hoidon tarpeen arviointi

Kehittämisen vaihe

Valmis

Aihealueet

Ilmiöt

Kohderyhmä