DigiKompassi - Huoltajien solmukohtien tunnistaminen lasten digiarjessa

DigiKompassi - Huoltajien solmukohtien tunnistaminen lasten digiarjessa

DigiKompassi kokoaa yhteen huoltajaprofiilit ja -persoonat sekä kuvaa heidän kokemuksiaan ja tuen tarpeitaan digiarjessa. Työkalu tarjoaa suuntaviivoja sille, miten huoltajia voidaan tukea, jotta he puolestaan voivat paremmin tukea lapsiaan. 

Toimintamallin nimi
DigiKompassi - Huoltajien solmukohtien tunnistaminen lasten digiarjessa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

DigiKompassi kokoaa yhteen huoltajaprofiilit ja -persoonat sekä kuvaa heidän kokemuksiaan ja tuen tarpeitaan digiarjessa. Työkalu tarjoaa suuntaviivoja sille, miten huoltajia voidaan tukea, jotta he puolestaan voivat paremmin tukea lapsiaan. 

Toteutuspaikka
Toteutettu palvelumuotoilun opinnäytetyönä yhteistyössä Opetushallituksen kanssa
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Uusimaa
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Liitteet ja linkit

Tekijä

Luotu

Luotu

11.11.2025

Viimeksi muokattu

Viimeksi muokattu

4.12.2025
Ratkaisun perusidea

Käyttötarkoitus

  • Työkalu virastoille, kunnille ja järjestöille perheiden digiarkeen liittyvän kehittämistyön tueksi
  • Auttaa ymmärtämään huoltajien arkea, haasteita ja tuen tarpeita digitaalisessa ympäristössä

Esittelee

  • Huoltajaprofiilit ja -persoonat, jotka kuvaavat erilaisia digivanhemmuuden tapoja
  • Huoltajien näkökulmat ja tarpeet – lisää empatiaa ja ymmärrystä suunnittelun pohjaksi
  • Tapoja tukea huoltajia, sekä arjen ohjauksen että palveluiden kehittämisen näkökulmasta

Hyödynnettävyys

  • Tutkimustieto: hyödynnettävissä palveluiden, tukimuotojen ja ohjeistusten suunnittelussa
  • Ratkaisuideat ja konseptiaihiot: voidaan jatkojalostaa, mukauttaa eri ympäristöihin tai käyttää pohjamateriaalina kehittämisessä
  • Toisinnettavuus: mukana kuvatut menetelmät mahdollistavat tutkimuksen ja kehittämisprosessin toistamisen uusissa kohderyhmissä tai organisaatioissa
     
Toimintaympäristö

Viime vuosina yhteiskunnassa on noussut kasvava huoli lasten ja nuorten runsaasta digilaitteiden parissa vietetystä ajasta. Samanaikaisesti tutkimustieto digitaalisten laitteiden käytön mahdollisista haitoista on lisääntynyt ja saanut enemmän huomiota. Keväällä käynnistyneessä Opetushallituksen (OPH) ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) koordinoimassa laajassa yhteistyössä tavoitteena on luoda digikäytölle vapaa-ajan suositukset, jotka huomioivat sekä digihyvinvoinnin että digitaalisen turvallisuuden näkökulmat.

DigiKompassi on kehitetty osana tätä yhteistyötä palvelumuotoilun opinnäytetyönä ja sen kohderyhmäksi rajoittuu alakouluikäiset sekä sitä nuorempien lasten huoltajat. Se tuo näkyväksi vanhempien ja huoltajien tarpeet, toiveet ja arjen haasteet lasten digihyvinvoinnin ja -turvallisuuden tukemisessa ja tarjoaa siten ammattilaisille välineen palvelujen ja tukimuotojen suunnittelun tueksi.

Keskiössä on palvelumuotoilun käyttäjälähtöinen ja osallistava lähestymistapa. Työ perustuu käyttäjätutkimusten ja yhteissuunnittelun kautta kertyneisiin havaintoihin ja tuloksiin.


 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Aineisto on kerätty laadullisten teemahaastattelujen ja työpajojen avulla, jotka ovat työn palvelumuotoilullisen lähestymistavan ytimessä. Näiden osallistavien menetelmien avulla onnistuttiin syventämään ymmärrystä 0-13v lasten huoltajien kokemuksista ja näkemyksistä digitaalisen arjen tukemisessa.

Huoltajilta kerättiin erityisesti:

  • Tulevaisuuden näkökulmia
  • Kokemuksia arjen haasteista, huolista ja tuen tarpeista
  • Toiveita, odotuksia ja näkemyksiä varhaiskasvatuksen ja koulun roolista digikasvatuksessa


 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

1. Valmistelu ja käyttöönotto käytännön työssä

  • Tutustutaan huoltajaprofiileihin, persooniin ja menetelmiin.
  • Otetaan profiilit ja persoonat osaksi suunnittelua, palvelumuotoilua, viestintää ja asiakastyön kehittämistä.
  • Sovitaan sisäisistä käytännöistä: missä vaiheissa DigiKompassia käytetään ja kuka vastaa.

2. Juurruttaminen ja levittäminen

  • Järjestetään säännöllisiä työpajoja, joissa tarkastellaan huoltajien tarpeita ja ideoidaan yhdessä .
  • Jaetaan oppia organisaation sisällä: esimerkkitapaukset, onnistumiset ja hyvät käytännöt.

3. Arviointi 

  • Arvioidaan käyttöönoton toimivuutta ja vaikutuksia
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

DigiKompassin hyödyntäminen lisää ymmärrystä 0-13v lasten huoltajien erilaisista digikasvatuksen tarpeista ja arjen todellisuudesta. Toimintamallin käyttöönoton myötä organisaatiot pystyvät suuntaamaan kehittämistyötä aiempaa tarkemmin niille ryhmille, jotka tarvitsevat vahvempaa tukea. Tämä selkeyttää toimenpiteitä, vähentää oletuksiin perustuvaa suunnittelua ja parantaa resurssien kohdentumista.

Myönteisenä asiana on havaittu, että profiilien ja persoonien hyödyntäminen on lisännyt moniammatillista keskustelua ja yhteistä ymmärrystä huoltajien tilanteista. DigiKompassi on myös auttanut tunnistamaan tuen katvealueita, joita ei aiemmin ollut nähty tai osattu kuvata. Menetelmien käyttäminen työpajoissa on tuonut esiin uusia näkökulmia ja synnyttänyt ratkaisuehdotuksia, jotka eivät välttämättä olisi nousseet esiin ilman käyttäjälähtöistä tarkastelua.

Lisäksi DigiKompassi lisää ammattilaisten kykyä asettua huoltajien asemaan.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli ei vaadi erityisiä taitoja, mutta se hyötyy fasilitointiosaamisesta ja kyvystä ohjata keskusteluja, työpajoja ja yhteiskehittämistä. 

DigiKompassi on helposti sovellettavissa erilaisiin kohderyhmiin ja toimintaympäristöihin. Sitä voivat hyödyntää kunnat, järjestöt, koulut, varhaiskasvatus ja muut lasten, nuorten ja perheiden kanssa toimivat organisaatiot. Tutkimusta voidaan laajentaa esimerkiksi yläkouluikäisten, erityistä tukea tarvitsevien lasten perheisiin tai eri kulttuuritaustoihin. Tämä edellyttää ennen kaikkea perustason ymmärrystä käyttäjälähtöisistä menetelmistä sekä halua tarkastella huoltajien arkea avoimesti ja ennakkoluulottomasti. 

Keskeistä on, että DigiKompassia hyödynnetään joustavasti – ei jäykkänä mallina, vaan keskustelua ja ymmärrystä avaavana työkaluna. Toimintamallin vaikuttavuus heikkenee, jos yhteiskehittämiseen ei varata riittävästi aikaa tai jos organisaation sisäinen sitoutuminen jää ohueksi. DigiKompassi toimii monipuolisena tukivälineenä, joka lisää ymmärrystä, parantaa palvelujen kohdentamista ja vahvistaa vuoropuhelua huoltajien kanssa.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä