DigiKompassi - Huoltajien solmukohtien tunnistaminen lasten digiarjessa
DigiKompassi - Huoltajien solmukohtien tunnistaminen lasten digiarjessa
DigiKompassi kokoaa yhteen huoltajaprofiilit ja -persoonat sekä kuvaa heidän kokemuksiaan ja tuen tarpeitaan digiarjessa. Työkalu tarjoaa suuntaviivoja sille, miten huoltajia voidaan tukea, jotta he puolestaan voivat paremmin tukea lapsiaan.
Viime vuosina yhteiskunnassa on noussut kasvava huoli lasten ja nuorten runsaasta digilaitteiden parissa vietetystä ajasta. Samanaikaisesti tutkimustieto digitaalisten laitteiden käytön mahdollisista haitoista on lisääntynyt ja saanut enemmän huomiota. Keväällä käynnistyneessä Opetushallituksen (OPH) ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) koordinoimassa laajassa yhteistyössä tavoitteena on luoda digikäytölle vapaa-ajan suositukset, jotka huomioivat sekä digihyvinvoinnin että digitaalisen turvallisuuden näkökulmat.
DigiKompassi on kehitetty osana tätä yhteistyötä palvelumuotoilun opinnäytetyönä ja sen kohderyhmäksi rajoittuu alakouluikäiset sekä sitä nuorempien lasten huoltajat. Se tuo näkyväksi vanhempien ja huoltajien tarpeet, toiveet ja arjen haasteet lasten digihyvinvoinnin ja -turvallisuuden tukemisessa ja tarjoaa siten ammattilaisille välineen palvelujen ja tukimuotojen suunnittelun tueksi.
Keskiössä on palvelumuotoilun käyttäjälähtöinen ja osallistava lähestymistapa. Työ perustuu käyttäjätutkimusten ja yhteissuunnittelun kautta kertyneisiin havaintoihin ja tuloksiin.
Aineisto on kerätty laadullisten teemahaastattelujen ja työpajojen avulla, jotka ovat työn palvelumuotoilullisen lähestymistavan ytimessä. Näiden osallistavien menetelmien avulla onnistuttiin syventämään ymmärrystä 0-13v lasten huoltajien kokemuksista ja näkemyksistä digitaalisen arjen tukemisessa.
Huoltajilta kerättiin erityisesti:
- Tulevaisuuden näkökulmia
- Kokemuksia arjen haasteista, huolista ja tuen tarpeista
- Toiveita, odotuksia ja näkemyksiä varhaiskasvatuksen ja koulun roolista digikasvatuksessa