Diabeteshoitotarvikkeiden tilaamisen automatisoinnin malli, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)

Asiakkaan diabeteshoitotarvikkeiden tilauksen sujuvoittaminen automatiikkaa ja ohjelmistorobotiikkaa hyödyntämällä.

Toimintamallin nimi
Diabeteshoitotarvikkeiden tilaamisen automatisoinnin malli, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Asiakkaan diabeteshoitotarvikkeiden tilauksen sujuvoittaminen automatiikkaa ja ohjelmistorobotiikkaa hyödyntämällä.

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Jenni Hupanen

Luotu

31.7.2025

Viimeksi muokattu

24.9.2025
Ratkaisun perusidea

Diabeteshoitotarvikkeiden jakelun automatisoinnin ja ohjelmistorobotiikan hyödyntämisen tavoitteena on sujuvoittaa potilaan hoitotarviketilausta. Ratkaisulla selkeytetään diabeteshoitotarvikelähetteiden näkyvyyttä ja tarvikkeiden tilausprosessia ammattilaisille, ja samalla asiakkaalta minimoidaan riskiä virheellisiin tilauksiin. Ratkaisu mahdollistaa myös asiakkaan diabetestarvikkeita sisältävien hoitotarviketilauksien käsittelyn ohjelmistorobotin avulla.

Toimintaympäristö

Automatisoinnilla pyritään diabetesta hoitavan yksikön terveydenhuollon ammattilaisen työn selkeyttämiseen, kun diabeteshoitotarvikelähete tehdään yhdessä paikassa. Myös hoitotarvikepalvelun ammattilaisen työ selkeytyy ja työaikaa säästyy, kun rutiininomaisten työvaiheiden, tarkistuksien ja kirjaamisten määrä vähenee.

Diabeteshoitotarvikkeiden tilaamisen automatisointi on osa sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatiota, jonka tavoitteena on parantaa palvelujen saatavuutta, tehokkuutta ja potilasturvallisuutta. Automatisointi vastaa yhteiskunnalliseen tarpeeseen sujuvoittaa hoitoprosesseja ja vähentää ammattilaisten kuormitusta. Samalla se edistää asiakkaiden yhdenvertaista kohtelua ja vähentää virheellisten tilausten riskiä. Automatisointi tuo mahdollisuuksia kustannussäästöihin vähentämällä manuaalista työtä ja virheiden korjaamiseen liittyviä kustannuksia.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakkaalle tulevana hyötynä voidaan nähdä toimintamallin myötä se, että hänelle näkyy vahvasti kirjautuneena hoitotarvikkeiden tilauslomakkeella vain itselleen luvitetut diabeteshoitotarvikkeet sekä tarvittaessa muita hoitotarvikkeita, joihin hänellä on lähete. Asiakkaiden täyttämät diabetestarvikkeita sisältävät hoitotarviketilauslomakkeet voidaan ohjelmoida käsittelyyn ohjelmistorobotin avulla, siten että robotti tekee kirjaukset luovutuksesta myös potilastietojärjestelmään ja lomakkeen tietokantaan. 

Automatisoinnilla pyritään vähentämään asiakkaan tilauksiin liittyvien virheiden mahdollisuutta, parantamaan potilasturvallisuutta, tehostamaan potilaan hoitoa ja sen seurantaa sekä varmistamaan asiakkaiden saama tasavertaisempi hoito koko Pirkanmaalla.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Täydennetään myöhemmin, kun toimintamallia otetaan käyttöön.

Ohjelmistorobotti voidaan ohjelmoida tällä hetkellä käsittelemään vain ainoastaan diabeteshoitotarvikkeita sisältävät hoitotarviketilaukset. Tilaukset, jossa on mukana myös muita tuotteita on edelleen käsiteltävä vanhan toimintamallin mukaisesti.

Terveydenhuollon digitalisaatio edellyttää muutosta toimintakulttuurissa. Ammattilaisten ja asiakkaiden tulee omaksua uudet toimintatavat ja luottaa teknologian tuomaan hyötyyn, mikä vaatii koulutusta, viestintää ja muutosjohtamista.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Täydennetään myöhemmin, kun toimintamalli otettu käyttöön.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Täydennetään myöhemmin, kun toimintamalli otettu käyttöön.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä