Diabeteshoitotarvikkeiden tilaamisen automatisoinnin malli, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Asiakkaan diabeteshoitotarvikkeiden tilauksen sujuvoittaminen automatiikkaa ja ohjelmistorobotiikkaa hyödyntämällä.
Automatisoinnilla pyritään diabetesta hoitavan yksikön terveydenhuollon ammattilaisen työn selkeyttämiseen, kun diabeteshoitotarvikelähete tehdään yhdessä paikassa. Myös hoitotarvikepalvelun ammattilaisen työ selkeytyy ja työaikaa säästyy, kun rutiininomaisten työvaiheiden, tarkistuksien ja kirjaamisten määrä vähenee.
Diabeteshoitotarvikkeiden tilaamisen automatisointi on osa sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatiota, jonka tavoitteena on parantaa palvelujen saatavuutta, tehokkuutta ja potilasturvallisuutta. Automatisointi vastaa yhteiskunnalliseen tarpeeseen sujuvoittaa hoitoprosesseja ja vähentää ammattilaisten kuormitusta. Samalla se edistää asiakkaiden yhdenvertaista kohtelua ja vähentää virheellisten tilausten riskiä. Automatisointi tuo mahdollisuuksia kustannussäästöihin vähentämällä manuaalista työtä ja virheiden korjaamiseen liittyviä kustannuksia.
Asiakkaalle tulevana hyötynä voidaan nähdä toimintamallin myötä se, että hänelle näkyy vahvasti kirjautuneena hoitotarvikkeiden tilauslomakkeella vain itselleen luvitetut diabeteshoitotarvikkeet sekä tarvittaessa muita hoitotarvikkeita, joihin hänellä on lähete. Asiakkaiden täyttämät diabetestarvikkeita sisältävät hoitotarviketilauslomakkeet voidaan ohjelmoida käsittelyyn ohjelmistorobotin avulla, siten että robotti tekee kirjaukset luovutuksesta myös potilastietojärjestelmään ja lomakkeen tietokantaan.
Automatisoinnilla pyritään vähentämään asiakkaan tilauksiin liittyvien virheiden mahdollisuutta, parantamaan potilasturvallisuutta, tehostamaan potilaan hoitoa ja sen seurantaa sekä varmistamaan asiakkaiden saama tasavertaisempi hoito koko Pirkanmaalla.