Ammattilaisen digitaalisten palveluiden kehittäminen Pirkanmaan hyvinvointialueelle (RRP, P4, INV4)
Ammattilaisen digitaalisten palveluiden kehittäminen Pirkanmaan hyvinvointialueelle (RRP, P4, INV4)
Toimintamallissa kuvataan ammattilaisen digitaalisten palveluiden ja niihin liittyvien digiratkaisujen kehittämistä sisältäen ajanvarauksen, lomakkeiden, automaation ja ohjelmistorobotiikan sekä ammattilaisen tietonäkymän kehittämisen.
Toimintamallin nimi
Toimintamallissa kuvataan ammattilaisen digitaalisten palveluiden ja niihin liittyvien digiratkaisujen kehittämistä sisältäen ajanvarauksen, lomakkeiden, automaation ja ohjelmistorobotiikan sekä ammattilaisen tietonäkymän kehittämisen.
Ammattilaisen digitaalisissa työvälineissä korostuu automaatioratkaisujen hyödyntäminen, prosessien digitalisointi ja tietovirtojen yhdenmukaistaminen. Varhaisessa vaiheessa rakennettu RPA-ympäristö luo perustan uusille robotiikan käyttötapauksille, liittyen esimerkiksi tiedon siirtämiseen järjestelmästä toiseen. Lomakepalvelun ja hallinnollisen asioinnin tekninen kehittäminen tukee sujuvan asioinnin kehittämistä ja vähentää ammattilaisen manuaalista työkuormaa.
Kokonaisuutena hankkeen ICT-painotteinen kehitystyö tähtää siihen, että hyvinvointialueella on yhtenäinen, turvallinen ja teknisesti moderni digitaalinen palveluympäristö. Selkeä digipalvelujen arkkitehtuuri, kattavat integraatiot ja automaation hyödyntäminen muodostavat perustan järjestelmälle, joka palvelee ammattilaisia tehokkaasti ja luotettavasti.
Pirkanmaan hyvinvointialue on Suomen suurin hyvinvointialue, jolla on asukkaita lähes 550 000 ja 23 kuntaa. Koska hyvinvointialueella on yliopistollinen sairaala, alue tuottaa terveyspalveluja myös muualla Suomessa asuville potilaille. Pirkanmaan hyvinvointialueella on noin 18 000 työntekijää.
Pirkanmaan hyvinvointialueen asukkaan digipalvelujen kehittäminen aloitettiin 2022 varsin sirpaleisesta erillisten digipalveluratkaisujen, asiakas- ja potilastietojärjestelmäversioiden ja satojen ict-sopimusten tilanteesta. Ammattilaisten työskenteleminen jatkui useissa palveluissa kunta- tai aluekohtaisena liittyen moniin erilaisiin asiakas- ja potilastietojärjestelmiin tai niiden erilaisiin versioihin. Asiakas ja potilastietojärjestelmien konsolidaation odotettiin mahdollistavan kattavan asiakas- tai potilastietoihin pääsyn ja mahdollistavan aiempaa paremmin keskitetympien palveluiden tuottamisen.
Pirkanmaan hyvinvointialueen henkilöstö on moniammatillinen noin 18 000 ammattilaisen joukko. Tarpeet ja digiosaaminen vaihtelee. Lähtökohtaisesti ammattilaisten digiratkaisuissa haetaan helppokäyttöisyyttä ja työn konkreettista tukea.
Ammattilaisen digitaalisten ratkaisujen käyttöönotto on helppoa mikäli työ sujuvoituu aiempaan toimintatapaan nähden. Tätä tavoitellaan aina ammattilaisen digiratkaisuja kehitettäessä. Ratkaisujen skaalautuvuus useisiin ellei kaikkiin palveluihin mahdollistaa keskitettyjen koulutusten hyödyntämisen ja kollegiaalisen tuen verkostojen rakentumisen.
Kaikki ammattilaisille kehitetyt digitaaliset ratkaisut ovat tuotantokäytössä.