Yhteydenottokartoituksen raportoinnin kehittäminen, Pirkanmaan HVA (RRP, P1,I1)
Pirkanmaan hyvinvointialueella toteutettavan yhteydenottokartoituksen tulosten raportointia kehitettiin ja automatisoitiin. Automatisointi säästää tulosten esittämiseen käytettävää resurssia sekä toimii ajantasaisemmin tiedolla johtamisen tukena.
Pirkanmaan hyvinvointialue on asukasmäärältään Suomen suurin hyvinvointialue. Alueella asuu yli puoli miljoonaa asukasta. Pirkanmaan hyvinvointialue toimii 23 kunnan alueella ja siellä on yhteensä yli 30 sote-asemaa, sote-keskusta tai lähiasemaa.
Pirkanmaan hyvinvointialueella yhteydenottokartoituksen raportoinnin kehittämisessä korostui palveluiden vaikuttavuuden ja asiakaskokemuksen parantaminen. Kehitystyössä huomioitiin tiukka taloustilanne, lainsäädännön vaatimukset sekä väestön monimuotoisuus. Digitaalisten raportointityökalujen käyttöönotto ja tiedon reaaliaikainen hyödyntäminen mahdollistivat tarkemman seurannan päätöksenteon tueksi. Tavoitteena oli luoda selkeä, asiakaslähtöinen ja tehokas raportointimalli, joka tukee Pirkanmaan sote-palveluiden kehitystä ja resurssien kohdentamista.
Raportoinnin koostaminen oli työlästä, aikaa vievää ja sen koostamiseen liittyi inhimillisiä virhelähteitä. Kokonaisuutta pyrittiin kehittämään yksinkertaisemmaksi, sujuvammaksi ja aikaa säästäväksi kaikkien osapuolten: sote-ammattilaisten, sote-palvelujen kehittäjien ja data-analyytikoiden osalta.
Yhteydenottokartoitukseen osallistuvat kaikki sote-asemilla, Pirkanmaan päivystysavussa ja Digiklinikassa työskentelevät hoitajat. Tavoitteena oli saattaa kartoituksen tulokset kaikkien esihenkilöiden ja kentällä työskentelevien ammattilaisten saataville.
Kartoituksista saatava tieto on sellaista, jota potilastietojärjestelmistä ei vielä tällä hetkellä saada ja sen vuoksi merkityksellistä seurata. Tämä tieto antaa pohjan uusien toimintamallien kehittämiseen ja niiden vaikuttavuuden seuraamiseen.