Vuosikello työn tekemisen ja kehittämisen tukena

Vuosikello työn tekemisen ja kehittämisen tukena

Luodaan vuosikello tiimin työn tueksi. Kirjataan vuosikelloon keskeiset tapahtumat, mm. kehittämispäivät, kehityskeskustelut ja tiimin työhyvinvointikyselyiden toteutus. 

Toimintaympäristö

Hyvinvointialue tuottaa sosiaali- ja terveyspalveluita taloudellisesti haastavassa tilanteessa. Palveluiden kohdentaminen ja saatavuus ovat olleet keskeisiä teemoja sosiaalipalveluiden kehittämisessä. Toisaalta tuotettavien palveluiden laatu liittyy vahvasti palveluita tuottavien työntekijöiden työmotivaatioon, työtyytyväisyyteen ja -hyvinvointiin. Työssään hyvin voiva työntekijä tuottaa myös asiakkaan näkökulmasta laadukasta palvelun. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämistyön kohteena ovat sosiaalitoimessa työskentelevät kotiin vietäviä palveluita toteuttavat työntekijät. Välillisesti työn kehittäminen ja prosessien tarkentaminen tuottaa asiakkaille laadukkaampaa palvelua ja mahdollistaa oikea-aikaisen tuen. Asiakkaat antavat palautetta työntekijöille työskentelyjaksojen aikana ja työskentelyn päättyessä. 

Ratkaisun perusidea

Luodaan vuosikello tukemaan tiimin työtä, ennakoiden työn kehittämistä ja suunnittelua. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Vuosikello toimii pohjasuunnitelmana tiimin toiminnalle. Vuosikelloon kirjatut oleelliset asiat siirtyvät konkretiaan kalenterikutsuina, vastuuhenkilönä esihenkilö. Vuosikello toimii esihenkilötyön tukena ja avaa tiimille mahdollisuuden vaikuttaa pitkäjänteisesti tiimin toimintaan ja työn kehittämiseen. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Vuosikellon tekeminen on helppoa, kannattaa kokeilla! Vuosikellon ottaminen aktiiviseksi työvälineeksi vaatii jonkin verran työtä, mutta tukee käyttöön tullessaan myös esihenkilön työtä. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Vuosikellon luominen on toteutunut suunnitellusti. Vuosikelloon kirjattujen, työn kannalta oleellisten asioiden siirtyminen vaatii esihenkilöltä ennakointia ja vuosikellon säännöllistä ja aktiivista tarkastelua. Ennakoinnin ja avoimuuden tavoitteena on vahvistaa tiimin työhyvinvointia ja selkeyttää tiimin toimintatapoja.