Vastuut ja ohjeet selkeäksi
Vastuut ja ohjeet selkeäksi
Päivitetään yksikön vastuuvuorojen ohjeet. Tavoitteena, että kaikki tietävät mitä pitää tehdä ja vastuu jakautuisi tasaisemmin. Ajantasaisilla ohjeilla varmistamme, että kaikki työtehtävät tulevat tehtyä.
Henkilöstökyselyssä nousi esiin että vastuuvuorojen ohjeet eivät ole selkeät jolloin sovittuja tehtäviä ei aina osata hoitaa ajallaan. On pyritty siihen että yksikössä resurssit käytetään tehokkaasti. Olemme selkeyttäneet työtehtäviä tarkentamalla vastuuvuoron ohjeistusta ja lääkkeenjakoprosessia.
Vastuuvuorojen tekijät vaihtelevat viikoittain joten jokaisen vakituisen työntekijän täytyy tietää mitä kunkin päivän vastuuvuoroon kuuluu. Tutun työyhteisön kesken on oletettu että päivittäisiä tehtäviä ei tarvitse aina kirjoittaa auki yksityiskohtaisesti.
Vetoa ja pitoa työryhmässä on asumisyksikön palveluvastaava/sairaanhoitaja, asumisen ohjaajia kaksi kappaletta sekä lähihoitajia kolme kappaletta. Asumisen ohjaajat ovat koulutukseltaan sosionomeja. Vetoa ja pitoa työryhmä on lähtenyt mukaan vapaaehtoisesti ja on innoissaan hankkeesta. Yhdessä teemme työtä sen eteen, että saadaan koko henkilökunta mukaan hankkeeseen. Tätä on toteutettu informoimalla asioista yksikön palavereissa ja työnohjauksessa.
Vastuuvuorojen tehtävät ovat selkeät kaikille ja tulevat tehtyä ajallaan.
Henkilöstöpulssikysely syksyllä 2025. Palautetuokiot kotiryhmäpalavereissa. Teams-alustalla käytävä toteutunut keskustelu muutosten vaikutuksista.
On sovittu kaksi työntekijää per vastuualue (puhelinvastaava, lääkevastaava, sijaishankintaohje) päivittämään vastuuvuoron ohjeet. Koekäytön aikana palautetta on kysytty Teamsissa ja Vetoa ja pitoa-työryhmä muokkaa käytäntöjä palautteen perusteella.