Vammaisten asiakasraati, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)
Vammaisten asiakasraati, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)
Asiakasraati tukee vahvasti osallisuutta ja asiakaspalautetta. Se on osa hyvinvointialueen kehittämisjärjestelmää . Raadin avulla saadaan ideoita uusien menetelmien ja käytäntöjen käyttöönottoon, edistäen asiakaslähtöisyyttä.
Asiakasraati tukee vahvasti osallisuutta ja sitä kautta myös asiakaspalautetta. Asiakasraadin on tarkoitus olla osa hyvinvointialueen kehittämisjärjestelmää. Sillä nähdään olevan iso hyöty palveluiden kehittämiseen.
Asiakasraadille on tärkeää, että sillä on aito mahdollisuus vaikuttaa asioihin/palveluihin, ei vain saada tiedoksi ajankohtaisia asioita, eli asiakasraati otetaan ajoissa mukaan kehittämisprosesseihin. On tärkeää, että sekä perustajilla ja raatilaisilla on tiedossa raadin odotukset, kuinka asiakasraatia on mahdollisuus hyödyntää ja mikä on realistista. Tähän on luvassa koulutusta. Asiakasraadissa käytetään selkokieltä, se on kaikille saavutettava ja siellä on mahdollisuus olla tukihenkilö mukana. Raatilaisilla on mahdollisuus tutustua etukäteen tapaamisessa keskusteltaviin sisältöihin. Asialista lähetetään etukäteen raatilaisille tiedoksi sähköpostilla.
Asiakasraadille on tärkeää, että sillä on aito mahdollisuus vaikuttaa asioihin/palveluihin, ei vain saada tiedoksi ajankohtaisia asioita, eli asiakasraati otetaan ajoissa mukaan kehittämisprosesseihin.
Raadissa on tuotteen tai palvelun loppukäyttäjiä, jotka osallistuvat suunnitteluun, kehitykseen ja testaamiseen, sekä antaisivat mielipiteitään päätöksenteon tueksi. Asiakasraadin tehtävänä on palvelun tuottamiseen tutustuminen, ongelmakohtiin puuttuminen, yhdessä ratkaisujen etsiminen ja palvelujen kehittäminen.
Kohderyhmänä on vammaiset henkilöt Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelta, eri järjestöistä ja vammaisryhmistä.