Vammaisten asiakasraati, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)

Vammaisten asiakasraati, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)

Asiakasraati tukee vahvasti osallisuutta ja asiakaspalautetta. Se on osa hyvinvointialueen kehittämisjärjestelmää . Raadin avulla saadaan ideoita uusien menetelmien ja käytäntöjen käyttöönottoon, edistäen asiakaslähtöisyyttä.

Toimintaympäristö

Asiakasraati tukee vahvasti osallisuutta ja sitä kautta myös asiakaspalautetta. Asiakasraadin on tarkoitus olla osa hyvinvointialueen kehittämisjärjestelmää. Sillä nähdään olevan iso hyöty palveluiden kehittämiseen. 

Asiakasraadille on tärkeää, että sillä on aito mahdollisuus vaikuttaa asioihin/palveluihin, ei vain saada tiedoksi ajankohtaisia asioita, eli asiakasraati otetaan ajoissa mukaan kehittämisprosesseihin. On tärkeää, että sekä perustajilla ja raatilaisilla on tiedossa raadin odotukset, kuinka asiakasraatia on mahdollisuus hyödyntää ja mikä on realistista. Tähän on luvassa koulutusta. Asiakasraadissa käytetään selkokieltä, se on kaikille saavutettava ja siellä on mahdollisuus olla tukihenkilö mukana. Raatilaisilla on mahdollisuus tutustua etukäteen tapaamisessa keskusteltaviin sisältöihin. Asialista lähetetään etukäteen raatilaisille tiedoksi sähköpostilla. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Asiakasraadille on tärkeää, että sillä on aito mahdollisuus vaikuttaa asioihin/palveluihin, ei vain saada tiedoksi ajankohtaisia asioita, eli asiakasraati otetaan ajoissa mukaan kehittämisprosesseihin.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakasraadin on tarkoitus olla osa hyvinvointialueen kehittämisjärjestelmää. Sillä nähdään olevan iso hyöty palveluiden kehittämiseen. Asiakasraati tukee vahvasti osallisuutta ja sitä kautta myös asiakaspalautetta.

Tavoiteltu muutos

Raadissa on tuotteen tai palvelun loppukäyttäjiä, jotka osallistuvat suunnitteluun, kehitykseen ja testaamiseen, sekä antaisivat mielipiteitään päätöksenteon tueksi. Asiakasraadin tehtävänä on palvelun tuottamiseen tutustuminen, ongelmakohtiin puuttuminen, yhdessä ratkaisujen etsiminen ja palvelujen kehittäminen.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on vammaiset henkilöt Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelta, eri järjestöistä ja vammaisryhmistä.

Ratkaisun perusidea

Raadissa on tuotteen tai palvelun loppukäyttäjiä, jotka osallistuvat suunnitteluun, kehitykseen ja testaamiseen, sekä antaisivat mielipiteitään päätöksenteon tueksi. Asiakasraadin tehtävänä on palvelun tuottamiseen tutustuminen, ongelmakohtiin puuttuminen, yhdessä ratkaisujen etsiminen ja palvelujen kehittäminen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Asiakasraadin kooksi suunniteltu 10 raatilaista toteutuu. Jokaisella kerralla hyvinvointialueelta olisi noin kolme edustaja tilaisuudessa, joista olisi yksi teemaan liittyvä viranhaltija. Toivottavaa on palvelualueittain nimetä vastuuhenkilö, joka luo pysyvyyttä raadin toiminnalle. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Asiakasraateja perustettiin hyvinvointialueelle neljään palveluun samoilla toimintaohjeilla.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakasraadin suunnitteluvaiheessa teemoiksi raatiin nousivat mm. kuljetuspalvelut, henkilökohtainen apu, arjen tuki, omaishoito, asumisen tuki yms. Raatilaiset valittiin lokakuussa 2025. Ensimmäisellä kerralla käytiin läpi asiakasraadin pelisäännöt ja annettiin opastusta raadissa toimimiseen.  Ensimmäinen vammaisten asiakasraati pidettiin marraskuussa 2025 yhdessä hyvinvointialueen muiden raatien (työikäisten, ikäihmisten sekä lasten, nuorten ja perheiden).