Vammaispalveluiden puolesta asiointi ja valtuutusten edistäminen, Pirkanmaan hyvinvointialue (RRP2, P4, I1)
Vammaispalveluiden puolesta asiointi ja valtuutusten edistäminen, Pirkanmaan hyvinvointialue (RRP2, P4, I1)
Vammaispalveluissa puolesta asiointi ja valtuutukset vaativat selkeää, helposti ymmärrettävää ohjeistusta niin asukkaille, heidän läheisilleen kuin ammattilaisillekin. Ohjeistuksen avulla voidaan varmistaa sujuva asiointi ja yhdenvertaiset palvelut.
Pirkanmaan hyvinvointialueella on puolesta asiointia kehitetty keväästä 2023 lähtien. Valtakirjojen hallinta todettiin hankalaksi liittyen alkuvaiheen asiakas- ja potilastietojärjestelmien määrään. Digitaalisessa asioinnissa päädyttiin alusta lähtien nojautumaan suomi.fi valtuutukseen ja mahdollistamaan puolesta asiointi teknisesti aina kun mahdollista.
Koska vahvan tunnistautumisen vaativa suomi.fi valtuutus ei ole kaikille mahdollista, kehitettiin Pirkanmaalla avustetun valtuutuksen rekisteröinnin toimintamalli (Avustetun Suomi-fi valtuutuksen toimintamalli Pirkanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, l1) | Innokylä ). Puolesta asioinnin toimintatapoja vakiinnuttaessa todettiin vammaispalveluiden erityistarpeita digitalisoituvassa maailmassa.
Monialaisessa vammaispalveluiden ja digikehittämisen työryhmässä kartoitettiin keskeisiä kehittämistarpeita puolesta asioinnista viestimiseen. Todettiin myös, että esimerkiksi vammaispalvelujen asumisen palveluissa valtaosalla asukkaista ei ole laajaa edunvalvontaa tai puolesta asioinnin valtuutuksia, jotta sosiaali- ja terveydenhuollon asiointia joku hoitaisi asukkaan puolesta kun tällaiselle tarve. Toisaalta tunnistettiin, että mm. aikuisten vammaisten huoltajat ovat asioita hoitaneet. Monille heistä digitaalinen asiointi olisi sujuva tapa hoitaa asioita mutta mahdoton ellei valtuutusta tai ediúnvalvontaa ole.
Tunnistettiin seuraavat kohderyhmät puolesta asioinnin toimintamallin kehittämiseksi
- Vammaispalvelujen ammattilaiset, joilla tulee olla osaamista puolesta asioinnista, jotta he voivat käydä keskusteluja asiakkaiden, asukkaiden ja heidän läheistensä kanssa ja ohjata tilanteeseen sopiviin puolesta asioinnin ratkaisuihin.
- Tarvitaan keskustelunavauksia ammattilaisen, asiakkaiden ja heidän läheistensä kesken
- Tarvitaan ohjeita ja infoja asiakkaiden läheisille
- Tarvitaan selkokielinen ohje asiakkaille
- Tarvitaan ohjausta ennen vammaisen asiakkaan täysi-ikäistymistä niin hänelle kuin hänen huoltajilleen ja läheisilleen
- Tarvitaan yleistä keskustelua digitalisoituvan yhteiskunnan asioinnista ja puolesta asioinnista
Asiantuntijaryhmällä toteutettiin etenemissuunnitelma johon liitettiin viestintäsuunnitelma.
Ammattilaisille toteutettiin eritasoisia infoja johtotiimeille, esihenkilöille, Koko henkilöstölle. Heille tuotettiin materiaalia aiheesta, jotta keskustelua voidaan jatkaa yksiköissä ja asukkaiden ja heidän läheistensä kanssa. Ammattilaisten tueksi tuotettiin painotuote puolesta asioinnista ja selkokielinen ohje (liitteenä) asiakkaiden kanssa keskustelun tueksi.
Asiakkaille ja heidän läheisiin järjestettiin infoja ja keskustelutilaisuuksia, joissa käsiteltiin myös jaettava materiaalia ja selkokielistä ohjetta. Selkokielinen ohje on jaettu kaikkiin yksiköihin ja toivottu, että se kiinnitetään näkyvälle paikalle yksikön sisääntulon yhteyteen.