Tyypin 2 diabeetikon sekä esidiabeetikon perusterveydenhuollon digihoitopolku, Lapin hva (RRP, P4, I1, I4)
Tyypin 2 diabeetikoilla ja esidiabeetikolla on käytössään digihoitopolku, josta saavat perustietoa diabeteksesta, elintapaohjausta, omahoito-ohjeita, seurantakäyntien ajankohdat, kyselyitä ja päiväkirjoja sekä ei-reaaliaikainen viesti -toiminto.
Lapin hyvinvointialueen perusterveydenhuollon yksiköissä käytettävä Lapha Diabetes digihoitopolku on tarkoitettu yhtenäiseen elintapaohjaukseen ja hoitoprosessiin Laphan tyypin 2 diabeetikoille, esidiabeetikoille ja raskausdiabeetikoille synnytyksen jälkeen.
Digihoitopolulta asiakas saa elintapaohjausta. Sen avulla ohjataan asiakasta omien oireiden arviointiin, oireita koskevan tiedonsaantiin, ohjeistukseen ja kommunikointiin sairauteen liittyvissä asioissa.
Pilottikunnat Kemijärvi, Inari, Sodankylä. Laajennus koko Lapin hva:n yksiköihin v. 2025 aikana.
Kansallisella tasolla ja Laphan strategiassa painotetaan digitalisaation hyödyntämistä ennaltaehkäisevässä työssä perusterveydenhuollossa. VASA 2 -hankkeen ja Laphan digitaaliset palvelut yksikön yhteistyöllä on kehitetty pitkäaikaissairauksien hoidon tueksi digihoitopolkuja tietoturvalliselle Terveyskylä Omapolku palvelualustalle.
- Pääkäyttäjät, jotka vastaavat polun sisällön kokoamisesta ja dokumentaatiosta: diabeteshoitajat, terveydenhoitajia ja sairaanhoitajia pilottiyksiköistä.
- Omistajalääkärit, joka vastaavat polun lääketieteellisestä oikeellisuudesta: Ylilääkäri ja terveyskeskuslääkärit pilottiyksiköistä.
- Tekninen tuki, ammattilaisten valmennukset: Lapha Terveyskylä –tiimi eli tuotevastaava, suunnittelija Anne Kellokumpu (Digitaaliset palvelut) sekä asiantuntija Rosmariini Tolonen (VASA 2 -hanke).
-
Yhtenäinen elintapaohjaus diabeetikoille ja esidiabeetikoille.
-
Yhtenäinen hoitoprosessi diabeetikoille ja esidiabeetikoille.
-
Asiakkaan yksilölliset verensokeri- ja verenpainetavoitteet näkyville sekä asiakkaalle että ammattilaiselle.
-
Seurantakäynnit pääasiassa digihoitopolulla.
-
Ohjeet ja kyselyt digitaalisina.
-
Omaseurantatulosteen välittäminen digitaalisesti ammattilaisille.
-
Uusi yhteydenottokanava (viestit-toiminto).
-
Tietoturvallinen etävastaanottomahdollisuus
-
Asiakkaalle käyttö sekä selaimessa että mobiilisovelluksessa.
2 -tyypin diabetes asiakkaiden määrä Lapissa - Digihoitopolulle liitettyjen asiakkaiden määrä.
- DM 2 asiakkaita v. 2024 Lapissa: 15436
- Asiakkaita liitetty v. 2025 pilotin aikana digihoitopolulle: 267 (2.11.2025 tilasto)
-
Digihoitopolulle liitettyjen asiakkaiden ikäjakauma: 60-69v 37,5%, 70-79v 21,0%, 50-59v 19,1%
Digihoitopolulla on THL:n malliin pohjautuva asiakaspalautekysely, jonka avulla seurataan digihoitopolun laadullista vaikuttavuutta.
Digihoitopolusta laaditaan vuosikatselmoinnin yhteydessä kustannushyöty -laskelma kansallisen mallin mukaisesti. Tällä seurataan kustannusvaikuttavuutta.
Lapin hyvinvointialueella hoidossa ja seurannassa olevat aikuiset tyypin 2 diabeetikot, esidiabeetikot ja raskausdiabeetikot synnytyksen jälkeen.
Palvelu avataan kaikille tyypin 2 diabetes diagnoosin saaneille sekä henkilöille, joilla on todettu esidiabetes. Raskausdiabeetikoille palvelu avataan synnytyksen jälkeen.
Palvelun käyttö edellyttää hoitosuhdetta Laphan terveydenhuollon yksikössä.
Diabetes digihoitopolun toiminnallisuudet
-
Laaja tietosisältö, joka näkyy asiakkaalle ja ammattilaiselle.
-
Kuvia ja videoita, joiden avulla asiakas saa ohjausta mm. Verensokerin ja verenpaineen mittaukseen.
-
Omamittaustulosten kirjaamista varten verensokeri- ja verenpaine –päiväkirjat. Järjestelmä laskee automaattisesti arvojen keskiarvot.
-
Kyselyitä ja mittareita, mm. ruokailu- ja liikuntatottumusten tai uneen vaikuttavien tekijöiden itsearviointiin.
-
Ammattilainen voi antaa palautetta ja ohjeistaa asiakasta korjaaviin toimenpiteisiin tarvittaessa.
-
Lääkelista, jonka asiakas voi täyttää ja päivittää tarvittaessa.
-
Kuvan lähetys.
-
Kalenteri –toiminto, jota kautta ammattilainen voi lähettää seurantakontrollia varten muistutuksia asiakkaalle.
-
Viestit –toiminto kiireettömään viestintään oman terveyskeskuksen ammattilaisten kanssa. Vastauslupaus 1-3 työpäivää.
-
Tietoturvallinen Teams -etävastaanotto suoraan digihoitopolulta.
Pilotin kokemuksia:
•Yhtenäinen ja tasalaatuinen elintapaohjaus asiakkaille ->saatavuus, saavutettavuus, tasa-arvo, hyte-kerroin
•Hoidon jatkuvuus paranee, kun tuttu ammattilainen vastaa -> asiakkaat tyytyväisiä, kun menee viesti “omalle hoitajalle”
•Soittojen vähenemistä asiakkailta ammattilaisille -> yhteydenottojen siirtyminen polun viesteihin, mahdollistaa vapaamman ja tehokkaamman ajankäytön sekä asiakkaille (takaisinsoiton odottaminen) että ammattilaiselle
•Yhteydenottojen väheneminen yleisesti -> asiakkailla tietoa saatavilla polun kautta
•Ammattilaiset kokevat polun helpottavan työtä, erityisesti konsultaatioiden ja kontrollien osalta -> kalenterin kautta automaattiset muistutukset määräaikaiskontrolleista
•Asiakkaan omahoidon ja seurantojen toteutumisen tukeminen -> vastuu omasta terveydestään ja sairauden hoidosta
•Asiakkaat kokeneet hyväksi, sovellus helppokäyttöinen, tietosisältö ymmärrettävää ja kattava.
•Lähivastaanottoajat voidaan kohdentaa eniten apua tarvitseville
•Esidiabeetikoiden parempi ohjaus ja seuranta -> pitkitetään mahdollista dm2 sairastumista, hyte –kerroin