Työyhteisön pelisääntöjen luominen

Työyhteisöön luotiin yhteistyössä koko yksikön henkilöstön kanssa työyhteisön pelisäännöt. 

Toimintaympäristö

Kysymyksessä on ikääntyneiden asumisyksikkö. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Yksiköstä puuttui työyhteisön pelisäännöt ja ne luomalla pyrittiin parantamaan työyhteisön ilmapiiriä. Pelisääntöjen luominen liittyy työhyvinvointiin. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Muutos tarvitaan työilmapiirin parantamiseksi. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjätiimiin kuuluu yksikön esihenkilön lisäksi vastaava sairaanhoitaja sekä kolme lähihoitajaa kaikista yksikköön kuuluvista ryhmäkodeista. Lisäksi kehittämistoimiin on osallistettu koko yksikön henkilökuntaa. 

Tavoiteltu muutos

Kehitettävän asian myötä tavoitellaan parempaa yhteishenkeä. 

Muutoksen mittaaminen

Muutosta mitataan kehittämisprojektin aikana tehdyillä henkilöstön työtyytyväisyyskyselyillä sekä työnantajan vuosittaisilla työtyytyväisyyskyselyillä. 

Toteutussuunnitelma

Pelisääntöjen jalkauttaminen ja seurannan avulla henkilökunnan sitouttaminen.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä on yksikön henkilökunta. Kohderyhmää on osallistettu kysymällä heidän mielipiteitä projektin edetessä sekä kehittämispäivien työpajoissa työskentelemällä. 

Ratkaisun perusidea

Kerätään ajatuksia henkilöstöltä asioista, mistä tarvitaan pelisäännöt. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Koko henkilöstö otetaan mukaan jo suunnitteluvaiheessa ja päätetään yhdessä mitä pelisääntöjä tarvitaan. Muutos edellyttää henkilöstöltä aikaa asian suunnittelemiseen, tämä toteutetaan työpaja-menetelmällä. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kehittämistyöhön kannattaa ottaa mukaan koko henkilöstö heti kehittämistyöhön alusta lähtien.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Henkilöstöpalavereissa pohditaan pelisääntöjä ja niiden toimivuutta, tarvittaessa voidaan luoda myös uusia pelisääntöjä.