Työparityö vammaispalveluiden asiakasohjauksessa

Työparityö vammaispalveluiden asiakasohjauksessa

Työparimalli kuvaa sosiaalityöntekijöiden ja sosiaaliohjaajien työparityötä ja työnjakoa vammaispalveluiden asiakasohjauksessa. 

Toimintaympäristö

Vammaispalveluilla tuetaan asiakkaita, jotka eivät selviydy päivittäisistä toiminnoista vamman tai sairauden johdosta. Vammaispalvelujen asiakasohjauksessa työskentelee sosiaalityöntekijöitä ja sosiaaliohjaajia, joiden tehtävänä on laatia asiakkaille sosiaalihuoltolain ja vammaispalvelulain mukaiset palvelutarpeen arvioinnit ja palvelusuunnitelmat sekä tehdä päätökset asiakkaiden palveluista. 

Asiakkailla on asiakasohjauksessa omatyöntekijä, joka koordinoi asiakkaan palvelukokonaisuutta ja tekee monialaista yhteistyötä silloin, kun se on asiakkaan palvelujen kannalta tarpeellista. Omatyöntekijän on oltava sosiaalihuollon ammattihenkilöistä annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu ammattihenkilö. Erityistä tukea tarvitsevan lapsen tai muun erityistä tukea tarvitsevan henkilön omatyöntekijän tai hänen kanssaan asiakastyötä tekevän työntekijän on oltava sosiaalihuollon ammattihenkilöistä annetussa laissa tarkoitettu sosiaalityöntekijä ja tehtävä on hoidettava virkasuhteessa.

Uusi vammaispalvelulaki tuli voimaan 1.1.2025. Sosiaalihuollon palveluita sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä koskevaa lainsäädäntöä ollaan myös uudistamassa. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Päijät-Hämeen hyvinvointialueella on ollut sosiaalityön eri yksiköissä merkittäviä haasteita sosiaalityöntekijöiden saatavuudessa, mikä uhkaa palvelujen saatavuutta ja laatua. Tästä on aiheutunut tarve etsiä tehokkaita ratkaisuja, jotka mahdollistavat sujuvan työnjaon sosiaalityöntekijöiden ja sosiaaliohjaajien välillä. Vammaispalveluissa tilanne on vaihdellut. Joustoa työnjakoon tarvitaan erityisesti tilanteissa, jolloin sosiaalityöntekijöiden saatavuudessa on pidempiaikaisia haasteita. Työnjakoa on tarve selkiyttää siten, että kukin ammattiryhmä pystyisi hyödyntämään omaa osaamistaan parhaalla mahdollisella tavalla. Työnjaon kehittäminen yhdessä työntekijöiden kanssa edistää myös työhyvinvointia. 

Lisäksi keskusteluissa on noussut esiin työntekijöiden tarve suuntautua tiettyihin, esimerkiksi asiakkaiden elämänvaiheiden tai ikäkausien mukaisesti määräytyviin asiakasryhmiin. Suuntautuminen erilaisiin asiakasryhmiin mahdollistaa osaamisen ja ammattitaidon syventämisen, auttaa työn kuormituksen hallinnassa, edistää työhyvinvointia, tehostaa yhteistyötä ja parantaa palvelun laatua sekä asiakaskokemusta. 

Työparityön kehittäminen on nähty yhdeksi mahdollisuudeksi työn ja työnjaon sujuvoittamiseksi. Lähtökohtana ovat sosiaalihuoltolaki ja sosiaalihuollon ammattihenkilölaki. Sosiaalihuollon ammattihenkilölain tarkoituksena on edistää sosiaalihuollon ammattihenkilöiden yhteistyötä ja tarkoituksenmukaisen tehtävärakenteen muodostamista asiakkaiden palvelutarpeet huomioon ottaen. Sosiaalihuoltolain (29.12.2022/1280) 42 § määrittää omatyöntekijänä toimimista. Erityistä tukea tarvitsevan lapsen tai muun erityistä tukea tarvitsevan henkilön omatyöntekijän tai hänen kanssaan asiakastyötä tekevän työntekijän on oltava sosiaalihuollon ammattihenkilöistä annetussa laissa tarkoitettu sosiaalityöntekijä. Sosiaalihuoltolain vuoden 2024 soveltamisoppaassa (2024, s. 169) tarkennetaan sääntelyä siten, että jos omatyöntekijä ei ole sosiaalityöntekijä, hänellä tulee olla asiakkaan asian hoitamiseksi työparinaan sosiaalityöntekijä. Tämä työpari voi olla esimerkiksi asiakastyötä tekevä esimies tai tiimin jäsen. Uudistetussa vammaispalvelulaissa 675/2023 viitataan omatyöntekijän osalta sosiaalihuoltolain säädökseen.

Kehittäminen on tukenut Päijät-Hämeen hyvinvointialueen henkilöstöohjelmaa, jossa esitetään painopisteet ja tavoitteet henkilöstövoimavarojen suunnittelulle, henkilöstöjohtamiselle, osaamisen kehittämiselle sekä työhyvinvoinnin ja työkyvyn johtamiselle. Henkilöstöohjelma valmisteltiin henkilöstön kanssa yhdessä. Se on työväline, jonka avulla tekemistä ja johtamista suunnataan. Ohjelman tavoitteena on turvata henkilöstön riittävyys ja työkyky sekä edistää osaamista, laadukasta rekrytointia ja perehdytystä. Ohjelma pohjautuu hyvinvointialueen strategiaan ja on yksi sen keskeisistä toimintaohjelmista.

Kehittäminen on osaltaan toteuttanut myös hyvinvointialueen vammaispalvelujen kehittämissuunnitelmaa, jossa yhtenä kehityskärkenä on henkilöstön pysyvyyden ja saatavuuden turvaaminen panostamalla henkilöstön hyvinvointiin ja riittävään osaamisen kehittämiseen. Lisäksi kehittämisessä on hyödynnetty Päijät-Hämeen hyvinvointialueella kehitettyä asiakkuuksien segmentoinnin mallia. 

Kehittämistyötä on tehty sosiaali- ja terveysministeriön projektirahoituksella osana hallituksen Hyvän työn ohjelman sosiaalityöntekijöiden ja sosiaaliohjaajien työnjakopilotteja. Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan näiden pilottien "tavoitteena on tukea sosiaalityöntekijöiden ja sosionomien työnjaon ja tehtävärakenteiden kehittämistä hyvinvointialueilla. Sosiaalihuollon ammattihenkilölain lähtökohtana on mahdollistaa sujuva työnjako sosiaalihuollon ammattihenkilöiden kesken, tätä rajoittaa lähinnä palvelulainsäädännössä olevat erilliset määräykset työntekijän koulutuksesta tietyissä tehtävissä. Piloteilta toivotaan uusia ratkaisuja työnjaon kehittämiseksi nykylainsäädännön puitteissa. Toisaalta niissä voidaan nostaa esiin myös lainsäädännön haasteita, joita voidaan huomioida ammattihenkilö- sekä palvelulainsäädännön uudistuksissa." (Hyvän työn ohjelma 2024-2027 - Sosiaali- ja terveysministeriö)

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämisestä ovat vastanneet Päijät-Hämeen hyvinvointialueen TKI-yksikön projektipäällikkö Emma Rautava ja vammaispalvelujen sosiaaliohjaaja Pilvi Leinonen. Kehittämistä on tehty yhdessä vammaispalvelujen asiakasohjauksen työntekijöiden ja esihenkilöiden kanssa noudattamalla palvelumuotoilun tuplatimanttimallia sekä hyödyntämällä kaikissa vaiheissa erilaisia yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun menetelmiä. Työntekijöitä on innostettu mukaan tarjoamalla monipuolisesti erilaisia tapoja osallistua työskentelyyn. 

Liitteet
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat olleet vammaispalveluiden asiakasohjauksen työntekijät ja esihenkilöt. Asiakasohjauksen tiimeillä on ollut erilaisia työkulttuureja. Toiset ovat jo aiemmin hyödyntäneet työparityötä enemmän kuin toiset.  

Työparimallia ja siihen liittyvää sosiaaliohjaajien ja sosiaalityöntekijöiden työnjakoa on kehitetty yhdessä työntekijöiden kanssa monin erilaisin tavoin sekä läsnä että etänä järjestytyissä työpajoissa ja tekemällä erilaisia kyselyitä, kuten

  • Työparityön kulttuurikuvausten laatiminen
  • Työparityön vaiheiden mallintaminen asiakkaan palvelupolulla
  • Työparityön prototyypin kehittely
  • Asiakkuussegmentoinnin ideointi
  • Työnjaon SWOT-analyysityöpaja
  • Erätauko-dialogi työnjaosta
  • RATKO-työpajat
  • Alku-, väli- ja loppukyselyt työntekijöille

Työpajoissa on hyödynnetty erilaisia yhteiskehittämisen menetelmiä sekä läsnä että etänä, paperilla ja virtuaalisesti. Työntekijöitä on kannustettu olemaan kehittäjiin jatkuvasti matalalla kynnyksellä. 

 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Kehittämisessä on hyödynnetty työparimalliin liittyvän työnjaon tueksi Päijät-Hämeen hyvinvointialueella Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa kehitettyä asiakkuuksien segmentoinnin mallia.

Liitteet
Ideointi

Järjestimme työparimallin laatimisen ohella työpajoja sosiaalityöntekijöiden ja sosiaaliohjaajien työnjaon selkiyttämiseksi työparityössä ja muuten vammaissosiaalityössä. Hyödynsimme SWOT-analyysia, Erätauko-dialogia ja RATKO-menetelmää. 

Tiimeillä on erilaisia tapoja työn jakamiseen. Vammaispalveluissa sekä sosiaaliohjaajat että sosiaaliohjaajat tekevät pitkälti saman tyyppistä työtä sisältäen joitakin poikkeuksia. 

Erityisen tuen asiakkaiden kanssa työskentelyn koettiin olevan merkittävin työtä erottava tekijä. Sosiaalityöntekijät työskentelevät useammin kompleksisempien tilanteiden parissa. Sosiaalityöntekijöillä nähtiin olevan vahva yhteiskunnallinen ja rakenteellinen näkökulma työhön. Sosiaalityöntekijät työskentelevät useammin monipalveluasiakkaiden kanssa. Rakenteellinen sosiaalityö nähtiin osaksi sosiaalityöntekijän työtä. Sosiaaliohjaajilla nähtiin olevan vahvaa osaamista palveluista ja palveluohjauksesta sekä asiakkaan tukemisesta arjessa. 

Idean valinta

Päädyimme työskentelyn myötä siihen, että emme määrittele erikseen sosiaalityöntekijöiden ja sosiaaliohjaajien työtehtäviä työparimallissa, sillä ne vaihtelevat tilanteen mukaan ja työpari sopii ne aina tapauskohtaisesti molempien ammatilliseen asiantuntemukseen nojaten. Kehittämistyö tämän osalta kuitenkin jatkuu edelleen. 

Kokeilun tavoitteet

Kokeilussa kehitettiin toimintamallia sosiaaliohjaajan ja sosiaalityöntekijän työparina toteutettavaa sosiaalihuoltolain 42 § mukaista omatyöntekijyyttä erityisen tuen asiakkaiden osalta vammaispalveluihin. Kummallekin ammattiryhmälle haluttiin tunnistaa koulutuksen ja osaamisen kannalta keskeiset tehtävät työparityöskentelyssä asiakasprosessin eri vaiheissa. Sekä sosiaaliohjaajan että sosiaalityöntekijän ydinosaamista ja työtehtäviä kohdentaen pyrittiin muodostamaan omatyöntekijän tehtävän hoitamiseksi tarkoituksenmukainen kokonaisuus koko palveluprosessin ajan ja sen eri vaiheissa. 

Työparityöskentelyllä haluttiin vahvistaa nykyistä paremmin erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden omatyöntekijyyden toteutumista pohtimalla uusia, joustavampia ratkaisuja vammaispalvelujen sosiaalityöntekijän ja sosiaaliohjaajan väliseen työnjakoon huomioiden muuttuvan vammaispalvelulain, sosiaalihuoltolain sekä ammattihenkilölainsäädännön säädökset. 

Tarkoituksena oli selkiyttää eri ammattiryhmien rooleja asiakasprosessin eri vaiheissa, mahdollistaa ammattihenkilöiden välinen joustava työnjako em. lakien puitteissa sekä vahvistaa ammattilaisten mahdollisuutta keskittyä omaa osaamista vastaavaan työhön. 

Kokeilussa etsittiin yhdessä vammaispalvelujen työntekijöiden ja esihenkilöiden kanssa käytännön ratkaisuja seuraaviin työnjaon teemoihin

1) Omatyöntekijyyttä määrittävän työpari -käsitteen selkiyttäminen. 
Miten käytännössä toteutetaan parhaalla mahdollisella tavalla sosiaalihuoltolain säädöstä, jonka 4 mukaan erityisen tuen tarpeessa olevan asiakkaan omatyöntekijän ei välttämättä ole oltava sosiaalityöntekijä, mutta hänellä tulee olla asiakkaan asian hoitamiseksi työparinaan sosiaalityöntekijä, joka voi olla esimerkiksi asiakastyötä tekevä esihenkilö tai tiimin jäsen. Mitä työpari käytännössä tarkoittaa eri ammattiryhmien välillä? Entä eri palvelutehtävien välillä? 

2) Eri ammattiryhmien tehtävien määrittely, selkiyttäminen ja toteuttaminen asiakasprosessin eri vaiheissa em. työparimalliin liittyen

Ratkaisun perusidea

Kehittämisen tuloksena vammaispalveluihin on laadittu työparityön prosessimalli. Prosessin kuvauksen lisäksi se sisältää työparityön periaatteet, työparityön esimerkkitilanteet, kuvauksen työparityön lainsäädännöllisistä lähtökohdista ja reunaehdoista sekä kuvauksen siitä, miten työparityöskentely eroaa lyhytaikaisesta parityöstä tai konsultaatiosta. 

Työparityön toimintamallin vaiheet ovat:

  1. Asiakas tekee hakemuksen tai ottaa yhteyttä tilanteensa muuttuessa, tai sosiaalityöntekijä/sosiaaliohjaaja tunnistaa muulla tavoin mahdollisen tarpeen työparityölle.
  2. Sosiaaliohjaaja/sosiaalityöntekijä vie asiakkaan asian/hakemuksen tarvittaessa alueensa tiimiin anonyymisti. Tiimissä arvioidaan työparityöskentelyn tarve. Tarpeen tunnistamisessa voidaan hyödyntää asiakkuuksien segmentointia. Työparia voi tarvittaessa kysyä myös suoraan ilman tiimin arviointia, esimerkiksi jos asiakkaan tilanne on akuutti ja työparityöskentely pitää käynnistää heti. Esihenkilön rooli työparityössä on pääasiassa konsultoiva. Hän voi olla tukena erityisen tuen tai työparityön tarpeen määrittämisessä tai tulla tarvittaessa mukaan työskentelyyn. Myös esihenkilö voi tunnistaa työparityön tarpeen.
  3. Työpari sopii yhteisen työskentelyn periaatteet. He sopivat kumpi ottaa yhteyttä asiakkaaseen ja kumman nimi laitetaan asiakastietojärjestelmässä asian käsittelijäksi. He sopivat asiakkaan kanssa yhteisen tapaamisen. Jos asiakkaalla on ennestään omatyöntekijä, niin omatyöntekijä kirjaa, ottaa yhteyttä asiakkaaseen ja kertoo työparityöstä.  Tällöin asian käsittelijänä on omatyöntekijä ja työpari lisätään toiseksi käsittelijäksi. Kirjauksiin laitetaan kummankin työntekijän nimi. Jos asiakkaalla digipolku käytössä, niin molemmat työtekijät merkitään digipolkuun, jotta kumpikin näkee asiakkaan lomakkeet ja viestit digipolulla.
  4. Työpari sopii etukäteen kumpi kirjaa tapaamisessa ja kumpi vastaa keskustelun vetämisestä. Työpari laatii yhdessä palvelutarpeen arvion sisällön. Jos asiakkaalla todetaan erityisen tuen tarve niin  sosiaalityöntekijä kirjaa palvelutarpeen arvioinnin. Tässä vaiheessa voidaan päättää jatketaanko työparityötä vielä.  Jos vasta palvelutarpeen arvioinnin vaiheessa ilmaantuu tarve työparityölle tai jonkun työntekijän erityisosaamiselle, työparityön voi aloittaa myös vasta tässä vaiheessa.
  5. Uuden asiakkaan ollessa kysymyksessä työpari sopii, kummasta tulee omatyöntekijä, kun palvelutarpeen arviointi on tehty. Lähtökohtana on asiakkaan omatyöntekijän pysyvyys. Työpari sopii asiakastapaamisen jälkeen työnjaosta, eli esimerkiksi siitä, kumpi tekee tarvittavat päätökset. Lähtökohtaisesti päätökset tekee omatyöntekijä, mutta jos tehtävää on paljon, voidaan työtä tarpeen mukaan jakaa työparin kesken. Työpari pohtii yhdessä päätösten sisältöä ja perusteita palvelutarpeen arvioinnin perusteella. Omatyöntekijä tiedottaa asiakasta hänen asiansa etenemisestä ja siitä, keneen asiakas voi jatkossa olla yhteydessä.
  6. Asiakassuunnitelman sisältö laaditaan yhteisesti. Rajoitustoimenpiteiden osalta, jos asiakkaalla ei ole erityisen tuen tarvetta, on omatyöntekijä on lähtökohtaisesti sosiaaliohjaaja, mutta rajoitustoimenpiteiden osalta yhteistyötä tehdään sosiaalityöntekijän kanssa. Sosiaalityöntekijä kirjaa rajoitustoimenpiteet asiakassuunnitelmaan. 
     

 

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Työparityö edellyttää työyhteisöltä avointa keskustelua sekä yhdessä sovittuja periaatteita työparityön periaatteista. Työparityön tarkoituksena on sosiaalityön resurssien tehokas käyttö ja toisaalta työntekijöiden työkuormituksen vähentäminen. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Työparimallia voidaan soveltaa sosiaalihuollon palvelutarpeen arvioinnin vaiheessa ja omatyöntekijätyöskentelyssä. Malli on kehitetty vammaispalveluihin, mutta sitä voi hyödyntää myös muilla sosiaalityön aloilla, etenkin sellaisilla, joissa on työskennellään lähtökohtaisesti pääasiallisesti yksin. Työparimallia ei voi sellaisenaan soveltaa palvelutehtävien väliseen työhön tai monialaiseen työskentelyyn, mutta sitä voidaan kuitenkin hyödyntää tämän tyyppisen työn suunnittelussa. 

Työparityön toimintamallia ei ole tarkoitus soveltaa kaikessa työskentelyssä. Olennaisempaa on, että tunnistetaan tilanteet, jossa työparityötä kannattaa hyödyntää. 

Työparimallia voidaan soveltaa tarpeen mukaan. Sosiaalityöntekijöiden ja sosiaaliohjaajien työtehtäviä työparityössä ei ole erikseen määritelty, vaan työpari sopii ne tilannekohtaisesti. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Työparityön tekeminen on lisääntynyt vammaispalveluiden asiakasohjauksessa kehittämisen aikana. Päijät-Hämeen hyvinvointialueella on alettu kartoittaa työparityön tekemistä myös muissa palvelutehtävissä. Lisäksi pohditaan, voisiko työparimallia hyödyntää palvelutehtävien välisessä työparityössä.