Työnjakopilotti Ikääntyneiden asumispalveluissa välillisten työtehtävien osalta

Työnjakopilotti Ikääntyneiden asumispalveluissa välillisten työtehtävien osalta

Ikääntyneiden asumispalveluissa toteutetaan työnjakopilotti välillisiin tehtäviin liittyen. Selvitetään ammattiryhmät, tehtävät ja kuinka paljon aikaa menee välillisiin tehtäviin yksiköittäin. Työajan kohdentuminen oikein ammattiryhmien välillä.

Toimintaympäristö

Ikääntyneiden ympärivuorokautinen palveluasuminen

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tarkoituksena työnjakopilotissa on selvittää, miten lähihoitajien, hoiva-avustajien ja tukipalvelutyöntekijöiden työtä ja työnkuvia voidaan selkeyttää. Miten yhteistyöalueella välillisten töiden osalta työt järjestellään kustannustehokkaasti ja järkevästi myös työntekijöitä ajatellen? Mitkä työtehtävät vaativat lähihoitajan osaamista ja koulutusta ja mitkä työtehtävät voidaan tehdä hoiva-avustajan tai laitoshuoltajan toimesta. Mitkä työtehtävät ovat kustannustehokasta tehdä hva:n omana työnä ja mitkä työtehtävät ovat järkevintä hankkia inhouse toimijalta Servicalta? Lisäksi työnjaossa huomioidaan, että lähihoitajien ja sairaanhoitajien työaika saadaan pääosin kohdistettua välittömään asiakastyöhön/hoitotyöhön. Tässä tarkastellaan kustannustehokkuutta myös eri kokoisten yksiköiden osalta, onko yksikön koolla vaikutusta siihen kenen/ammattiryhmän työt kannattaa yksikössä tehdä. Samalla nähdään, onko tarvetta siihen, että lähihoitajille olisi erilaisia työnkuvia ikääntyneiden asumispalveluissa.  

Lisäksi työnjakopilotin tarkoituksena on selkeyttää ja yhtenäistää seuraavien nimekkeiden: lähihoitaja, hoiva-avustaja, tukipalvelutyöntekijöiden tehtävänkuvia. Hyvinvointialueen myötä eri alueilla voi olla hyvin erilaisia tehtävänkuvia, joita halutaan yhtenäistää. Samalla selkiytyy mitä työtä, voi milläkin koulutustaustalla tehdä.  

Työnjakopilotissa myötä selviävät myös seuraavat asiat: 

  • Onko työtehtävissä sellaisia katvealueita, mitkä eivät kuulu kenenkään ammattiryhmän työtehtäviin?
  • Tai tehdäänkö mahdollisesti päällekkäisesti työtä joissakin työtehtävissä?
  • Onko eroa eri työvuorojen osalta välillisten työtehtävien tekemisessä? Miten välillisen työn tehtävät jakautuvat eri vuorojen välillä, onko tätä tarpeen tarkastella myös erikseen? 
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas:

Ammattilainen:

Organisaatio:

Yhteiskunta:

Tavoiteltu muutos
  • Saada selvillä välillisen työn tekemisen osalta kenen työtehtäviin kuuluvat ja kohdentaa välillisen työn tekeminen oikeille ammattiryhmille ja pois sotealan ammattilaisilta (lähihoitajilta ja sairaanhoitajilta)
  • Tehtäväkuvien tarkastelu, vastaavatko työtehtävät määriteltyjä sisältöä, tarvitaanko erilaisia tehtävänkuvia vai muutetaanko nykyisiä? Ovatko tehtävänimekkeet oikeita? Millaisella koulutuksella mitäkin työtä voidaan tehdä ja vaikuttaako työn sisältö tehtävämäärittelyyn?
  • Kustannustehokkuus: tehdäänkö itse vai ostetaanko välillisen työn palvelut ja voiko tässä olla yksikkökohtaisia eroja. Selvitetään työtehtävä kohtaisesti mitä kannattaa ostaa Servicalta.
  • Tehtäväkuvien ja työnjaon selkeyttäminen ja yhdenmukaistaminen ikääntyneiden asumispalveluissa.  

Työnjakopilotin myötä halutaan saada kokonaiskuva välillisten työtehtävien tekemisestä ikääntyneiden asumispalveluissa. Kokonaiskuvaa hyödynnetään, kun mietitään yksiköissä työtehtävien jakamista eri ammattiryhmille sekä mitä lisäpalveluita yksikköön hankitaan ulkopuolelta. Työnjakopilotin myötä saadaan selville millä mallilla toteutettuna välillisen työn tekeminen toteutuu kaikkein kustannustehokkaimmin. Samalla saadaan selvyys eroavatko välillisen työn hankkimiskustannukset yksikön koon mukaan (vrt. pieni / iso yksikkö).  

Pilotoinnin myötä pyritään työnkuvat saamaan vastaamaan jokaisen työntekijän koulutustasoa. Samalla selvitetään, onko tarvetta olla erilaisia tehtävänkuvia samalle koulutustasolle esim. lähihoitajille sekä saadaan kuvattua, millainen on lähihoitajan tehtävän kuva ikääntyneiden asumispalveluissa.  Pilotoinnin myötä tavoitteena on löytää ne tehtävät, jotka kuuluvat lähihoitajan tehtävän kuvaan ja pyrkiä siirtämään kaikki välillinen työ muille ammattiryhmille. Tällä saavutetaan sekä kustannustehokkuutta, että saadaan kohdistettua lähihoitajan työpanos hoitotyöhön. 

Muutoksen mittaaminen

Syksyllä 2024 on Pohjois-Savon hyvinvointialueella toteutettu Välillisten työtehtävien kartoitus Ikääntyneiden asumispalveluissa. Kartoitus on toteutettu kaikissa asumispalveluyksiköissä viikolla 38, ajalla 16.-22.9.2024. Tässä kartoituksessa ovat olleet mukana sekä Pohjois-Savon hyvinvointialueen työntekijät sekä Servican työntekijät. Ammattiryhmät, joille kartoitus on kohdistettu ovat olleet sairaanhoitaja, lähihoitaja, hoitoapulainen, hoiva-avustaja ja laitoshuoltaja. Kartoituksessa on selvitetty, minkä verran työaikaa mikäkin välillinen työtehtävä vie ja mitä työtehtäviä ylipäätään tehdään ja kenen toimesta. Koottua tietoa hyödynnetään tehtävien suunnittelussa työajan selkeyttämisessä sekä suorittajan määrittelyssä. Kartoitus koostuu seuraavista osa-alueista ateriapalvelut, tekstiilihuolto, vuodehuolto, muut palvelut ja jätehuolto. Kartoituksessa jokainen osa-alue on vielä pilkottu pienempiin osiin esim. jätehuolto, jätteiden kerääminen yksikön jätepisteeseen, jätteiden kuljetus rakennuksen jätehuoneeseen, muualle menevän jätteen käsittely (esim. neulat).  

Tätä kartoituksesta saatua tietoa tullaan hyödyntämään tämän työnjakopilotin pohjamateriaalina, jokaisen yksikön vastaukset tarkastellaan erikseen. Työnjakopilotin myötä lähdetään työstämään kartoituksen pohjalta kuvausta siitä minkä verran työaikaa yksikössä menee niin välillisten työtehtävien tekemiseen ja miten töiden jakautuminen eri ammattiryhmien kanssa jakautuu. Kun on saatu selville miten välittömän työn tekeminen, jakautuu eri ammattiryhmille, päästään tarkastelemaan, sitä kuuluvat työtehtävät juuri tämän ammattiryhmän tehtäviin ja voidaanko tehtävien tekemistä yksiköissä kohdistaa uudella tavalla.  

Tarkoituksena työnjakopilotissa on selvittää, miten lähihoitajien, hoiva-avustajien ja hoitoapulaisten/tukipalvelutyöntekijöiden työtä ja työnkuvia voidaan selkeyttää. Miten yhteistyöalueella välillisten töiden osalta työt järjestellään kustannustehokkaasti ja järkevästi myös työntekijöitä ajatellen. Mitkä työtehtävät vaativat lähihoitajan osaamista ja koulutusta ja mitkä työtehtävät voidaan tehdä hoiva-avustajan, hoitoapulaisen tai laitoshuoltajan toimesta. Mitkä työtehtävät ovat kustannustehokasta tehdä hva:n omana työnä ja mitkä työtehtävät ovat järkevintä hankkia Servicalta. Lisäksi työnjaossa huomioidaan, että lähihoitajien ja sairaanhoitajien työaika saadaan pääosin kohdistettua välittömään asiakastyöhön/hoitotyöhön. Tässä tarkastellaan kustannustehokkuutta myös eri kokoisten yksiköiden osalta, onko yksikön koolla vaikutusta siihen kenen työt kannattaa yksikössä tehdä. Samalla nähdään, onko tarvetta siihen, että lähihoitajille olisi erilaisia työnkuvia ikääntyneiden asumispalveluissa.  

Välillisten tehtävien kartoitus on suoritettu uudestaan toukokuussa -25, jonka pohjalta on tarkasteltu kokonaisuutta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä: 

Asumispalveluyksiköt ja niissä työskentelevä henkilöstö:

Hoitohenkilöstö (lähihoitajat, sairaanhoitajat, hoiva-avustajat)

Työnkuvan ja tehtävänkuvan selkeyttäminen erityisesti hoiva-avustajien osalta. Yhteistyön kehittäminen. Roolien selkeyttäminen. Hoiva-avustajien käyttöä enemmän välillisissä tehtävissä osana työtä. 

Tukipalveluiden henkilöstö (Servican työntekijät)
Työnkuvan ja tehtävänkuvan selkeyttäminen. Yhteistyön kehittäminen. Roolien selkeyttäminen

Työtehtäviin tehtiin kartoitus 2 x viikon ajalta.  Kartoituksen avulla saatiin konkreettinen kuva välillisiin työtehtäviin kuluvasta ajasta ja prosessien sujuvuudesta. Työpajoja Servican kanssa ja esihenkilöiden kanssa yhteisen palvelukuvauksen määrittämiseksi. Roolien tarkentaminen. Hoiva.avustajien tehtävänkuvan tarkastaminen.




 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Mikä on muuttunut ja mitä saatiin aikaiseksi?

Välillisten töiden työnjakoa, rooleja hoitohenkilökunnan ja tukipalveluiden (inhouse toimija) välillä tarkasteltiin tehtävien ja tehtäviin kuluvan ajan perusteella viikon kartoituksen avulla. Kartoituksella saimme kuvan kuinka paljon asumispalveluyksiköissä menee aikaa välillisiin tehtäviin tehtäväryhmittäin päivässä/vuorossa, kuinka työt on jaettu tällä hetkellä ja kuinka ne olisi järkevä jakaa jatkossa. Saimme kartoituksen ja työpajojen avulla luotua keskimääräiset ajat sekä prosentuaaliset osuudet välilliseen työhön työyksikön koon mukaan suhteessa asiakasmäärään. Saimme myös yhdenmukaistettua toimintaa eri asumispalveluyksiköiden välillä sekä selkeytettyä rajapintoja sekä vähennettyä päällekkäistä tekemistä eri toimijoiden välillä ja kehitettyä tiedon kulkua eri toimijoiden välillä.

Työnjakopilotin avulla saatiin kuvattua välillisten työtehtävien nykytilaa ja siihen kuluvaa aikaa ja resurssia  Pohjois-Savon hyvinvointialueen ikääntyneiden asumispalveluissa.

- Yhteistyö hoitohenkilöstön ja tukipalveluiden välillä saatiin sujuvammaksi. Kommunikaatio ja asioista tiedottaminen - yhteiset pelisäännöt ja roolien selkeyttäminen.

-resurssien kohdentaminen kustannustehokkaammin yksikön koko huomioiden - hoiva-avustajien määrän lisääminen, tehtävien siirtoa tukipalvelutyöntekijöiltä hoiva-avustajille, niin että henkilöstöresurssi on järkevästi ja kustannustehokkaasti käytössä. Välillisiin töihin kuluva aika voidaan määritellä melko yhdenmukaisesti yksikön koon mukaan. Kartoituksesta sai hyvän kuvan paljonko prosentuaalisesti aikaa menee mihinkin tehtäväkokonaisuuteen vuorokaudessa arkisin ja viikonloppuisin. Välillisiä työtehtäviä järjesteltiin uudelleen hoiva-avustajien ja tukipalvelutyöntekijöiden välillä. Tehtäviä järjesteltiin selkeämpiin kokonaisuuksiin ja työnjakoa muutettiin tukipalvelutyöntekijöiden ja hoiva-avustajien välillä. Viikonlopuille vastuuta siirrettiin enemmän yksikön hoiva-avustajille, jolloin tukipalveluita ostopalveluna tuotetaan pääsääntöisesti ma-pe.

-välillisen työn kartoituslomake jäi pysyväksi työvälineeksi jatkoseurantoja varten. Mittaaminen on erityisen tärkeää välillisten töiden osalta myös jatkossa.

-välillisiä töitä arvioidaan jatkossa säännöllisesti hoitohenkilökunnan ja tukipalvelutyöntekijöiden osalta

-Tukipalveluiden palvelukuvaukset päivitettiin yhdenmukaisiksi koko hyvinvointialueella. Asumispalveluihin päivitetty palvelukuvaus tukipalveluiden osalta, jota noudatetaan jatkossa.

-Palveluiden yhdenmukaistaminen jatkuu edelleen ja laajenee myös muihin yksiköihin