Työllistymistä edistävien palveluiden sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön käsikirja​, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)

Työllistymisen sosiaaliohjaukseen ja sosiaalityöhön kehitettiin työn yhdenmukaistamiseksi asiakkuuden sote-toimintamalli. Mallissa kuvataan asiakkaan palvelupolun eri vaiheet ja ammattilaisen toiminta niissä sekä kuvaus palvelun ydinasiakkuudesta.

Toimintaympäristö

Työllistymisen sosiaaliohjausta ja sosiaalityötä koskee moni laki ja työtä tehdään moniammatillisesti ja tiiviissä yhteistyössä sisäisten ja ulkoisten toimijoiden kanssa. Lakimuutokset työllisyyden hoidon kentällä, kuten TE24-uudistus sekä TYM-lain muutokset edellyttävät toiminnan selkeyttämistä ja yhdenmukaistamista. Myös Petteri Orpon hallitusohjelma velvoittaa vaikuttamaan työllisyyden kasvuun palvelupolkuja ja moniammatillista yhteistyötä kehittämällä. Niukentuvien resurssien mahdollisimman tarkoituksenmukainen käyttö on ensisijaisesti asiakkaan edun mukaista.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen alkuvaiheessa Työllistymistä edistävien palveluihin ohjaavilla tahoilla ja sitä toteuttavilla työntekijöillä on ollut erilaisia käsityksiä  palveluyksikön kohderyhmästä. Palvelussa on asiakkaita, joiden palveluntarve kohdentuu enemmän jonkun toisen toimijan ydintoimintaan ja toisaalta on tunnistettu, että eri verkostoista ei ohjaudu palveluun kaikki ne asiakkaat, jotka siitä hyötyisivät.​

Lisäksi työllistymistä edistävien palveluiden sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön palveluita ja prosesseja on toteutettu toisistaan poikkeavin tavoin. Jotta asiakas saa vaikuttavan palvelukokonaisuuden työ- ja toimintakykynsä edistämiseksi, on tärkeää, että toimijoilla on selkeä yhteinen ymmärrys Työllistymistä edistävien palveluiden asiakasprofiilista, prosessin etenemisestä ja vastuista. Asiakas saa tarpeitansa vastaavat palvelut sujuvasti ja oikea-aikaisesti. Asiakas kuntoutuu kohti työelämää. 

Selkeät, yhteen paikkaan kootut toimintamallit turvaavat tasavertaisen ja yhdenmukaisen palvelun, helpottavat johtamista,  sijaistamisen ja perehdyttämisen organisoimista sekä sujuvoittavat ammattilaisen työtä. Tällä on vaikutusta myös sosiaalialan ammattilaisen veto- ja pitovoimaan. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Käsikirja on tehty Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen työllistymistä edistävien palveluiden sosiaaliohjaajien, sosiaalityöntekijöiden ja esihenkilöiden työtä helpottamaan. Esihenkilöt ovat osallistuneet aktiivisesti kehittämistyöhön sen suunnitteluvaiheesta lähtien. ​

Ratkaisun perusidea

Kehittämistyönä muodostettavan toimintamallin tarkoituksena on parantaa työvoiman ulkopuolella olevien paljon sosiaali- ja terveyspalveluita tarvitsevien hoidon saatavuutta keskittämällä monialaista yhteistyötä Työllistymistä edistäviin palveluihin. Luodut toimintamallit tehostavat lakisääteisten palveluiden saantia oikea-aikaisesti ja sitä kautta  pidemmällä aikavälillä myös palveluiden tarpeen vähenemistä. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käsikirjaksi koostetun sote-toimintamallin juurruttaminen on alkanut jo sen työstövaiheessa. Se lanseerataan laajempaan käyttöön yhteistilaisuudella. Tämän jälkeen esihenkilöt vastaavat siitä, että työntekijät hyödyntävät sitä työssään. Käsikirjaa käytetään perehdyttämisen ja osaamisen kartoittamisen välineenä. Sitä muokataan ja päivitetään tarpeen tullen. Työntekijöitä rohkaistaan hyödyntämään sitä ongelmatilanteissa ja tuomaan esille puutteita ja lisäysehdotuksia.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Sote-toimintamallien kokoaminen käsikirjaksi edellyttää prosessien tarkastelua useista eri näkökulmista. Huomioitavia asioita on paljon ja toimintamalleista sopiminen sekä niiden kuvaaminen vaatii paljon aikaa. Työskentely erilaisissa kokoonpanoissa ja eri ammattilaisten ja verkostojen näkökulmasta auttaa havainnoimaan tärkeitä yksityiskohtia. Asioiden työstäminen jaksoittain ja välillä sivuun laittaminen osoittautui toimivaksi keinoksi, muutoin riskinä on jäädä liiaksi jumiin yksityiskohtiin.​

Toimintamalli on hyvin sovellettavissa myös muunlaisiin toimintaympäristöihin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ydinasiakkuuden määrittely on jo alkanut vaikuttaa asiakasohjauksen paranemiseen. Palvelussa on enemmän asiakkaita, joiden tarpeisiin kyetään vastaamaan.​