Toiminnanohjausjärjestelmän laajentaminen, Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP,P4,I4)
Toiminnanohjausjärjestelmän laajentaminen, Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP,P4,I4)
Toiminnanohjausjärjestelmä laajennettiin vuoden 2025 alueemme kaikkiin yleislääketieteen vuodeosastoille ja kotisairaalaan. Yhtenäisellä järjestelmällä tavoiteltiin sujuvia palveluprosesseja ja saumatonta ammattilaisten välistä yhteydenpitoa.
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat
Hyvinvointialueen strategian (2023-2026) asiakasarvoissa on määritelty, että asiakas saa asiansa eteenpäin yhdellä yhteydenotolla. Tätä edesauttaa sujuva ja moniammatillinen palveluohjaus sekä alueen yhtenäinen toiminnanohjausjärjestelmä, jonka kautta on mahdollista hallita päivittäistä asiakas- ja potilasvirtaa sekä paikkatilanteen kokonaiskuvaa, joka puolestaan nopeuttaa asiakkaiden/potilaiden siirtoa paikasta toiseen.
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen
Kehittäjäjoukko:
- Projektipäällikkö – vastaa kokonaisuuden koordinoinnista, aikataulusta ja resurssien hallinnasta.
- Projektityöntekijä – tukee projektipäällikköä, järjestää työpajoja ja koulutuksia, huolehtii käytännön järjestelyistä.
- Alueen ammattilaiset – toimivat asiantuntijoina, tuovat käytännön näkökulman ja osallistuvat toiminnanmuutoksen johtamiseen ja toteuttamiseen.
- Ohjausryhmä – tekee päätöksiä, seuraa projektin etenemistä ja varmistaa strategisen linjauksen.
- Sidosryhmät - tukevat teknistä puolta
Tehtävät:
- Koordinointi – projektin hallinta ja etenemisen seuranta.
- Työpajojen järjestäminen – yhteiskehittämisen mahdollistaminen.
- Koulutus – loppukäyttäjien perehdyttäminen uuteen järjestelmään ja koulutusmateriaalin luominen.
- Informointi – tiedottaminen projektin vaiheista ja tavoitteista.
Innostaminen ja sitouttaminen:
- Osallistaminen – ammattilaiset otetaan mukaan suunnitteluun ja päätöksentekoon.
- Avoin viestintä – säännölliset päivitykset ja kokoukset.
- Hyödyn konkretisointi – kerrotaan, miten muutos helpottaa arkea ja parantaa palvelua.
- Yhteiset tavoitteet – korostetaan projektin merkitystä alueen toiminnan kehittämisessä.
Tavoiteltu muutos
- Asiakaspalvelukokemuksen ja -tyytyväisyyden parantaminen
- Palvelutuotannon tehostaminen ja häiriökysynnän vähentäminen
- Palveluiden tasalaatuisuuden ja oikea aikaisen palveluiden saamisen varmistaminen
Muutoksen mittaaminen
- Potilaan läpimenoaika ja hoidon vaiheet
- Potilaan jonotusaika
- Paikkatilanne
- Työn kuormitus
- Ammattilaisten työvaiheet ja tehtävien määrä
- Käytössä olevat resurssit
- Reaaliaikainen tilannekuva päätöksen teon tukena
Toteutussuunnitelma
- Ammattilaisten tukeminen
- Jatkuva koulutus ja tiedottaminen
-
Muutoksen mittaaminen