Tietotyötrio-malli, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I4)
Tietotyötrio-malli, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I4)
Mallissa kuvataan LUVN:n tietotyötrion toiminta. Tietotyötrio on kolmen hengen tiimi, joka vastaa jonkin toiminnon tiedolla johtamisen toteuttamisesta
Sote-tietotuotannon prosessien kehittämiseen vaikuttavat poliittiset, lainsäädännölliset ja taloudelliset tekijät, kuten sote-uudistus, tiedolla johtamisen valtakunnalliset linjaukset sekä tietosuoja- ja tiedonhallintalainsäädäntö, jotka ohjaavat tietojen keruuta, jakamista ja hyödyntämistä. Kehittämistä tukevat digitalisaatio, yhteiset tietomallit ja prosessien automatisointi, joiden tavoitteena on parantaa tiedon laatua, vertailtavuutta ja käytettävyyttä päätöksenteossa. Taloudelliset reunaehdot ja rahoituspaineet kannustavat tehokkuuteen, kun taas kulttuuriset ja sosiaaliset tekijät – kuten tiedon jakamisen kulttuurin muutos ja osaamisen vahvistaminen – mahdollistavat pysyvän toimintatapamuutoksen. Lisäksi kestävyys- ja varautumisnäkökulmat korostavat ajantasaisen ja luotettavan tiedon merkitystä osana jatkuvasti kehittyvää tietotuotannon prosessia.
Toimintamallin kehittäminen liittyy hyvinvointialueen tiedolla johtamisen kyvykkyyden kasvattamiseen, jonka tavoitteena on vahvistaa päätöksenteon, toiminnanohjauksen ja palvelujen vaikuttavuuden tietopohjaa.
Tunnistimme tarpeen luoda tietotuotannon ympärille tiimin, joka vastaa kunkin toiminnon tiedolla johtamisen kehittämisestä. Tunnistimme, että onnistunut tietotuotanto edellyttää kolmea roolia, jotka työskentelevät saumattomasti yhteisen tavoitteen eteen. Trioon kuuluu edustus tiedolla johtamisen organisaatiosta, talouden kumppanuuspalveluista sekä raportin omistavasta organisaatiosta. Jokaisella on omat vastuunsa ja tehtävänsä tietotuotannon kehitysprosessissa.
Kohderyhmänä ovat hyvinvointialueen tietotuotannon ja raportoinnin parissa työskentelevät asiantuntijat. Asiakasymmärrystä on kerrytetty tunnistamalla sisäisten asiakkaiden (kunkin tietotyötrion roolin) vastuut, tarpeet ja näkökulmat tietotuotannon eri vaiheissa. Mallia pilotointiin alkuun pienimuotoisesti ennen sen laajentamista koko organisaation laajuiseksi. Pilotin aikana tunnistimme kipupisteitä ja kehitysehdotuksia, jotka otettiin huomioon ennen mallin laajempaa jalkauttamista.