Terveydenhuollon senioritoimintamalli, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)

Terveydenhuollon senioritoimintamallissa kehitetään kotiin vietäviä lääkäripalveluita sekä henkilöstön osaamisen vahvistamista. Toimintamallilla on tarkoitus  parantaa hoidon laatua ja tukea ikääntyneen asiakkaan kotona asumista. 

Toimintaympäristö

Toimintamallia on kehitetty Vantaan ja Keravan alueella.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen väestörakenne on nuori, mutta 75 vuotta täyttäneiden määrä kasvaa noin 6 300 asukkaalla eli 40 % vuoteen 2030. Ikärakenteen muutoksiin perustuvien ennusteiden mukaan alueen sote-kustannusten kasvun ennakoidaan vuosina 2020–2030 olevan keskimäärin 2,3 % vuodessa (koko maassa 1,4 %).

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen toimintakulttuurin kautta toteutettavat arvot ovat:

  • oikeudenmukaisuus
  • vastuullisuus
  • rohkeus

Palveluiden järjestämisessä tulee huomioida Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen  toimintaympäristö. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Covid-19 – pandemia on vaikuttanut käytännössä jokaiseen Vantaan ja Keravan asukkaaseen, yritykseen ja organisaatioon.

Sosiaali- ja terveydenhuolto on joutunut perustamaan erittäin nopeassa aikataulussa uusia toimintoja, joista merkittävimpinä mainittakoon koronatestaus-, tartunnanjäljitys- sekä rokotustoiminnot. Uusien toimintojen perustaminen sekä välttämättömien sosiaali- ja terveydenhuollon toimintojen ylläpito on aiheuttanut alueille hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa. 

Kehittämistyön toimenpiteillä edistetään hoitotakuun toteutumista sekä puretaan koronavirustilanteen aiheuttamaa hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa. Vantaan ja Keravan hyvinvointialuestrategia tukee ikäihmisten toimintakykyistä kotona asumista. Vahvistamalla ohjausta ja neuvontaa sekä yhteistyörakenteita on mahdollista tukea iäkkään toimijuutta, ennakoida ja tunnistaa varhaisemmin piileviä tuen tarpeita ja ohjata oikeaan toimintaan sekä tukea toimintakykyistä kotona asumista.  Toimenpiteillä saadaan hillittyä sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannuksia ja vastataan strategian mukaisiin painopisteisiin ja tavoitteisiin:

  • Vahvistamme hyvinvointia ja turvallisuutta 

    Heikoimmassa asemassa olevien asukkaiden palveluihin pääsy paranee ja tunnistamme entistä paremmin paljon palveluja tarvitsevat asiakkaamme.

     Vanhusten toimintakykyä tuetaan ja elämänlaatua parannetaan järjestämällä yksilöllisiä, ennakoivia ja ennaltaehkäiseviä palveluja. 

  • Parannamme palveluja 

    Nopeutamme palveluihin pääsyä.

    Neuvontapalvelumme ja asiakasohjauksemme ovat saavutettavia ja toimivia.

    Kehitämme digitaalisia palveluja suunnitelmallisesti siten, että niistä muodostuu asiakkaan hyvinvointia ja ammattilaisten työtä tukeva kokonaisuus.

  •  Toimimme yhdessä 

    Järjestöjen, yritysten sekä muiden yhteistyökummaneiden palvelut ovat mukana asiakkaillemme tarjottavassa palveluvalikossa vaikuttavalla tavalla.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Vaikka ikäihmisten osuus on alueen väestömäärästä kasvanut alueella viime vuosien aikana ja aiheuttaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarvetta ikääntymiseen liittyvään sairastavuuteen ja sosiaalipalveluiden tarpeeseen liittyen, niin korona on osaltaan aiheuttanut merkittävää häiriötä palvelutarpeeseen ja ikäihmisten sote-palveluiden käyttöön. Tämän seurauksena palvelutarpeiden oikea-aikainen tunnistaminen on viivästynyt. 

Säännöllisessä kotihoidossa olevien asiakkaiden määrässä oli reilun 40 % lasku vuonna 2021 verrattuna vuosien 2017–2019 asiakasmäärien keskiarvoon. Muutos oli huomattavissa jo 2020 asiakasmäärissä. Hoitovelan palvelutarpeet näkyvät myös Hätäkeskuksen välittämien sosiaali- ja kriisipäivystyksen toteuttamien nostoaputehtävien nousuna. Vuonna 2019 nostoaputehtäviä oli keskimäärin 139 kpl (tilastot 8kk:lta touko-joulukuu, puuttuvat kk:t korvattu moodilla), 2021 235kpl ja vuonna 2022 22.9. mennessä oli toteutunut jo 264kpl nostoaputehtävää alueella, mikä kertoo ikäihmisten kotona pärjäämisen haasteiden lisääntymisestä. (Vuosien 2019–2021 (tammi-marraskuu) luvut koostuvat Vantaan tehtävistä.)

Vanhuspalvelujen toimialan perustehtävä on vastata Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vanhusväestön lakisääteisistä ja tarpeenmukaisista palveluista ja mahdollistaa vanhusten omannäköinen kotona asuminen tai asuminen kodinomaisessa asuinympäristössä elämän loppuun asti.  Oikea-aikaiset palvelut varmistetaan kohdennetulla neuvonnalla, ohjauksella ja palvelutarpeen arvioinnilla. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjäjoukossamme on mukana HYVÄikä-kärjen  asiantuntijoita sekä laaja joukko hyvinvointialueen ammattilaisia (vanhusten palvelujen johto, kotihoidon lähijohtajat, työntekijät ja lääkärit, Liikkuvan sairaalan työntekijät, tietohallinto ja viestintä). Asiakasosallisuus huomioidaan mm. asiakasraadin osallisuudessa.

HYVÄikä-projektiryhmä on kokoontunut säännöllisesti hankkeen aikana. Projektiryhmän tarkoitus on tarkastella kehittämistoimenpiteitä ja niiden edistymistä. Projektiryhmässä oli jäseninä hyvinvointialueen eri toimialojen edustajia,  RRP-hankkeen edustajia sekä edustajat Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vanhuspalvelujen jaostosta sekä vanhusneuvostosta.

Liitteet
Kuva
HYVÄikä-tiimi
Tavoiteltu muutos

Vahvistamalla ohjausta ja neuvontaa sekä yhteistyörakenteita on mahdollista tukea iäkkään toimijuutta, ennakoida ja tunnistaa varhaisemmin piileviä tuen tarpeita ja ohjata oikeaan toimintaan sekä tukea toimintakykyistä kotona asumista. Näillä toimenpiteillä saadaan myös hillittyä sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannuksia.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue – Suomen kestävän kasvun ohjelman Investoinnilla 1 tavoiteltu vaikuttavuus: Haavoittuvien ryhmien sote-palvelujen tarve vähenee, koska heitä on voitu tukea arjessa aikaisemmin toimivien palveluketjujen ja kokonaisuuksien sekä matalan kynnyksen ja jalkautuvien palveluiden avulla oikea-aikaisesti. Hoitoonpääsy nopeutuu.

Muutoksen mittaaminen

Lähtötilanteen selvittämiseksi olemme keränneet toimialoilta informaatiota. Kehittämisen tueksi toteutimme toimialojen ammattilaisille kyselyjä. 

Omaishoitoperheiden pilotissa  käytetään jo kotihoidossa ja palveluohjauksessakin käytettyjä tuttuja mittareita ja lomakkeita. Pilotin aikana arvioidaan omaishoitoperheen voinnin muutoksia kyselyin ja eri lomakkeita hyödyntäen. 

Toteutussuunnitelma

Kotiin vietävä lääkärimalli

 

Hoitajien arviointiosaamisen vahvistaminen

Liitteet
Kuva
Toimenpiteet kuvattuna
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

HYVÄikä-kehittämiskärjen kohderyhmänä ovat heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevat iäkkäät, joilla on todettua tai piilossa olevaa psyykkiseen tai sosiaaliseen toimintakykyyn liittyvää tuen, hoidon tai kuntoutuksen tarvetta.

Ratkaisun testaaminen

Vuoden 2024-2025 aikana

Kokeilun tavoitteet

1.  Kotiin vietävän lääkätyön kehittäminen sisältäen omaishoidon omatiimimalli pilotin

2.  Osaamisen vahvistaminen, sisältäen arviointiosaamisen ja mittariosaamisen.

 Toimintamalli on edennyt juurrutamisvaiheeseen oman kotihoidon osalta ja laajentunut ostokotihoitoon syksystä 2024 alkaen. Yhteistyö terveydenhuollon sekä vanhuspalvelujen välillä on tiivistynyt yhteiskehittämisen seurauksena. Johtamisrakennetta on edistetty tunnistamalla yhteistyön keskeisimmät linjattavat asiat toimialoille ratkaistavaksi.
- Kotiin vietävä lääkärityö on edennyt HYVÄikä-kehittämiskärjen osalta kotihoidon henkilöstön kouluttamiseen ja omaishoitoperheiden kotiin vietävän tuen pilottiin ja  näin toteutettavaan yhteiskehittämiseen.
- Koulutukset toteutettu keväällä 2024 ja ovat jatkuneet arviointiosaamisen osalta vuoden 2024-2025 aikana. 

 

Ratkaisun perusidea

Terveydenhuollon senioritoimintamalli on osana HYVÄikä-hankekärkeä. Se pitää sisällään kaksi toimintamalli kokonaisuutta:

Terveydenhuollon senioritoimintamalli

Senioritoimintamalli (vanhuspalveluvetoinen kehittäminen)

Terveydenhuollon senioritoimintamallin tarkoituksena on yhtenäistää kotiin vietävän lääkärityöhön liittyviä toimintamalleja sekä tukea henkilöstöä niiden käyttöönotossa. Lisäksi tarkoituksena on laajentaa yhtenäisten toimintamallien käyttö myös ostokotihoitoon. Terveydenhuollon senioritoimintamalli pitää sisällään  kaksi vahvasti toisiinsa yhteydessä olevaa toimintamallia. 

Toimintamallien tarkemmat kuvaukset:

Kotiin vietävä lääkärimalli

Hoitajien arviointiosaamisen vahvistaminen

Toimintamalleissa kuvataan kotiin vietävän lääkärityöhön liittyvät tehtävät sekä osaamisen kehittämisen kokonaisuus, joka sisältää päivystyksellisten tilanteiden oppaan päivittämisen. Toimintamalleja toteutettiin kotona asumisen tuen piirissä, erityisesti kotihoidon palveluissa ja siinä huomioitiin myös ostokotihoito. Toteutukset tapahtuivat yhteistyössä kotihoidon henkilöstön ja johdon kanssa. Asiakkaita tiedotettiin toimintamallien käyttöönotosta.  Alueella yhtenäistettiin kotiin vietäviä käytäntöjä niin, että lääkärityön toimintamalli ja arviointiosaaminen on skaalattavissa myös muihin toimintoihin. 

Toimintamallien ideana on saada Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle yhtenäinen kotiin vietävä lääkärityön malli, joka tukee asiakkaan hyvinvointia ennakoivilla vuositarkastuksilla. Ideana on myös vahvistaa ammattilaisten arviointi- ja mittariosaamista ja näin vähennetään asiakkaiden turhia päivystyskäyntejä. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin juurtuminen osaksi organisaation arjen toimintaa on huomioitu läpi kehittämisen ja huomioitu jo suunnitteluvaiheessa. Kaikki toimintamallissa kehitetyt toimenpiteet pohjautuvat aitoihin arjen tarpeisiin, joita on saatu esille erilaisten selvitysten sekä kuulemisten kautta. 

Kehittämistyö on tehty vahvasti vanhusten palvelujen toimialaan integroituna ja kaikilla toimenpiteillä on ollut vastinpari toimialalla. Kehittämistyössä pilotoidut toimenpiteet siirretään suunnitelmallisesti toimialan vastinparille kapulanvaihtona ennen hankkeen päättymistä. Pilottien perusteella muotoillaan toimiva, kestävä, kustannustehokas ja tarpeisiin vastaava ehdotus jatkossa hyödynnettäväksi.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Digitaalisuus on olennainen osa nykypäivän toimintaympäristöä, ja sen huomioiminen tässäkin toimintamalleissa on ollut tärkeää.  Toimintamallia tukevat digitaaliset ratkaisut ja niiden huomioiminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa on sujuvoittanut toimintamallin käyttöönottoa ja juurtumista.