Systeemisen osaamisen jatkuvan ylläpitämisen malli​, Länsi-Uudenmaan HVA (RRP,P4,I1)

Systeemisen osaamisen jatkuvan ylläpitämisen malli​, Länsi-Uudenmaan HVA (RRP,P4,I1)

Kuvataan rakenteet ja toimintamalli systeemisen työotteen osaamisen ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi. Tavoitteena on parantaa lapsiperhepalveluiden vaikuttavuutta juurruttamalla systeemistä työotetta.

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueuudistus on keskeisin rakenteellinen muutos, joka on vaikuttanut palvelujen järjestämiseen, integraatioon ja toimintakulttuureihin. Tämä siirtymä on luonut tarpeen yhtenäistää toimintatapoja ja kehittää yhteistä asiakaslähtöistä palvelujärjestelmää – mihin systeeminen työote vastaa hyvin. Alueella on sekä nopeasti kasvavia kaupunkikeskuksia että harvemmin asuttuja seutuja, mikä haastaa yhdenvertaisten palvelujen toteuttamisen​

Poliittisesti painotetaan ennaltaehkäisyä, varhaista tukea ja peruspalvelujen vahvistamista, mikä näkyy myös kansallisissa ohjelmissa, kuten Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelmassa (LAPE) ja Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmassa. Lainsäädännöllisesti valmistelussa olevat sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain uudistukset tukevat monialaisen yhteistyön, asiakasosallisuuden ja oikea-aikaisen tuen vahvistamista, jotka ovat systeemisen työotteen keskiössä.​

Palvelujen toteuttamista, kehittämistä ja uudistamista haastavat kuitenkin hyvinvointialueiden taloudellisen toimintaympäristön haasteet ja talouden sopeutustarpeet heijastuvat palvelutuotantoon.  Tämä luo tarpeen vaikuttavalle, monialaiselle ja asiakaslähtöiselle työlle, jossa resursseja käytetään parhaalla mahdollisella tavalla.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Alkutilanne

Projektissa jatketaan Tulevaisuuden Sote-keskus -hankkeen aikana Länsi-Uudellamaalla käyttöön otettua systeemisen työotteen juurruttamista. ​Lähtötilanteessa lähiesihenkilöiden tukea työotteen käyttöönottoon oli pyritty varmistamaan kouluttamalla lähes kaikki systeemiseen työotteeseen. Käyttöönottoa ja juurruttamisen esteenä näyttäytyi kuitenkin pysyvän koulutus- ja perehdytysrakenteen puute sekä ei tarkoituksenmukainen henkilöstölle tarkoitettu verkkovalmennusmateriaali. ​

Strategiakytkös

Systeemisen työotteen jatkuvan ylläpitämisen malli vastaa seuraaviin Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen strategisiin tavoitteisiin​

  • Länsi-Uudenmaan asiakaskokemus on hyvinvointialueiden paras​
  • Pidämme toiminnan kustannukset korkeintaan nykytasolla​
  • Turvaamme kaksikieliset palvelut alueellamme ​

Systeemisen työotteen jatkuvan ylläpitämisen malli vastaa hyvinvointialueen Lasten, nuorten ja perheiden palvelualueen tavoitteiseen​:

  • Työntekijä tuntee lapsen ja perheen tilanteen, vahvistaa heidän osallisuuttaan ja pystyy vaikuttamaan systeemisellä moniammatillisella työskentelyllä yhdessä lapsen, hänen perheensä ja muun verkoston kanssa tilanteeseen siten, että raskaampien palvelujen tarvetta ei synny tai se vähenee
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kehitystyön lähtökohtana tunnistettiin henkilöstön tuen tarve uusien menetelmien käyttöönottoon ja niihin liittyvän osaamisen ylläpitämiseen. Organisaation näkökulmasta on tärkeää luoda rakenteet osaamisen ylläpitämiseen, jolla taataan organisaation tekemien osaamiseen liittyvien panostusten (työaika, koulutus jne.) toteutuminen asiakastyössä. Osaamisen jatkuva ylläpitäminen tehostaa systeemisen työotteen käyttöönottoa ja ylläpitoa asiakastyön arjessa. Henkilöstön systeemisen osaamisen avulla varmistetaan asiakastyön laatua, perheen tilanteen kokonaisvaltaista tarkastelua ja asiakasosallisuutta. Laadukkaalla asiakastyöllä varmistetaan avun saaminen oikeaan aikaan ja näin myös raskaiden palvelujen tarve vähenee. ​

Tavoiteltu muutos

Työntekijöiden systeeminen osaamisen vahvistaminen ja osaamista tukevien rakenteiden muodostaminen. Näiden myötä yhteinen työkulttuuri kehittyy, verkostomainen työ lisääntyy sekä asiakasosallisuus ja asiakastyön laatu paranevat ja päällekkäinen työ vähenee. Työskentelyssä otetaan huomioon asiakkaan läheis- ja ammattilaisverkostot.​

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on alle 18-vuotiaden lasten ja nuorten kanssa työskentelevät ammattilaiset. Kokemusasiantuntijanuoret ovat olleet mukana tekemässä ammattilaisille suunnattuja perehdytysvideoita.​

Ratkaisun perusidea

Systeemisen osaamisen jatkuvan ylläpitämisen malli pitää sisällään systeemisen työotteen perehdytyksen mallin, lastensuojelun systeemisen koulutuksen mallin, moniammatilliset systeemisen menetelmien työpajat sekä lähiesihenkilöiden tuen systeemisen työskentelyn ylläpitämiseksi yksiköissä. Nämä pitävät sisällään:  ​

Systeemisen työotteen perehdytys:​

  • Koko lasten, nuorten ja perheiden palvelualueen henkilöstö ​
  • 5 osiota, jotka sisältävät videot ja pohdintatehtävät​
  • Voidaan opiskella itsenäisesti, lähiesihenkilöiden johdolla tiimeittäin tai syty-osaajien vetämissä moniammatillisissa ryhmissä​

Lastensuojelun systeemisen mallin koulutus:​

  • Lastensuojelun avo- ja sijaishuollon sosiaalityöntekijöille ja sosiaaliohjaajille​
  • Lastensuojelun perheterapeutit vastaavat koulutuksen järjestelyistä: koulutuksia järjestetään kaksi kertaa vuodessa perheterapeutti-sosiaalityöntekijä-kouluttajatyöparilla.​
  • THL:n materiaalit pohjana​

Moniammatilliset systeemisten menetelmien työpajat​:

  • Syty-osaajat vetävät​

Lähiesihenkilöiden tuki systeemisen työskentelyn ylläpitoon​:

  • Alueellisissa perhekeskusten johtoryhmissä käsitellään ja harjoitellaan ajoittain systeemisyyttä ja lähiesimiehet vievät teemat ja harjoitukset omiin tiimeihinsä​
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Syty-osaajat (n. 20 systeemisen työotteen ammattilaista) on kartoitettu henkilöstön osaamiskyselyllä.​

Syty-osaajat kokoontuvat 2 kertaa vuodessa suunnittelemaan moniammatillisten perehdytysten aikatauluja sekä työpajoja sekä työnjakoa näihin.​

Toimintamallin toteutuminen vaatii lähiesihenkilöiden ja ylemmän johdon sitoutumista systeemiseen työotteeseen. Henkilöstöä tulee ohjata koulutuksiin ja mahdollistaa työajan käyttöä tähän. Myös verkostotyön tekeminen vaatii enemmän työaikaa, ja tämä tulee huomioida suoritetavoitteissa. Lähiesihenkilöiden tulee huolehtia, että systeemistä ajattelua ylläpidetään jatkuvasti työyhteisöissä esim. tiimikokouksissa, kehityskeskusteluissa ja kehittämispäivillä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Systeeminen työote soveltuu lasten, nuorten ja perheiden palveluiden lisäksi lähes kaikkiin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluihin, ja perehdytysmateriaalit ovat intrassa kaikkien käytössä. Toimintamallin toteutuminen vaatii johdon ja lähiesihenkilöiden sitoutumista systeemiseen työotteeseen sekä pysyvää koulutusrakennetta perehdytykseen ja täydennyskoulutukseen.​

Työntekijöiden vaihtuessa on lähiesimiesten vastuulla, että jokainen uusi työntekijä ohjataan perehdytykseen. Osaamisen ylläpitämiseksi on tärkeää pitää systeemistä ajattelua yllä tiimikokouksissa, kehityskeskusteluissa ja kehittämispäivillä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Hankkeen aikana Länsi-Uudellamaalla​:

  • Perhekeskusten alueellisissa johtoryhmissä kaikki lähiesimiehet ovat osallistuneet systeemisen työskentelyn perehdytykseen ja vieneet harjoitustehtäviä tiimeille.​
  • Erilliseen lähiesihenkilöiden työpajaan osallistui n. 40 lähiesihenkilöä​
  • Kesäseminaareihin osallistui vuonna 2024 noin 180 henkilöä ja vuonna 2025 noin 115 henkilöä.​
  • Systeemisiin menetelmätyöpajoihin on osallistunut kaikkiaan 120 henkeä, noin 10 henkilöä per työpaja​
  • Lastensuojelun systeemisen toimintamallin neljän päivän koulutukseen on osallistunut n. 25 henkilöä, kaksi eri koulutusryhmää​
  • Lastensuojelulaitosten kahden iltapäivän perehdytykseen on osallistunut n. 35 henkilöä, kaksi eri koulutusryhmää​
  • Tehty perehdytysmateriaalit, jotka sisältävät myös videoita​
  • Kartoitettu hyvinvointialueelta 20 syty-osaajaa (systeemisen työotteen osaajaa), jotka jatkossa vastaavat perehdytyksen tuesta ja syventävistä koulutuksista​

​Webropol-kyselyiden mukaan koulutuksiin, työnohjauksiin ja työpajoihin osallistuneet ammattilaiset ovat kokeneet työhyvinvointinsa ja systeemisen työotteen  osaamisensa lisääntyneen ja verkostotyön tekemisen kynnyksen madaltuneen.