Sujuvat palvelut -valmennus geneerinen malli (RRP, P4, I1)
Läpimurtovalmennus on systemaattisen kehittämisen työskentelymalli toiminnan muutoksen aikaansaamiseksi. Toimintamallin avulla parannetaan hyvinvointialueiden heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden asiakas- ja palveluprosesseja.
Kansallinen Sujuvat palvelut -valmennus (THL) on osa Suomen kestävän kasvun ohjelman Sujuvat palvelut -projektia (Pilari 4, Investointi 1). RRP ohjelman päätavoitteena on purkaa covid19-pandemian aiheuttamaa sosiaali- ja terveydenhuollon hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa, nopeuttaa hoitoon ja palveluihin pääsyä pysyvästi koko maassa ottamalla käyttöön uusia toimintatapoja sekä edistämällä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen toteutumista.
Sujuvat palvelut -valmennus pohjautuu yhdysvaltaisen Institute for Healthcare Improvement (IHI) kehittämään läpimurtotyöskentelyyn (Breakthrough Series). Suomeen läpimurtomenetelmä rantautui ruotsista (Bra mottagning) 2010 - 2012, kun sitä sovellettiin osana Suomalaisen sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisohjelman Kaste-ohjelmaa toteutuneissa Hyvä vastaanotto – valmennuksissa.
RRP:n hankeoppaassa määriteltiin, että osana investointi 1 kehittämistä, tulee THL:n ja alueiden yhteistyönä käyttää hyväksi laaja-alaista läpimurtovalmennusta yhtenä hankkeen tavoitteiden saavuttamisen keinona. Menetelmä todettiin soveltuvan erilaisten ongelmien ratkaisuun myös muissa toimintaympäristöissä kuin perusterveydenhuollossa. Valmennus ei kuitenkaan ole valmiin toimintamallin jalkauttamista vaan kehittämisen menetelmä, jonka avulla opitaan ymmärtämään ja ohjaamaan palveluiden kysyntää ja tarjontaa/tuottamisen tapaa. Toteutuksissa huomioidaan paikalliset olosuhteet, tavoitteet, strategia ja muun muassa Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus hankkeessa kehitetyt uudet toimintamallit (STM julkaisuja 2022:13).
Sujuvat palvelut -läpimurtovalmennuksessa kehitettävän asiakas- ja palveluprosessin tunteva ja siihen osallistuva monialainen kehittämistiimi (5-8 henkilöä) koostuu seuraavista jäsenistä:
- Asiakas (1 hlö): Asiakas edustaa kehittämisen kohteeksi valittua asiakasryhmää, on tiimissä tasavertaisena osallistujana.
- Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset (4-6 hlö): Tiimin kokoonpanossa on hyvä huomioida kaikki keskeiset ammattiryhmät, jotka tuottavat valitulle asiakasryhmälle palveluja. Tiimin jäsenet toimivat muutosagentteina omissa organisaatioissaan.
- Omistaja tai esihenkilö (1 hlö): Kehitettävällä asiakasprosessilla tulee olla nimetty omistaja, jolla on vahva strategisen johdon tuki sekä vastuu ja riittävä päätösvalta ko. asiakasryhmän palvelukokonaisuudesta, tavoitteiden saavuttamisesta ja sovittujen muutosten toimeenpanosta.
- Jos omistaja ei osallistu kehittämistiimiin, hän huolehtii muulla tavoin siitä, että pysyy riittävän hyvin “kartalla” kehittämistyön etenemisestä. Siinä tapauksessa kehittämisryhmään kannattaa valita keskeisestä prosessin vaiheesta vastuussa olevan organisaation esimies.
Sujuvat palvelut -valmennuksen tavoitteena on
- Kehitystyön kohteena olevan asiakasryhmän hoidon jatkuvuus, suunnitelmallisuus ja tulokset paranevat
- Asiakkaat saavat tarpeen mukaisen avun ilman viiveitä / haluamassaan aikataulussa
- Hyvinvointialuetasoinen kyseisen asiakasryhmän palvelukokonaisuus selkiytyy
- Osallistuvat tiimit/työyhteisöt oppivat oman työn systemaattisen kehittämisen menetelmiä yhdessä asiakkaan kanssa
- Henkilöstön työtyytyväisyys paranee
- Toiminta on kustannusvaikuttavaa
Valmennukseen osallistuvien yksiköiden johdon / omistajien kanssa tulee jo ennakkoon keskustella mittareista, joiden avulla voidaan arvioida, onko kehitystyön tavoitteet saavutettu ja onko muutoksen toimeenpanossa onnistuttu. Valmennuksen myötä yksittäisten kehittämistiimien tavoitteet ja mittarit kehittämiskohteen mukaisesti täsmentyvät. Mittareita voivat olla esim. hoitoon ja palveluun pääsy, läpimeno- ja odotusajat, hoitoon/palvelun jatkuvuus, monialaisen yhteistyön määrä ja sisältö palvelun aikana, henkilöstön osaaminen ja sen ylläpitäminen uudessa toimintamallissa, asiakaspalautteet, Haipro-ilmoitukset ym.
Kehittämisen aikana mitataan, saavutetaanko toimintaan tehtävillä muutoksilla (PDSA kokeilut) haluttuja tuloksia. Mittaamista tehdään riittävällä tiheydellä (viikko tai vähintään kuukausiseuranta) ja jatkossa samat mittarit voi pysyvään seurantaan ottaa osaksi päivittäisjohtamista. Mikäli tarvittavaa tietoa ei saada suoraan tietojärjestelmistä, käytetään "käsimittauksia".
Sujuvat palvelut -valmennuksen tuotokset näkyvät kehittämistiimien omissa kuvauksissa Innokylään raportoiduissa toimintamalleissa.
Kehittämistiimi valitsee kehitettävän prosessin nykytilanteen ja siinä tunnistettujen ongelmien juurisyiden perusteella kehittämistoimenpiteet, joita lähdetään kokeilemaan. Kehittämiskohteisiin laaditaan PDSA-suunnitelmat, joissa kirjataan parannukseen tarvittavat toimenpiteet, niiden edistämiselle vastuuhenkilö ja aikataulu sekä suunnitelma, milloin kokeiltua parannusta arvioidaan. Tämä suunnitelma toimii myös työ- ja viestintävälineenä niihin työyhteisöihin, joita suunniteltu kehittämistoimenpide tulee koskemaan.
Hyvinvointialueilla on tunnistettu 3-5 heikossa tai haavoittuvassa asemassa olevaa asiakas- ja potilasryhmää. Tämän pohjalta alueet ovat valinneet asiakas- ja palveluprosesseja, joiden kehittämiseen kohdennetaan resursseja.
Sujuvat palvelut -läpimurtovalmennukseen osallistui kehitettävän asiakas- ja palveluprosessin keskeisiä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisista ja kehittäjäasiakkaista muodostuvia monitoimijaisia kehittämistiimejä, yksittäisellä valmennuskierroksella oli mukana 8-10 tiimiä.
Kehittämisen kohteina ovat muun muassa:
- nuoret ja nuoret aikuiset, joilla on tunnistettuja tai tunnistamattomia mielenterveys- tai päihdehäiriöitä
- aikuiset, joilla on tunnistettuja tai tunnistamattomia mielenterveys- tai päihdehäiriöitä
- pitkäaikaissairaat sekä sairastumisriskissä olevat henkilöt, jotka eivät ole vielä palvelujen piirissä
- ikääntyneet, joilla palvelukatkokset tai pitkäaikainen eristäytyneisyys ovat lisänneet tuen, hoidon tai kuntoutuksen tarvetta
- omaishoitajat
- lastensuojelun asiakkaat sekä heidän perheensä
- vammaiset henkilöt tai muut, jotka eivät ole saaneet tarvitsemiaan kuntoutuspalveluja
- muut yksittäiset asiakasryhmät hyvinvointialueiden arvioinnin perusteella
Valmennuksen aikana valituille asiakasryhmille kehitetään toimintamalleja, jotka liitetään osaksi hyvinvointialueiden palvelukokonaisuuksia. Toimintamallien kuvaaminen Innokylään mahdollistaa kehittämistyön tulosten ja hyvien käytäntöjen levittämisen sekä niiden hyödyntämisen kansallisesti.
Läpimurtovalmennusmenetelmää käytettiin aikaisemmin Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusohjelmassa Hyvä vastaanotto 2- valmennuksessa.
Sujuvat palvelut -valmennukseen osallistuneet kehittämistiimit raportoivat tuotoksensa Innokylään.
Sujuvat palvelut -läpimurtovalmennuksen rakenne noudatteli aikaisemmin THL:n toteuttamaa Hyvä vastaanotto 2-valmennusta, mutta sekä tiimien kehittämiskohteissa, osallistuneiden tiimien kokoonpanossa että valmennuksen kestossa ja sisällössä oli eroavaisuuksia.
Sujuvat palvelut -valmennuksessa oli THL:n projektiryhmän lisäksi mukana ulkopuolinen suunnitteluryhmä, jotka omasivat pitkän kokemuksen ja osaamisen vastaavanlaisesta kehittämisestä. Suunnitteluryhmä oli vahvasti mukana rakentamassa 1. valmennuskierroksen sisältöä. He toimivat 4/5 valmennuskierroksella senioritukena ja olivat arvioimassa, miten tehdyt uudistukset valmennuskonseptiin toimivat ja mitä tuli edelleen kehittää.
Uutta Sujuvat palvelut -valmennuksessa aikaisempaan Hyvä vastaanotto 2-valmennukseen verrattuna oli:
Kehittämiskohteina olivat monialaiset sosiaali- ja terveydenhuollon prosessit, joissa on tyypillisesti mukana useita eri sote-sektorin edustajia, kuten perusterveydenhuollon toimijat (pth, neuvolat, opiskeluhuolto), erikoissairaanhoito ja eri ikäryhmien sosiaalihuollon palvelut. Lisäksi kehittämiskohteen mukaan mukana saattoi olla koulut tai työvoimapalvelut.
Jokaisessa kehittämistiimissä oli mukana kehitettävää asiakas- ja palveluprosessia edustava asiakas, jonka kehittämistiimi rekrytoi ja huolehti, että asiakas pystyi osallistumaan kaikkeen kehittämiseen myös työpajojen välisenä aikana. Asiakasjäsenien osallisuus huomioitiin myös työpajapäivien sisällöissä.
Valmennuksen kokonaiskestoon lisättiin yksi työpajapäivä, jotta saatiin riittävästi tiimeille aikaa tarkastella kehitettävän asiakas- ja palveluprosessin johtamista, sekä suunnitella siihen tarvittavia kehittämistoimenpiteitä. Kun kehittämiskohde ylitti perinteiset yksikkö- ja organisaatiorajat, se asetti myös johtamiselle uudenlaisia vaateita.
RRP kehittämisessä digitaalisten palveluiden kehittäminen oli vahvasti mukana. Tämä huomioitiin myös Sujuvat palvelut -valmennuksen sisällöissä. Samoin huomiota kiinnitettiin tiimien ohjeistukseen, jotta uusien toimintamallien raportointi valmennuksen sisällöstä Innokylän kehittämisen polulle oli yhdenmukaista ja mahdollisimman sujuvaa.
Sujuvat palvelut -läpimurtovalmennus auttaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa kehittämään asiakas- ja palveluprosessejaan systemaattisesti, tehokkaasti ja tuloksia saaden siten, että kehittämisessä on asiakas keskiössä ja kehittämiseen osallistuvat keskeiset eri ammattiryhmät ja tahot. Kyseessä oin intensiivinen prosessi, jossa työskentely tapahtuu työpajapäivissä, sekä niiden välissä aktiivijaksoilla "kotijoukkojen" kanssa. Tuotokset raportoidaan kaikkien nähtäville, jotta muutkin samaa teemaa kehittävät voivat ottaa niistä oppia.
Asiakkaiden mukana olo kehittämistiimeissä oli sekä ammattialisten että asiakkaiden mukaan koko valmennuksen menestystekijä. Aiheesta lisää mm. Innokylän blogissa.
Sujuvat palvelut -valmennusta toteutettiin vuosina 2023-25 yhteensä 5 kierrosta, mukana oli yhteensä 47 kehittämistiimiä eri hyvinvointialueilta. Valmennuksen kokonaiskesto kesälomatauot huomioiden oli 12-15 kuukautta/kierros.
THL:n projektiryhmä (4hlöä) vastasi valmennuksen sisällöstä ja organisoi moninaiset järjestelyt, muun muassa:
- Työpajapaikkojen kilpailutus ja hotelliyhteistyö
- Howspace -alustan rakentaminen ja päivittäminen
- Valmentajien koordinointi ja perehdytys
- Viestintä yhdyshenkilöille, että kaikille tiimiläisille Howspacen kautta koko valmennusprosessin aikana
- Materiaalien suunnittelu ja kokoaminen
- Käytännön järjestelyt työpajoihin (konkreettiset työpajamateriaalit, ulkopuoliset luennoitsijat, tilojen suunnittelu)
Tiimejä viidellä kierroksella yhteensä oli valmentamassa 38 valmentajaa. THL:n projektiryhmän asiantuntijoiden (3 hlöä) lisäksi oli rekrytoitu ulkopuoliset valmentajat, joilla oli aiempaa valmennuskokemusta (16 hlöä), THL:stä osaamistaan lisäämässä (10 hlöä), sekä hyvinvointialueiden lähettäminä kehittämisasiantuntijoita, jotka olivat oppimassa läpimurtovalmennusmenetelmää (9 hlöä).
Jokaisella tiimillä oli kaksi valmentajaa ja valmentajaparilla 2 tiimiä valmennettavinaan. Valmennukseen kuului osallistuminen tiimeille ja hyvinvointialueelle suunnattuun ennakkoinfoon, työpaikkakäynnit ennen työpajoja, työpajoissa ryhmätöiden ohjaaminen ja työpajojen välillä Teams-välivalmennukset.
Tavoitteena oli auttaa hyvinvointialueita kehittämään kehittämiskohteiksi valittuja asiakas- ja palveluprosessejaan ja vahvistaa hyvinvointialueiden kykyä vastata valittujen kohderyhmien tarpeisiin systemaattisella ja näyttöön perustuvalla kehittämismenetelmällä.
Valmennuksen avulla edistettiin:
- palveluprosessien sujuvuutta ja jatkuvuutta
- hoitoon ja palveluihin pääsyn nopeutumista
- palvelujen vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta
- väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä
Sujuvat palvelut -valmennuksesta on työn alla tieteellisiä tutkimuksia, joissa saadut opit tullaan julkaisemaan 2026 alkaen.