Sote-kirjaamiskäytäntöjen kehittäminen ja yhtenäistäminen, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I3)

Sote-kirjaamiskäytäntöjen kehittäminen ja yhtenäistäminen, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I3)

Päätöksentekorakenne kirjaamisen hyvinvointialuetasoisia linjauksia varten, kirjaamisohjeiden yhdenmukainen sisällön ja rakenteen ohjeistus ja kirjaamiseen uudet ohjeet.

Toimintaympäristö

Toimintamallin kehittäminen käynnistyi tilanteessa, jossa hyvinvointialueella oli käytössä lukuisia eri asiakas- ja potilastietojärjestelmiä. Kehittäminen tähtää kirjaamisen yhtenäistämiseen uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuuden käyttöönoton yhteydessä. Sosiaalihuollon osalta käynnissä on merkittävä toiminnanmuutos, jonka myötä otetaan käyttöön rakenteinen kirjaaminen ja Kanta-palvelut 1.9.2026 mennessä. ​

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä ostopalvelujen henkilöstö sekä organisaation johto. Sosiaali- ja terveydenhuollon kirjaamisvelvoite koskee sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä sekä muuta asiakas- tai potilastyöhön osallistuvaa henkilöstöä. Kirjaamisen laadulla on aiempaa suurempi merkitys sote-palvelujen rahoituksen määrittymisessä. Kirjatun tiedon laatu ja yhdenmukaisuus vahvistaa osaltaan tiedolla johtamista.​

Ratkaisun perusidea

Sovittu rakenne kirjaamista ohjaavalle päätöksenteolle luo edellytykset yhdenmukaisen ja kansalliset vaatimukset täyttävän kirjaamisen hyvinvointialuetasoiselle kehittämiselle. Yhtenäisesti laaditut kirjaamisohjeet tukevat ammattilaisten laadukasta kirjaamista. Kirjaamisen laatu mahdollistaa tiedolla johtamisen luotettavan tiedon pohjalta. ​

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Yhdenmukaisen ja kansalliset vaatimukset täyttävän kirjaamisen jalkauttaminen ja juurruttaminen edellyttää sovitun päätöksentekorakenteen ylläpitämistä. Edellytyksenä on jatkuva tuki sovittujen kirjaamiskäytäntöjen noudattamiselle. Kirjaamisohjeiden laatiminen, päivittäminen ja kehittäminen edellyttävät selkeää toimintamallia, jossa on kuvattu eri toimijoiden roolit, vastuut ja velvollisuudet. ​

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin onnistumista tukee se, että toiminnan asiantuntijat on alusta pitäen otettu mukaan ja sitoutettu valmistelemaan toiminnanmuutoksia omalla asiantuntija-alueellaan. Keskeisessä roolissa on viestintä ja yhtenäisen tiedon välittäminen.​

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Arviointia on mahdollista tehdä kattavasti vasta, kun uusi tietojärjestelmäkokonaisuus on ollut jonkin aikaa käytössä. Muutoksena on kuitenkin jo nyt nähtävissä, että tietoisuus kirjaamisen kansallisista vaatimuksista on lisääntynyt ja siihen liittyvä osaaminen kehittynyt.​