Sote-kirjaamisen kehittäminen, Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4, I3)
Kehittämistyön tavoitteena on varmistaa kansallisten kirjaamisohjeiden mukainen kirjaaminen sekä asiakas- ja potilastyöstä syntyvä laadukas tieto myös toisiokäytössä.
Asiakastietolain (703/2023, 17 §) mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilön ja palvelun antamiseen osallistuvan avustavan henkilön tulee kirjata asiakasasiakirjoihin asiakkaan palvelun ja potilaan hoidon järjestämisen, suunnittelun, toteuttamisen, seurannan ja valvonnan turvaamiseksi tarpeelliset ja riittävät tiedot.
Yhdenmukainen ja laadukas kirjaamisen hyödyttää niin kansalaisia, sote-ammattilaisia kuin tiedon toisiokäyttöä. Lisäksi sosiaali- ja terveydenhuollon kirjaaminen vaikuttaa hyvinvointialueen rahoitukseen, sillä rahoitus perustuu palvelutarpeeseen. Palvelutarvetta mitataan kirjattujen diagnoosien ja palvelutietojen perusteella.
Kymenlaakson hyvinvointialueella jatketaan tiedontuotannon yhtenäistämistä, joka mahdollistaa palvelujen johtamisen asiakastarpeen mukaisesti. Kehittämistyö on aloitettu vuonna 2019 vapaaehtoisen kuntayhtymän käynnistyessä ja kehitystyötä on toteutettu systemaattisesti siitä lähtien. Terveydenhuollossa kehittämistyötä on tehty aiemmin myös Tulevaisuuden Sotekeskus -hankkeessa. Edelleen on tarve varmistaa kansallisten kirjaamisohjeiden noudattaminen ja edistää yhtenäisiä käytäntöjä.
Sosiaalihuollon osalta asiakastietolaki velvoittaa, että sosiaalihuollon palvelunantajien on liityttävä Kantaan lain vaatimukset täyttävällä asiakastietojärjestelmällä viimeistään 1.9.2026. Kymenlaakson hyvinvointialueella otettiin syksyllä 2024 käyttöön uusi asiakastietojärjestelmä ja sen myötä uusia Sosiaalihuollon asiakastietovarannon toiminnallisuuksia.
Kehittämistyön kohderyhmänä ovat asiakas- ja potilastietoa kirjaavat sekä toisiotietoa hyödyntävät ammattilaiset hyvinvointialueella.
Sosiaalihuollon osalta kehittämistyötä helpottaa jo pidempään pysyvästi toimineet rakenteet kirjaamisen kehittämiselle. Jatkuvasta kehittämisestä ja työn koordinoinnista vastaa sosiaalihuollon asiantuntijoista koostuva kehittämisryhmä. Työtä kirjaamisen edistämiseksi tehdään tiiviissä yhteistyössä erilaisissa työryhmissä sosiaalipalveluiden johdon, henkilöstön ja kirjaamisasiantuntijoiden kanssa.
Terveydenhuollossa aiemmat kirjaamisen kehittämisen rakenteet on purettu ja kehittämistyön aikana lähdettiin kehittämään uusia pysyviä rakenteita.