Sosiaalipalvelujen neuvonnan digiasioinnin malli, Länsi-Uudenmaan hva (RRP,P4,I1)
Sosiaalipalvelujen neuvonnan digiasioinnin malli, Länsi-Uudenmaan hva (RRP,P4,I1)
Malli kuvaa keskitetyn chat- ja kiireettömän viestipalvelun toimintatavat, työjonot ja vastuut. Malli tukee asiakaslähtöistä ohjausta, sujuvaa palvelupolkua ja oikea-aikaista asioiden ohjautumista oikeaan palveluun.
Toimintamalli vastaa sosiaalihuollon digitalisaation, asiakaslähtöisyyden ja saavutettavuuden vaatimuksiin. Digiasioinnin kehittämistä ohjaavat sosiaalihuollon lainsäädäntö, hyvinvointialueiden palvelurakenneuudistus sekä tarve yhdenmukaisiin, kustannustehokkaisiin ja matalan kynnyksen palveluihin.
Kohderyhmänä ovat sosiaalipalvelujen neuvonnan asiakkaat, jotka asioivat digitaalisissa kanavissa joko tunnistautuneina tai anonyymisti. Asiakasymmärrystä on kerrytetty palvelun käytön, asiakaspalautteen ja ammattilaisten havaintojen kautta. Asiakkaiden tarpeet ovat ohjanneet työjonojen ja toimintamallin muotoilua.