Sosiaalipalveluiden digitaalisten lomakkeiden valmistelumalli, Pirkanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Sosiaalipalveluiden digitaalisten lomakkeiden valmistelumalli, Pirkanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Sosiaalipalveluiden lomakkeiden valmistelu sosmeta-muotoisiksi digitaalisiksi lomakkeiksi. Hakemukset ja lomakkeet ovat asiakkaan täytettävissä  OmaPirhassa ja ilmoitukset Pirha.fi - sivulla. Ammattilainen ottaa lomakkeen vastaan ATJ:ssa.

Toimintaympäristö

Sosmeta muotoiset lomakkeet mahdollistavat yhdenmukaisten, valtakunnallisten tietomääritysten käyttöönoton ja tukevat asiakastietojen tallentamista ja jakamista osana laajempaa Kanta-palvelukokonaisuutta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Ammattilaisilta on kerätty palautetta nykyisten ei sosmeta rakenteisten lomakkeiden toimivuudesta, jossa myös on huomioitu asiakkailta saadut kommentit. 

Ratkaisun perusidea
  1. Asukas täyttää lomakkeen digitaalisessa asioinnissa
    1. syntyy lomakevastaus (voi sisältää liitetiedostoja, esim. pdf, jpg)​
  2. Ammattilainen vastaanottaa lomakevastauksen asiakastietojärjestelmässä

  3. Ammattilainen luo lomakevastauksesta Sosmeta-asiakirjan (esim. Hakemus-asiakirja) ​
    TAI ​kytkee lomakevastauksen johonkin olemassa olevaan asiakkuuteen​

  4. Ammattilainen aktivoi asiakirjan arkistoitumisen atjs:stä Kanta-arkistoon​

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  1. Digitaalisen lomakkeen tunnistaminen tehdään yhdessä sosiaalipalveluiden kanssa.
  2. Lomakkeen sisältö rakennetaan yhdessä palvelutuotannon kanssa
  3. Teknisesti lomakkeen luominen  
  4. Lomake julkaistaan OmaPirhassa tai Pirha.fi sivulla 
Vinkit toimintamallin soveltajille

Sosiaalipalveluissa digitaalinen asiointi tunnistetaan harvoin ensimmäiseksi kanavaksi ottaa yhteyttä, joten valmius haastaa sosiaalipalveluiden ammattilaisten asenteita tulee olla. Toisena haasteena on tunnistettu asiakastietojärjestelmän tekninen kyvykkyys, jossa määrittely muuttuvat tiheästi, mikä vaatii rahallista pääomaa testaukseen ja järjestelmä muutoksien korjaamiseen. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Sosmeta rakenteisella lomakkeella pystytään vastaaman lakisääteisiin tarpeisiin, niin että ammattilaisen työmäärän ei tarvitse lisääntyä vaan toiminnallisuus pystytään ratkaisemaan teknisillä ominaisuuksilla. Asiakastietojärjestelmän käyttöönoton estyminen on estänyt palvelun käyttöönottamisen. Asiakastietojärjestelmän käyttöönotto on 2/2026.