Sosiaalihuollon peruspalvelujen vahvistaminen ja yhteistyön tiivistäminen, Etelä-Pohjanmaa (RRP, P4, I1)

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen edistäminen edellyttää ammattihenkilöiden tehtävänkuvien päivittämistä, monipuolistamista ja yhdenmukaistamista, asiantuntijatiedon ja osaamisen sekä resurssin optimaalisen hyödyntämisen varmistamiseksi.

Toimintaympäristö

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen konkreettinen edistäminen organisaation sisällä on edellyttänyt hallinnollisia päätöksiä resurssin uudelleen kohdentamisesta palvelujen saatavuuden turvaamiseksi ja paljon palveluja käyttävien asiakkaiden asiakaspolkujen sujuvoittamiseksi.  

Digitaalisten palvelujen kehittämisen lisäksi ja niiden myötä vapautuvan resurssin uudelleen allokoinnilla on mahdollista saavuttaa palvelujen laadun ja yhdenmukaisuuden sekä kustannusvaikuttavuuden lisäämistä, peruspalvelujen vahvistamista ja monialaisen yhteistyön tiivistämistä.  

Toimintamallissa luonnostellaan sosiaalihuollon ammattihenkilöiden näkökulmasta tehtävien uudelleen järjestelyjen mahdollisuuksia. Luonnostelutyön taustalla on sosiaalihuollon ammattihenkilöille keväällä 2024 tehty selvitystyö (kyselylomake liitteenä), josta tarpeet uudelleen järjestelylle, resurssien ja osaamisen optimaalisemmalle kohdentamiselle ovat nousseet.

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Sosiaalihuollon ammattihenkilöille tehdyn selvityksen perusteella sosiaalihuollon tehtävien uudelleen järjestelyitä voidaan perustella seuraavilla tavoitteilla:

•perustason palveluita tulee vahvistaa ja olemassa olevaa resurssia jakaa yhdenvertaisesti riittävien ja lakisääteisten palveluiden turvaamiseksi.

•Perus- ja erityistason integraation vahvistamiseksi tulee ratkaista, mihin työtehtäviin sosiaalityöntekijöiden ja sosiaaliohjaajien työpanosta on tarpeen konkreettisesti jatkossa kohdentaa.

•Työnjaolla vastataan asiakkaiden tarpeisiin hyödyntäen kaikkien sosiaalihuollon ammattihenkilöiden ammatillista osaamista.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjäjoukkoon on osallistettu kaikki muutoksen kohteena olevat sosiaalihuollon ammattihenkilöt. Työyksikkö, tehtävänkuva ja asiakasryhmä huomioiden on muodostettu työryhmiä, jotka tahoillaan nimettyjen vastuuhenkilöiden (hankeresurssi, vastaavat sosiaalityöntekijät, vastuuyksikköjohtajat) johdolla ovat lähteneet työstämään käytännön konkreettisia työyksikkökohtaisia toimia, mm työnjaolliset kysymykset, sosiaalihuollon prosessin soveltuvuuden selvittäminen nykyiseen tehtävänkuvaan, tiimikäytänteet, tiimiytyminen muuhun alueelliseen sosiaalityöhön, päällekkäisten työtehtävien tunnistaminen ja selvittäminen, yhteisasiakkuuksien tunnistaminen, suostumus-lupakäytänteet, työn tehostamisen tarpeiden selvittäminen.

Työryhmien työskentelyn etenemisen ja kehittämisen koordinoinnin tueksi on pidetty kuukausittain yhteiset infotilaisuudet, jossa työryhmät ovat esitelleet työskentelyn etenemistä, kartoitettu koulutuksen ja tuen tarpeita sekä työskentelyn yhdenmukaistamisen tarpeita. Työryhmät ovat kokoontuneet omien aikataulujensa ja tarpeidensa puitteissa työryhmäkohtaisesti 1-4xkk:ssa 1-9/2025 välisenä aikana. 

Muutostyön kokonaisvastuu on ollut nimetyllä esihenkilöllä (Asiakasohjaus ja sosiaalityö, palveluyksikköjohtaja).

Kehittämistyön eteenpäin viemisestä ja uusien toimintatapojen mallinnuksesta, koordinointivastuusta koulutusten organisoinnista ja kokoavana yhteyshenkilönä toimimisesta on vastannut asiakaspalveluiden asiantuntija, RRP-hanke.

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on selkeyttää palvelujen saatavuutta väestön tarpeiden mukaiseksi. Asiakkaan polku palveluissa selkeytyy, nopeutuu ja tarvittava tieto on välittömästi ammattilaisten käytössä. Samalla vältytään päällekkäisen työn tekemiseltä ja käytettävissä olevat resurssit kohdentuu tarkoituksenmukaisesti.

Kehittämistyön tavoitteena oli myös vahvistaa terveydenhuollossa tehtävää sosiaalityötä hallinnollisilla ratkaisuilla mm muuttamalla sosiaalityöntekijät toimet viroiksi ja kouluttamalla terveydenhuollossa työskentelevät sosiaalityöntekijät ja sosiaaliohjaajat käyttämään sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmää ja toteuttamaan sosiaalihuollon prosessia.

Muutoksen mittaaminen

Asiakastietojärjestelmästä saatavien työntekijä- ja palvelutehtäväkohtaisten tilastojen seuranta, mm.

-asiakkuudet / lkm

-omatyöntekijyys / työntekijä

-kirjatut yhteydenotot, hakemukset, palvelutarpeen arvioinnit, päätökset.

-avatut palvelutehtävät, mm sosiaalityö- ja ohjaus palveluna.

Näillä mittareilla saadaan organisointityön tueksi näkyviin miten resurssit jakautuvat, kuinka hyvin kirjaaminen ja sen myötä tilastollinen tilannekuva vastaa ammattihenkilöiden kokemaa tilannekuvaa mm työn määrästä. Tavoitteena saada tilastot tuottamaan luotettavampaa tietoa tiedolla johtamisen ja työn suunnittelun tueksi sekä kuvaamaan tosiasiallisesti toteutuvaa yhdenmukaisempaa sosiaalihuollon prosessia.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on asiakasohjauksen ja sosiaalityön palvelualueella työskentelevät sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen ammattihenkilöt. Palvelualueen sisällä toteutetaan sosiaalihuollon prosessia erilaisten asiakasryhmien kanssa ja erilaisissa toimintaympäristöissä. 

Toimintamallin kehittäminen kohdentuu ammattihenkilöiden työn toteuttamisen tapoihin ja sisältöihin, jolloin asiakasymmärrys sisältyy ammattihenkilöiden asiakastyön tekemisen kokemukseen ja oman asiakasryhmänsä hyvään tuntemukseen. Asiakkaan näkökulmasta osallisuus vahvistuu mikäli toimintatavat uudistuvat ja sosiaalihuollon prosessi sujuvoituu siten, että asiakas saa jouhevasti tarvitsemansa palvelun ja tuen sekä asiakkaan tilanteen kokonaisvaltainen selvittäminen asiakkaan kanssa yhdessä toteutetaan mahdollisimman pitkälle yhdellä asioinnilla.

Kokeilun tavoitteet

Sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen ammattihenkilöiden tehtävänkuvien muutoksilla pyritään tarjoamaan asiakkaalle joustavammin ja kokonaisvaltaisemmin hänen tarvitsemansa palvelut.  Tarve asiakkaan ohjaamiseen muille palvelualueille vähenee ja asiakas saa nopeammin ja vähemmillä kontakteille ratkaisun asiaansa ja tarvittaessa tarvitsemansa tuen ja/tai palvelun. 

Ratkaisun perusidea

Terveydenhuollossa toteutettavaa sosiaalihuollon prosessia kiinnitetään sosiaalihuollon asiakasprosessiin siten, että asiakkaan palvelutarpeen arviointi ja palveluiden suunnittelu toteutuu kokonaisuutena/jatkumona. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Sosiaalihuollon prosessin toteuttaminen edellyttää asiakastietojärjestelmän haltuunottoa. Asiakastietojärjestelmän käyttöönottoon on tarjottu koulutusta ja itseopiskeltavaa materiaalia. Kollegiaalista tukea on järjestetty palvelualueilla työskentelevien järjestelmää jo käyttävien kollegoiden avulla, samalla on tiimiydytty ja tutustuttu yhdenmukaisiin työskentelytapoihin.

Sosiaalihuollon tehtävien uudelleen järjestelyä on aloitettu selvittää keväällä 2024, päätös on tehty 11/2024 ja konkreettinen muutos ja siihen liittyvä tukityöskentely on aloitettu 1/2025. Uuden organisaatiorakenteen alusta alkaen 1.4.2025 alkaen sosiaalihuollon ammattihenkilöiden tehtävänkuvat ovat yhdenmukaisempia ja sosiaalihuollon ammattihenkilöillä on yhdenmukaiset edellytykset toteuttaa virkatehtäväänsä ja sosiaalihuollon prosessia siten, että asiakas saa ohjauksen, tuen ja palvelun kaikilta sosiaalihuollon ammattihenkilöiltä heidän osaamisensa hyödyntämiseksi ja asiakkaan sujuvan palvelupolun varmistamiseksi. 

Organisaatiorakenteen muutokseen liittyvä sosiaalityön ja -ohjauksen uudelleen järjestely on tuonut mukanaan epävarmuutta, tunnetta hallitsemattomasta muutoksesta ja epävarmuutta esimiesvastuista ennen uusien virkavalintojen vahvistumista. Perustyön toteuttaminen ja sosiaalihuollon prosessin haltuunotto koulutusten myötä ja yhteistyörakenteiden pysyessä ennallaan on ollut mahdollista koko ajan.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Muutos on näyttäytynyt eri tavoin terveydenhuollossa toimivien sosiaalihuollon ammattihenkilöiden tehtävänkuvien yhteensovittamisessa, koska toimintaympäristöt ja työn sisällöt ovat olleet moninaisia. Toisille muutos on edellyttänyt laajempaa tukea ja työn sisällön sovittamista uuteen. Toisille muutos on näyttäytynyt sosiaalityön osaamisen hyödyntämisen mahdollisuutena ja vahvemman kollegiaalisuuden toteutumisena.

Toimintatapojen vakiinnuttaminen edellyttää jatkuvaa hyvää tiedottamista, avointa keskustelua, selkeitä esimiesvastuita, muutoksella tavoiteltavien hyötyjen konkretisointia, yhteistä tavoitetilaa ja näkemystä, mahdollisuuksien tunnistamista muutoksessa ja kehittämistyössä sekä vaikutusten tunnistamista perustyössä ja asiakaspoluissa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Terveydenhuollossa toimivien sosiaalityön ja -ohjauksen ammattihenkilöiden työn sisällöt ovat yhdenmukaistuneet palvelualueilla tehtävän sosiaalihuollon tehtävänkuvan kanssa, sosiaalityön ammattihenkilöt ovat tiivistäneet yhteistyötä ja prosessit ovat yhdenmukaistuneet. Asiakasohjauksen ja sosiaalityön palvelualueen tehtävien yhdenmukaistamisen lähtökohtia, tavoitteita, tarkoitusta ja hyötyjä kuvataan oheisessa kuvassa.

Sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen uudelleen allokoinnin työ jatkuu palvelualueilla esihenkilöiden johdolla, koulutuksia järjestämällä (mm palvelutarpeen arvioinnin prosessin yhdenmukaistaminen, toteutunut 10/2025) henkilöstön kanssa yhteisellä kehittämistyöllä sekä esihenkilöiden ohjeistuksia ja linjauksia sovittamalla muutoksen konkretiaan viemiseksi.  Muutoksen myötä esiin tuleviin, työtä sujuvoittaviin tarpeisiin etsitään vastauksia konkreettisin keinoin yhdessä henkilöstön kanssa.

Liitteet
Kuva
Asiakasohjauksen ja sosiaalityön tehtävänkuvat uudessa organisaatiorakenteessa
Asiakasohjauksen ja sosiaalityön palvelualeen tehtävien yhdenmukaistamisen lähtökohtia, tavoitteita, tarkoitusta ja hyötyjä kuvataan oheisessa kuvassa