Sosiaalihuollon peruspalvelujen vahvistaminen ja yhteistyön tiivistäminen, Etelä-Pohjanmaa (RRP, P4, I1)
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen edistäminen edellyttää ammattihenkilöiden tehtävänkuvien päivittämistä, monipuolistamista ja yhdenmukaistamista, asiantuntijatiedon ja osaamisen sekä resurssin optimaalisen hyödyntämisen varmistamiseksi.
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen konkreettinen edistäminen organisaation sisällä on edellyttänyt hallinnollisia päätöksiä resurssin uudelleen kohdentamisesta palvelujen saatavuuden turvaamiseksi ja paljon palveluja käyttävien asiakkaiden asiakaspolkujen sujuvoittamiseksi.
Digitaalisten palvelujen kehittämisen lisäksi ja niiden myötä vapautuvan resurssin uudelleen allokoinnilla on mahdollista saavuttaa palvelujen laadun ja yhdenmukaisuuden sekä kustannusvaikuttavuuden lisäämistä, peruspalvelujen vahvistamista ja monialaisen yhteistyön tiivistämistä.
Toimintamallissa luonnostellaan sosiaalihuollon ammattihenkilöiden näkökulmasta tehtävien uudelleen järjestelyjen mahdollisuuksia. Luonnostelutyön taustalla on sosiaalihuollon ammattihenkilöille keväällä 2024 tehty selvitystyö (kyselylomake liitteenä), josta tarpeet uudelleen järjestelylle, resurssien ja osaamisen optimaalisemmalle kohdentamiselle ovat nousseet.
Kehittäjäjoukkoon on osallistettu kaikki muutoksen kohteena olevat sosiaalihuollon ammattihenkilöt. Työyksikkö, tehtävänkuva ja asiakasryhmä huomioiden on muodostettu työryhmiä, jotka tahoillaan nimettyjen vastuuhenkilöiden (hankeresurssi, vastaavat sosiaalityöntekijät, vastuuyksikköjohtajat) johdolla ovat lähteneet työstämään käytännön konkreettisia työyksikkökohtaisia toimia, mm työnjaolliset kysymykset, sosiaalihuollon prosessin soveltuvuuden selvittäminen nykyiseen tehtävänkuvaan, tiimikäytänteet, tiimiytyminen muuhun alueelliseen sosiaalityöhön, päällekkäisten työtehtävien tunnistaminen ja selvittäminen, yhteisasiakkuuksien tunnistaminen, suostumus-lupakäytänteet, työn tehostamisen tarpeiden selvittäminen.
Työryhmien työskentelyn etenemisen ja kehittämisen koordinoinnin tueksi on pidetty kuukausittain yhteiset infotilaisuudet, jossa työryhmät ovat esitelleet työskentelyn etenemistä, kartoitettu koulutuksen ja tuen tarpeita sekä työskentelyn yhdenmukaistamisen tarpeita. Työryhmät ovat kokoontuneet omien aikataulujensa ja tarpeidensa puitteissa työryhmäkohtaisesti 1-4xkk:ssa 1-9/2025 välisenä aikana.
Muutostyön kokonaisvastuu on ollut nimetyllä esihenkilöllä (Asiakasohjaus ja sosiaalityö, palveluyksikköjohtaja).
Kehittämistyön eteenpäin viemisestä ja uusien toimintatapojen mallinnuksesta, koordinointivastuusta koulutusten organisoinnista ja kokoavana yhteyshenkilönä toimimisesta on vastannut asiakaspalveluiden asiantuntija, RRP-hanke.
Tavoitteena on selkeyttää palvelujen saatavuutta väestön tarpeiden mukaiseksi. Asiakkaan polku palveluissa selkeytyy, nopeutuu ja tarvittava tieto on välittömästi ammattilaisten käytössä. Samalla vältytään päällekkäisen työn tekemiseltä ja käytettävissä olevat resurssit kohdentuu tarkoituksenmukaisesti.
Kehittämistyön tavoitteena oli myös vahvistaa terveydenhuollossa tehtävää sosiaalityötä hallinnollisilla ratkaisuilla mm muuttamalla sosiaalityöntekijät toimet viroiksi ja kouluttamalla terveydenhuollossa työskentelevät sosiaalityöntekijät ja sosiaaliohjaajat käyttämään sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmää ja toteuttamaan sosiaalihuollon prosessia.
Asiakastietojärjestelmästä saatavien työntekijä- ja palvelutehtäväkohtaisten tilastojen seuranta, mm.
-asiakkuudet / lkm
-omatyöntekijyys / työntekijä
-kirjatut yhteydenotot, hakemukset, palvelutarpeen arvioinnit, päätökset.
-avatut palvelutehtävät, mm sosiaalityö- ja ohjaus palveluna.
Näillä mittareilla saadaan organisointityön tueksi näkyviin miten resurssit jakautuvat, kuinka hyvin kirjaaminen ja sen myötä tilastollinen tilannekuva vastaa ammattihenkilöiden kokemaa tilannekuvaa mm työn määrästä. Tavoitteena saada tilastot tuottamaan luotettavampaa tietoa tiedolla johtamisen ja työn suunnittelun tueksi sekä kuvaamaan tosiasiallisesti toteutuvaa yhdenmukaisempaa sosiaalihuollon prosessia.
Kohderyhmänä on asiakasohjauksen ja sosiaalityön palvelualueella työskentelevät sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen ammattihenkilöt. Palvelualueen sisällä toteutetaan sosiaalihuollon prosessia erilaisten asiakasryhmien kanssa ja erilaisissa toimintaympäristöissä.
Toimintamallin kehittäminen kohdentuu ammattihenkilöiden työn toteuttamisen tapoihin ja sisältöihin, jolloin asiakasymmärrys sisältyy ammattihenkilöiden asiakastyön tekemisen kokemukseen ja oman asiakasryhmänsä hyvään tuntemukseen. Asiakkaan näkökulmasta osallisuus vahvistuu mikäli toimintatavat uudistuvat ja sosiaalihuollon prosessi sujuvoituu siten, että asiakas saa jouhevasti tarvitsemansa palvelun ja tuen sekä asiakkaan tilanteen kokonaisvaltainen selvittäminen asiakkaan kanssa yhdessä toteutetaan mahdollisimman pitkälle yhdellä asioinnilla.
Sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen ammattihenkilöiden tehtävänkuvien muutoksilla pyritään tarjoamaan asiakkaalle joustavammin ja kokonaisvaltaisemmin hänen tarvitsemansa palvelut. Tarve asiakkaan ohjaamiseen muille palvelualueille vähenee ja asiakas saa nopeammin ja vähemmillä kontakteille ratkaisun asiaansa ja tarvittaessa tarvitsemansa tuen ja/tai palvelun.