Sähköisen perhekeskuksen käyttöönotto, Kainuun hyvinvointialue (RRP, P4, I1b)
Sähköisen perhekeskuksen käyttöönotto, Kainuun hyvinvointialue (RRP, P4, I1b)
Sähköisen perhekeskuksen verkkopalvelut tukevat ja täydentävät Kainuun perhekeskustoimintaa. Verkkopalveluista perheet, nuoret ja ammattilaiset löytävät luotettavaa tietoa, tukea ja palveluja yhdestä paikasta, ajasta ja paikasta riippumatta.
Sähköisen perhekeskuksen taustalla on ollut tavoite luoda yhteinen, valtakunnallinen digitaalinen alusta, jonne on koottu lapsille, nuorille ja perheille tarpeellinen hajallaan oleva tieto, sekä heille suunnatut palvelut.
Sähköisen perhekeskuksen konsepti luotiin LAPE-muutosohjelman ensimmäisellä toimeenpanokaudella (2016–2019). DigiFinland Oy jatkoi Sähköisen perhekeskuksen kehittämistyötä vuodesta 2021 eteenpäin, yhdessä alueiden edustajien, järjestöjen ja seurakuntien kanssa. Jatkotyön tuloksena syntyi kansallisen sähköisen perhekeskuksen kokonaisuus: Omaperhe lapsiperheille, Omahelpperi nuorille ja Sähköinen perhekeskus ammattilaisille edistämään moniammatillista työtä ja tarjoamaan yhteisen digitaalisen alustan verkostoyhteistyölle.
Kainuun hyvinvointialueella kehittämiseen vaikuttavat useat tekijät. Poliittisesti kehittämistä ohjaavat hyvinvointialueuudistus ja valtakunnalliset ohjelmat, jotka painottavat digitalisaatiota ja yhdenvertaisia palveluja. Lainsäädäntö, kuten laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä, velvoittaa monialaisen yhteistyön ja tietoturvan varmistamisen. Taloudellisesti kehittämistä on tukenut EU:n rahoitus, mutta samalla digitalisaatio nähdään keinona hillitä kustannuksia ja parantaa palvelujen vaikuttavuutta. Kulttuuriset ja sosiaaliset tekijät, kuten harva asutus, pitkät etäisyydet ja tarve saavutettaville palveluille, korostavat sähköisten ratkaisujen merkitystä. Lisäksi osallisuus ja kulttuurinen sensitiivisyys ovat tärkeitä perheiden sitouttamisessa. Ympäristötekijöistä digitalisaatio vähentää liikkumistarvetta ja tukee ilmastotavoitteita, mikä on merkittävää Kainuun laajalla ja talviolosuhteiltaan haastavalla alueella. Tulevaisuudessa painopiste on palvelujen integraatiossa ja vaikuttavuuden mittaamisessa, jotta Sähköinen perhekeskus vastaa sekä strategisiin tavoitteisiin että perheiden tarpeisiin.
Kainuussa halutaan tarjota asukkaille kansallisia digitaalisia palveluja, mutta niiden pitää sulautua sekä kainuulaisen ihmisen että työntekijän näkökulmasta selkeäksi kokonaisuudeksi jo olemassa olevien digipalvelujen kanssa ja niiden tulee istua kehitettyihin tai kehitettäviin toimintamalleihin. Kainuuseen tarvitaan sivusto, joka ohjaa perheitä hakemaan luotettavaa tietoa ja ohjaa tarvittaessa palveluihin.
Sähköinen perhekeskus tukee perhekeskustyötä. Perhekeskuskokonaisuus koostuu monista eri toimijoista. Tietoa eri toimijoiden palvelusta on hajallaan ja siitä on vaikea muodostaa yhtenäistä kuvaa. Lisäksi voi olla vaikea hahmottaa, mihin missäkin asiassa voi olla yhteydessä. Sähköinen perhekeskus tarjoaa kainuulaisille luotettavaa tietoa, omahoito-ohjelmia ja ohjausta kuntien, hyvinvointialueen ja kolmannen sektorin palveluiden piiriin.
Digi- ja etäpalveluiden rakentaminen on linjattu Kainuun strategiaan (2022-2025) yhdeksi rohkean uudistamisen osa-alueeksi.
Sähköisen perhekeskuksen suunnittelija Kestävän kasvun Kainuu II -hankkeesta:
- Koordinoi alueellista käyttöönottoa
- Toimi verkkopalveluiden pääkäyttäjänä
- Markkinoi palveluja ja antaa tukea niiden käytössä
Perhekeskustyöryhmät olivat yhteiskehittämisen tärkeimpiä ryhmiä:
- Kokoontuvat säännöllisesti 3-4 kertaa vuodessa
- Koostuvat laajasti perhekeskustoimijoista; HVA, kunnat, järjestöt ja seurakunnat.
- Työryhmiä on yhdeksän:
- paikkakuntakohtaiset perhekeskustiimit (työntekijät) 7kpl
- maakunnallinen perhekeskustyöryhmä (esihenkilöt)
- perhekeskuksen johtoryhmä (johtavat viranhaltijat)
Hyvinvointialueen perhekeskustoimijat, kuntien järjestöjen ja seurakuntien edustajat:
- Osallistuvat kehittämistyöhön
- Vievät tietoa palveluista asukkaille
Asiakkaat
- Antavat palautetta palvelusta
Käyttöönoton aikana pyrittiin tiedottamaan palveluista säännöllisesti ja muistuttamaan ammattilaisia palveluiden käytöstä ja markkinoinnista eteenpäin, jaettiin käyttökokemuksia sekä hyviä käytänteitä ja vinkkejä palvelun käyttöön, sekä järjestettiin mm. koulutusta palvelutietovarannon kuvauksien tekemiseen.
Perhekeskustoiminta alueella vahvistuu Sähköisen perhekeskuksen tultua osaksi yhteistä perhekeskustyötä.
Alueen asukkailla on asiointiportaali, josta he saavat paitsi luotettavaa tietoa, myös ohjausta paikallisten, alueellistan ja valtakunnallisten palveluiden piiriin. Työntekijöillä on käytössä luotettavat sivustot, joista löytyy laajasti tietoa eri elämänvaiheista ja aiheista. Aikaisempien linkkilistojen sijaan asiakkaalle voi tarjota yhtä sivustoa, jonne luotettava tieto on koottu.
Ammattilaisilla on yhteistyön tueksi käytössä yhteinen sähköinen alusta, jossa jakaa tietoa, viedä materiaalia ja tapahtumia alueen Omaperhe ja Omahelpperi -sivustoille ja olla yhteydessä niin alueellisesti kuin valtakunnallisesti toisiin perhekeskusverkoston ammattilaisiin. Sähköisestä perhekeskuksesta tulee yksi perhekeskustoimintaan kuuluvien ammattilaisten työkalu.
Sähköisen perhekeskuksen
- Omaperheen kävijämäärät
- Omahelpperin kävijämäärät
- Ammattilaisten kokemukset
- Käyttäjäkokemukset
Sähköisen perhekeskuksen verkkopalveluiden kohderyhmä jakaantuu kolmeen osioon
- Omaperhe - perheet ja sitä suunnittelevat
- Omahelpperi - nuoret
- Sähköinen perhekeskus ammattilaisille - perhekeskusverkoston ammattilaiset
Palveluiden kehittämisessä ja käyttöönoton aikana asiakasymmärrystä on kerrytetty niin kansallisesti kuin alueellisestikin erilaisten kyselyiden ja palautteiden avulla.