Yhteistyötahoilta kerättiin kirjallista asiakaspalautetta ja palaute käytiin läpi työyhteisön kehittämispäivässä. Palautteen myötä kehitettiin ja muutettiin toimintaa.

Toimintaympäristö

Sote-tilannekeskus sijaitsee Mikkelin keskussairaalassa ja yhtenä työtehtävänä on tuottaa tilannekuvaa ja jakaa tietoa. Tarkoituksena on vaikuttaa myös talouteen esimerkiksi järkevällä henkilöstöresurssoinnilla, sujuvalla potilassijoittelulla ja potilaiden oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan tapahtuvana hoitona. Toiminta-alueena on koko hyvinvointialue.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Yhteistyötahoilta ei kerätty säännöllistä, kirjallista palautetta. Palautetta tuli aiemmin useammasta eri lähteestä eri ihmisille, eikä sitä oltu koottu systemaattisesti mihinkään. Palaute oli negatiivissävytteistä.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Annettiin mahdollisuus henkilöstölle antaa säännöllistä palautetta ja työyksikkö pystyi kehittämään omia toimintamallejaan yhtenäisiksi.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Sote-tilannekeskuksen kenttäjohtajat ja esihenkilö yhdessä pohtien päättivät, mitä asiakaspalautteessa kysytään. Yksi kenttäjohtaja toteutti kyselyn teknisesti ja kaksi kenttäjohtajaa yhdessä analysoivat tulokset hyödyntäen tekoälyä. Tulokset raportoitiin koko työyhteisölle ja organisaatiolle intra-netissä. Toimintamallien kehittäminen palautteen perusteella jäi koko työyhteisölle. Kaksi kenttäjohtajaa organisoi kehittämispäivät hyödyntäen saatua palautetta.

Tavoiteltu muutos

Säännöllinen palautekanava, säännöllinen ja systemaattinen toiminnan kehittäminen, reagointi saatuun palautteeseen, ketterä kehittäminen, oman työn arviointi, yhtenevät toimintamallit, näkyvyyden ja tunnettavuuden lisääminen.

Muutoksen mittaaminen

Tavoitteena saada NPS nousemaan ja palaute paranemaan. Tavoitteena, että palautteessa näkyy tehdyt toiminnan muutokset. 

Toteutussuunnitelma

Palautteen kerääminen otetaan säännölliseksi toiminnaksi 1-2 kertaa vuodessa. Palaute käydään aina säännöllisesti läpi vuosittaisessa kehittämispäivässä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Palautekysely tehtiin alkuun kaikille yhteistyötahoille. Jatkossa on ajateltu, että palautetta voisi kysyä myös kohdennetusti vain yhdeltä palvelualueelta. Kyselystä laitettiin tietoa intra-nettiin, kohdennettua sähköpostia ja asiaa nostettiin esille myös eri palavereissa.

Ratkaisun perusidea

Yhteistyötahoilta kerättiin kirjallista asiakaspalautetta webropol-kyselyllä, tulokset analysoitiin tekoälyä hyödyntäen, uutisoitiin organisaatiossa ja palaute käytiin läpi työyhteisön kehittämispäivässä. Palautteen myötä kehitettiin ja muutettiin toimintaa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Asiakaspalautekyselyn muokkaamiseen ja kehittämiseen sekä analysointiin on varattava riittävästi aikaa. Esihenkilön on sitouduttava kehittämiseen myös. Kehittämispäiviin on varattava aikaa ja koko henkilöstön on sitouduttava toiminnan arviointiin sekä tarvittaviin muutoksiin. Osittain kehittämistä ja toiminnan jalkauttamista voidaan tehdä oman työn ohella, mutta se vaatii myös erityistä aikaa luovuudelle. Asiaa on pidettävä myös jatkuvasti pinnalla, esimerkiksi viikko- ja kuukausipalavereissa, jossa toimintamalli juurtuu osaksi yksikön toimintaa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kannattaa yrittää saada kysely mahdollisimman lopulliseen muotoon jo ensimmäisellä kerralla. Turhia kysymyksiä kannattaa välttää, on mietittävä, onko kysymys oleellinen toiminnan kannalta. 

Kannattaa hyödyntää tietoteknistä osaajaa kyselyn laatimisessa. Lisäksi organisaation viestintäasiantuntemusta kannattaa hyödyntää. Kannattaa varata aikaa luovalle ajattelulle. Työyhteisö olisi hyvä saada sitoutumaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa kehittämiseen mukaan. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Palautteen perusteella on jalkauduttu yhteistyöyksiköihin näkyvyyden ja yhteistyön helpottamiseksi. Palaute on ollut positiivista ja yhteistyö on parantunut. Lisäksi vuosiksi jäänyt eri tilannekeskuksien bench markkaus sai taas tuulta alleen. 

Yllättävää oli, että positiivista ja neutraalia palautetta tuli paljon enemmän kuin aiemmin. Aiemmin saatu palaute oli negatiivissävytteistä ja hyvät palautteet jäi saamatta.