Raportointikäytännön kehittäminen

Jokainen työntekijä saa tarpeellisen ja ajantasaisen tiedon työyksikön ja asukkaiden tilanteesta raportointikäytäntöjä miettimällä ja kehittämällä.

Toimintaympäristö

Henkilökunta tekee vuorotyötä sekä työskentelee kahdessa eri tuvassa, jolloin tiedonkulku on haasteellista.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Mitä kuuluu - kyselyssä sekä yksikön omassa kyselyssä tullut ilmi ettei saada tarvittavaa tietoa asukkaista.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asukasturvallisuus voi vaarantua ellei hoitajilla ole kaikkea tarvittavaa tietoa asukkaan tilanteesta.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Vetoa ja pitoa valmennuksen tiimi esihenkilön johdolla ohjeistanut uuden raportointikäytännön. 

Tavoiteltu muutos

Kaikilla hoitajilla ja on sama tarvittava tieto asukkaista.

Muutoksen mittaaminen

Yksikön sisäinen kysely raportointikäytännön toimivuudesta. Mitä kuuluu kysely 2024 ja vertailu henkilöstökyselyyn 2025.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä yksikön vakituinen henkilökunta sekä sijaiset. Kohderyhmänä myös asukkaat, joiden hoitoon tiedonkulku vaikuttaa. Jokainen henkilökunnasta osallistuu raportointiin ohjeen mukaan.

Ratkaisun perusidea

Selkeä ohje raportointiin, joka kirjattuna joka päivä työnjakolistaan. Aamulla koko henkilökunta kokoontuu klo 7-7:10 päivittäisjohtamisen taulun äärelle, josta sairaanhoitaja, vastaava sairaanhoitaja tai vastuuhoitaja käy läpi päivän tapahtumat, varmistaa riittävän henkilöstön, lääkeluvallisten sijoittelun sekä akuutit asukkaisiin liittyvät asiat. Klo 13:45-14:00 yksi aamuvuoron hoitaja kummastakin tuvasta pitää raportin koko iltavuorolle.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Jokainen osallistuu ohjeen mukaan yllä mainittuihin raporttitilanteisiin. Resursseja toimintamalli ei vaadi normaalia enempää. Raportin sisällön määrittely vaatii ohjeistamista, jotta pysytään olennaisessa ja määritellyssä ajassa. Tähän tarvitaan sairaanhoitajien vastuuta jalkauttaa toimintaa. Esihenkilön on seurattava ajankäyttöä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on helppo toteuttaa erilaisiin yksiköihin mukaellen aikaa. Toteumista pitää seurata, sillä jossakin vaiheessa huomioitiin ajan venyvän ja raportoitiin epäolennaisia asioita. Osa iltavuoroon tulijoista jäi toimistoon jo odottamaan raportin alkua. Esihenkilön puututtava tällöin tilanteeseen ja käytävä keskustelua onko toimintamallia tarpeen päivittää.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kyselyn mukaan raportointimalli on ollut toimiva ja vakiinnutettiin nopeasti. Malli selkeyttää tiedonjakamista.