RAI-tiedon hyödyntäminen ja osaamisen vahvistaminen, Kanta-Hämeen hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Toimintamalli ikäihmisten palveluihin RAI-tiedon systemaattiseen hyödyntämiseen sekä RAI-osaamisen vahvistamiseen.
RAI-arviointivälineistö (RAI, Resident Assessment Instrument) on standardoitu välineistö, joka on tarkoitettu asiakkaan palvelutarpeen arviointiin ja hoito-, kuntoutus- ja palvelusuunnitelman laatimiseen. Vanhuspalvelulaki edellyttää RAI-välineistön käyttöä iäkkään henkilön toimintakyvyn arvioinnissa säännöllisten sosiaalipalvelujen tarvetta arvioitaessa sekä palvelujen toteutuksen aikana. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tukee RAI-välineistön käyttöönottoa ja jatkuvaa käyttöä iäkkäiden palveluja järjestävissä ja tuottavissa organisaatioissa. RAI-välineistön järjestelmällinen käyttöönotto ja jatkuvaa käyttöä tukevien toimintamallien luominen varmistaa, että RAI-välineistön käyttö toteutuu yhdenmukaisesti ja luotettavasti ja sen avulla saatua tietoa käytetään monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella ikäihmisten palveluissa RAI-järjestelmä on käytössä jokaisella tulosalueella; asiakasohjauksessa, kotihoidossa sekä asumispalveluissa.
RAI-kehittämisen tarve nousi Kanta-Hämeen hyvinvointialueen ikäihmisten palveluiden toimialueen sisältä, tarve osaamisen kehittämiselle ja RAI-tiedon hyödyntämiselle tiedostettiin.
Kehittämisen kokonaiskuvan hahmottamiseksi projektissa tavattiin benchmarking kehittämisen kautta kahdeksan eri hyvinvointialueen RAI-asiantuntijan kanssa, ja näiden tapaamisten kautta pystyttiin tunnistamaan Kanta-Hämeen hyvinvointialueen RAI-toiminnan kehittämisen kohteita. Tämän jälkeen tavattiin Kanta-Hämeen hyvinvointialueen ikäihmisten tulosalueiden johtotiimit ja käsiteltiin tulosalueiden sisäisiä RAI-kehittämiskohteita.
Ikäihmisten palveluissa työskenteleville lähijohtajille toteutettiin RAI-osaamiseen liittyvä kysely, jonka vastausten (36kpl) perusteella RAI-osaamisensa koki erittäin hyväksi 0%, hyväksi 3%, kohtalaiseksi 36%, huonoksi 58% ja erittäin huonoksi 3%. Osaamisen vahvistamista toivottiin moneen eri RAI-kokonaisuuden sisällä olevaan asiaan. Osaamisen vahvistamisen toteutustavaksi toivottiin mm. Teams työpajoja, verkossa suoritettavia koulutuksia sekä selkokielisiä kirjallisia ohjeita.
RAI-kokonaisuuden kehittäminen aloitettiin ikäihmisten johtotiimin hyväksynnästä kehittämisen aloittamiselle. Tämän jälkeen kehittämisen etenemistä on seurattu säännöllisesti ikäihmisten palveluiden johtoryhmässä, PATE-ohjelman ohjausryhmässä sekä kehittämisen johtoryhmässä.
RAI-kehittämisen ympärille koottiin RAI kehittämisen ohjausryhmä, jossa on Kanta-Hämeen hyvinvointialueen ikäihmisten palveluiden tulosalueiden (asiakasohjaus, kotihoito, asumispalvelut) edustus, Kanta-Hämeen hyvinvointialueen RAI-asiantuntija sekä RRP2-hankkeen projektiasiantuntija.
Kehittämisprojektin sisäisenä omistajana toimi Kanta-Hämeen hyvinvointialueen ikäihmisten palveluiden asiakasohjauksen tulosaluejohtaja.
Kokonaisuudella tavoiteltiin RAI-osaamisen vahvistamista, systemaattisempaa RAI-tiedon hyödyntämistä sekä positiivisempaa RAI-toimintakulttuuria ikäihmisten palveluissa.
Tavoitteena kokonaisuudelle oli, että ikäihmisten toimialalta 100% lähijohtajista suorittaa RAI-koulutuskokonaisuuden.
RAI-osaamisen muutoksen mittarina toimi ikäihmisten toimialalla työskenteleville lähijohtajille laadittu RAI-osaamisen kysely. Osaamistason nousua mitattiin kysymyksellä: "Millaiseksi koet oman RAI-osaamisesi?". Kysely laadittiin lähijohtajille ennen koulutuskokonaisuuden aloittamista sekä koulutuskokonaisuuden suorittamisen jälkeen.
Koulutuskokonaisuuden koulutukset koostuivat seuraavista teemoista:
1. Kanta-Hämeen hyvinvointialueen RAI-toimintamalli, siihen liittyvät prosessit, roolit ja vastuut. Laatumoduulin toimintamalli ja prosessi.
2. Luotettavan RAI-arvioinnin toteuttaminen ja RAI-arviointiprosessin johtaminen.
3. RAI-mittareiden tulkitseminen, herätteet ja hyödyntäminen palveluiden suunnittelussa sekä
hoidon suunnitteluprosessin johtaminen. Mittareiden ja laatutulosten muodostumiseen
vaikuttavien keskeisten kysymysten kertaus RAI-arviointisisällöistä.
4. RAI-vertailutiedon ja laatumoduulin hyödyntäminen toiminnan kehittämisessä ja johtamisessa.
Toimintamalli on tarkoitettu RAI-arviointivälineistöä käyttävien yksiköiden lähijohtajille, asiantuntijoille, päälliköille, tulosaluejohtajille sekä työntekijöille.