Pitkäaikaissairaiden digipolkujen rakentaminen (Etelä-Savon hyvinvointialue, RRP2, P4, I1)

Digipolun tavoitteena on tukea sekä jo pitkäaikaissairauteen sairastuneita että diagnoosin saaneita.  Tukea tarjotaan kohtaavan palvelun rinnalla. Digipolulla asiakkaat saavat palveluja oikea-aikaisesti itselle sopivalla tavalla ja tasolla.

Toimintaympäristö

Pitkäaikaissairaiden määrä kasvaa Etelä-Savossa muun muassa ikääntyvän väestön vuoksi. Välimatkat alueella on pitkiä ja julkinen liikenne ei tavoita kaikkia alueen asukkaita. Pitkäaikaissairaiden digipolkujen tarkoituksena on sitouttaa ihmisiä omahoitoon, jolloin kontaktien pituudet lähivastaanotoilla lyhenee ja käyntien määrät vähenee. Myös terveydenhuollon kuormitusta saadaan pienennettyä.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tarkoituksena on saada alueen asukkaat sitoutumaan omahoitoon ja saada terveydenhuollon resurssit riittämään jatkossa vastaamaan kasvavaan tarpeeseen.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakas saa ajasta ja paikasta riippumatonta omahoidon tukea, sujuvamman yhteyden omaan ammattilaiseen, hoidon jatkuvuus paranee. 

Kehitystyön taustalla on ammattilaisten työajan käytön muutos. Saadaan enemmän asiakkaita hoidettua, fyysisiä vastaanottoja lyhennettyä ja käyntimääriä vähennettyä. Helppo yhteydenottokanava hyödyttää sekä ammattilaista että asiakasta. Puhelinpalvelun ruuhkautumista saadaan vähennettyä digipolkujen avulla tulevaisuudessa, kun yhteys otetaan suoraan omaan ammattilaiseen.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämisryhmät eri sairauksiin perustettu moniammatillisesti. Viikoittaiset kokoukset pidetään asioiden etenemisestä ja jokainen työstää omia osioitaan materiaaliin.

Tavoiteltu muutos

Fyysisten vastaanottoaikojen lyheneminen ja käyntien määrän väheneminen. Asiakkaiden oman vastuun kasvattaminen omaan hoitoon liittyvissä asioissa.

Toteutussuunnitelma

Ammattilaiset tarvitsevat koulutusta digipolkujen kautta tehtävään työskentelymalliin. Ajanvarauskirjoille tehtävä muutoksia, jotta työ saadaan toteutettua.

Ammattilaisten digipolkutyöskentelyn ohjeet koottu yhteen paikkaan. Perehdytyssuunnitelma työn alla. Jatkossa tarkoitus tehdä myös ohjeiden pohjalta verkkokurssi ja liittää tämä osaksi vastaanottotyön perehdytystä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä koko alueen täysi-ikäinen väestö. Asiakkaita ollut testaamassa digipolkujen sisältöä ja toimivuutta sekä helppokäyttöisyyttä. Heille lähetetty kysely, jonka tulosten pohjalta tehty/tehdään muutoksia digipoluille.

Ideointi

Alku oli haasteellinen, jotta kehittämistyö saatiin käyntiin. Kehittämistyön alussa selkeämmät "ohjeet/suuntaviivat" mihin pyritään ja millaista sisältöä halutaan, mitkä ovat tavoitteet, joihin päästävä.

Mikä on digipolku, mitä sillä voi tehdä (asiakkaan/ammattilaisen näkökulmasta), mitä sinne voi viedä?

Digipolulla olevien asiakkaiden fraasipohja potilastietojärjestelmään, jotta saadaan vastaanottoaikaa lyhyemmäksi. Elintapaohjaus toteutettu jo digipolulla itsenäisesti.

Ratkaisun perusidea

Digipolku mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman palvelun tarjoamisen alueen asukkaille.  

Digipolun tavoitteena on tukea sekä jo pitkäaikaissairauteen sairastuneita että diagnoosin saaneita.  Tukea tarjotaan kohtaavan palvelun rinnalla. Digipolulla asiakkaat saavat palveluja oikea-aikaisesti itselle sopivalla tavalla ja tasolla. Digipolulla tukea saavat 2 tyypin diabetesta, sydän- ja verisuonisairautta ja  keuhkosairauksia sairastavat asukkaat. 

Ammattilaisen näkökulmasta polku vähentää manuaalista työtä, sillä polulla on esimerkiksi mahdollisuus kerätä tietoa erilaisten lomakkeiden ja kyselyiden avulla ennen vastaanottoa.  Asiakas saa myös elintapaohjausta itsenäisesti perehtyen digipolun sisällön avulla. Näiden ominaisuuksien avulla ammattilaisen  on mahdollista saada kokonaisvaltaisesti tieto asiakkaan tilanteesta ennen vastaanottoa, tunnistaa riskiasiakkaita/ -tilanteita  sekä kohdentaa tuki tarpeenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti. Digipolun kautta tapahtuu myös viestintä asiakkaan ja ammattilaisen välillä.

Asiakkaan näkökulmasta digipolku tarjoaa turvaa viestimahdollisuuden kautta sekä ajasta ja paikasta riippumattoman mahdollisuuden käyttää polulla olemassa olevaa materiaalia. Tietoja ja tärkeitä tapahtumia pääsee kertaamaan ja katsomaan silloin,  kun oma vointi/tilanne sen sallii. 

Digipolun tarkoituksena ei ole korvata kohtaavaa palvelua / tapaamisia kokonaan vaan kannustaa omahoitoon ja mahdollisesti lyhentää kohtaavaa palvelua tai vähintään käyntien määrää. Kohtaava vastaanotto voi tapahtua myös etävastaanottona. 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Omassa organisaatiossa kehittämisryhmissä mukana olleet ammattilaiset lähtevät ensin kiinnittämään asiakkaita digipoluille. Ammattilaisten ohjeet digipolkutyöskentelyyn on koottu yhteen paikkaan ja tarkoitus tehdä ohjeiden pohjalta ammattilaisen verkkokurssi osaksi vastaanottotyön perehdytystä.

Koko henkilöstön perehdytys toimintamalliin tulossa esimerkiksi hoitajien koulutuskeskiviikoissa. Myös erillinen asteittain tapahtuva koulutus suunnitteluvaiheessa.

Ajanvarauskirjat luodaan uudelleen niin, että digipolkutyöskentelyyn varataan SÄHKAS-aikaa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Vaatii toimintamallien muutosta kohtaavasta vastaanotosta etänä tehtävään ja asiakasta omahoitoon kannustavaan työskentelytapaan. Ajanvarauskirjojen muokkaaminen toimintatapaan sopivaksi (HVA-aikoja muutetaan SÄHKAS-ajoiksi). Kunnollinen perehdytysmateriaali ammattilaisille ja selkeät ohjeet asiakkaille.

Toimintamallia voidaan soveltaa mihin tahansa pitkäaikaissairauteen ottaen huomioon sairauden erityispiirteet.

Kun asiakas määrä digipoluilla lisääntyy, tulee miettiä ajankäyttöä uudelleen. Ajanvarauskirjojen vastaanottolajeja muutettava tilanteen mukaan sopivammaksi.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ei vielä käyttökokemuksia muutoin kuin testaamassa olleilta asiakkailta ja niiden pohjalta muutoksia tehty eniten ohjeisiin.