Perheoikeudellisen yksikön digipalvelupolku, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)

Perheoikeudellisen yksikön digipalvelupolku, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue, perhe-ja sosiaalipalveluiden perheoikeudellisen yksikön digipalvelupolku.

Toimintaympäristö

Itä-Uudenmaan digivisio painottaa digitaalisten palveluiden keskeistä roolia palvelutuotannossa. Sähköisten palveluiden käyttö lisääntyy linjassa kansallisten tavoitteiden kanssa. Mahdollistetaan ammattilaisten erikoisosaamisen hyödyntäminen digipalveluiden toteutuksessa. Keskitetään digipalveluita, jotta yksiköiden työntekijöiden työaikaa voidaan vapauttaa asiakkaiden fyysiseen kohtaamiseen.

Tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, oikea-aikaisuutta sekä yhdenvertaisuutta asukkaille.

Perheoikeudellisen yksikön digipalvelupolun helminauhakuvaaja liitteenä.

Liitteet
Kuva
Perheoikeudellisen yksikön digipalvelupolun helminauhakuvaaja
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä hyvinvointialueen perheoikeudellisen yksikön asiakkaat sekä heitä hoitavat ammattilaiset. Asiakasymmärrystä kerätään käyttäjäkyselyillä, ja toimintamallia kehitetään saadun palautteen perusteella.

Ratkaisun perusidea

Perheoikeudellisen yksikön digipalvelupolku tarjoaa tietoa ja ohjeita perheoikeudellisissa asioissa sekä auttaa valmistautumaan sopimusneuvotteluun, tapaamispaikkapalveluiden käyttöön tai olosuhdeselvitykseen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Suunnitteluvaiheessa tulee kuvata mahdollisimman tarkasti asiakkaan palvelupolku, ammattilaisten roolit ja toimintaympäristö:

  • miten asiakas ohjautuu digipalvelupolun käyttäjäksi
  • tekniset vaatimukset
  • tietosuoja-asiat
  • miten ammattilaiset perehdytetään järjestelmän käyttöön
  • ammattilaisten roolit (pääkäyttäjät)
  • miten toimitaan virhetilanteissa, mikä on järjestelmätoimittajan rooli
  • miten asiakkaan hoitotiedot siirrettään potilastietojärjestelmään
  • mitä mittareita vaikuttavuuden arvioinnissa käytetään
Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Sisällön suunnittelussa ja pilottisuunnitelmassa tulee olla mukana asiakasrajapinnassa työskenteleviä ammattilaisia sekä heidän esihenkilöitään. 

  • Ydintyöryhmä ja vastuutaho: Kuka/ketkä vastaavat kehittämistyön kokonaiskoordinaatiosta ja ohjauksesta​? Tarvitaan innokkaita kehittäjiä organisaation sisältä. Huomioida, että asiakastyötä tekevien ammattilaisten ajankäyttö on rajallista. 

  • Kehittämistyöllä selkeät tavoitteet ja toimenpiteet​: Mitä digipalvelupolkujen käyttöönotolla saavutetaan asiakkaan ja ammattilaisten näkökulmasta?​ Digitaalisten palveluiden tulisi säästää resursseja, vaikka kehittämisvaiheessa resursseja kuluukin enemmän.

  • Aikataulutus, työvaiheiden ja vastuiden määrittely tehtävä huolellisesti.

  • Suunnitellaan seuranta, arviointi ja raportointi jo kehittämisvaiheessa.

  • Toimintamallia kehitetään asiakkailta ja ammattilaisilta saadun palautteen perusteella.