Palvelussuhdeasioiden botti, Satakunnan HVA (RRP, P4, I4)
Palvelussuhdeasioiden botti, Satakunnan HVA (RRP, P4, I4)
Toimintamalli hyödyntää tekoälyä henkilöstöasioiden tiedonhaussa, tarjoten esihenkilöille oikeat vastaukset 24/7 ja vapauttaen ammattilaisten aikaa muihin tehtäviin.
Toiminatamallin kehitystyön aikana Satakunnan hyvinvointialueella työskenteli noin 10.400 ammattilaista (Power BI, 2025). Satakunnan hyvinvointialue oli mukana Kestävän kasvun ohjelmassa, jonka rahoituksella puretaan koronakriisin aiheuttamaa hoito- ja palveluvelkaa uudistamalla toimintamalleja ja ottamalla käyttöön uusia digipalveluja. Tavoitteena oli parantaa hoitotakuun toteutumista, vähentää eriarvoisuutta, edistää varhaista ongelmien tunnistamista ja ennaltaehkäisyä sekä lisätä palveluiden laatua ja kustannusvaikuttavuutta. (Suomen kestävän kasvun ohjelma.)
Kestävän kasvun satakunta 2 -hankeen yhtenä päätavoitteena oli siirtää palvelutuotannon painopistettä enemmän ennaltaehkäiseviin, varhaisen tuen tai digitaalisten palveluiden suuntaan, jotta raskaampien palveluiden tarve vähenee. Kehittäminen kohdentui hankkeen investointiin 4.4: Otetaan käyttöön hoitotakuuta edistävät palvelumuotoillut digitaaliset innovaatiot ja työpakettiin Ammattilaisten digitaaliset työvälineet.
Satakunnan hyvinvointialueen strategisia linjauksia 2023-2025 olivat muun muassa henkilöstöresurssien kohdistaminen ja työnjaon kehittäminen siten, että ne tukevat palvelujen tuottamista, ict-ja digipalvelujen kehittäminen osana muuta palvelutoimintaa ja alueen pitäminen veto-ja pitovoimaisena. Strategisia arvoja olivat: toimimme ammatillisesti, uudistamme vastuullisesti, palvelemme yhdenvertaisesti ja kohtaamme inhimillisesti. (Satakunnan hyvinvointialueen strategia vuosille 2023-25)
Satakunnan hyvinvointialueella tavoitteena oli kasvattaa digitaalisten palvelujen käyttöä ja itsepalveluastetta. Tekoälyn ja automatisoinnin hyödyntäminen oli osa kehittämisen kokonaisuutta , joilla voitiin osaltaan tavoitella strategisten tavoitteiden saavuttamista. Toimintamallin pilotoinnin tarkoitus oli kokeilla ja kehittää tekoälyagentin toimivuutta palvelussuhdeasioiden kysymysten käsittelyssä sekä selvittää, kuinka hyvin tekoälyagentti pystyi hakemaan ja muodostamaan luotettavia vastauksia annetuista dokumenteista. Tavoitteena oli kehittää ratkaisu, mikä vähentää ammattilaisille tulevien kysymysten määrää palvelusuhdeasioihin liittyen kustannustehokkaasti, vapauttaa ammattilaisten työaikaa muihin tehtäviin ja nopeuttaa palvelussuhdeasioihin liittyviin kysymyksiin vastausten saamista ja parantaa palvelun saatavuutta ja saavutettavuutta.
Toimintamallin kehittämisellä odotettiin osaltaan olevan myönteisiä vaikutuksia muun muassa organisaation toimintakulttuuriin, henkilöstön veto- ja pitovoimaan, koulutustarpeiden tunnistamiseen sekä tekoäly ja automatisointi osaamisen lisäämiseen. Samalla karttuisi kokemus tekoäly-/automatisointiratkaisujen käyttöönotosta ja käytöstä sekä näihin liittyen huomioitavista ja vaadittavista asioista, joita voidaan hyödyntää mahdollisesti myöhemmin vastaavanlaisissa projekteissa.
Ennen pilotin alkamista hankekoordinaattori ja projektipäällikkö valmistelivat pilottisuunnitelman, mikä käytiin läpi pilotin ohjausryhmässä. Ohjausryhmään kuuluivat henkilöstöpalveluiden päälliköt ja ict- ja digijohtaja hanketoimijoiden lisäksi. Pilottisuunnitelma viimeisteltiin ja hyväksyttiin, mutta sitä päivitettiin ja tarkennettiin pilotin kuluessa.
Toiminnan kehittämisessä toimittiin yhteistyössä ja tietoa jaettiin ja kehitystyön etenemistä raportoitiin viikkotasolla. Teams-kanava ja siellä muistiot sekä planner-työkalu toimivat tärkeinä tiedon jakamisessa ja projektin etenemisen seurannassa. Pilotin (3kk) ja sen option (+3kk) aikana toiminnan kehittämisestä vastasivat ja toimintaa linjasivat erityisesti alueen ict-ja digijohtaja ja Kestävän kasvun Satakunta 2-hankkeen projektipäällikkö. Pilotin ja optioajan koordinoinnista vastasi hankekoordinaattori, jonka työparina toimi henkilöpalveluista kehittämistyöhön osittaisella työajalla osallistunut projektisuunnittelija.
Toiminnan suunnittelussa oli alusta lähtien mukana myös henkilöstöpalveluiden päällikkötaso. Viikoittaista yhteistyötä tehtiin järjestelmätoimittajan kanssa. Tavoitteena oli aktiivisesti käydä läpi botin toimivuutta ja arvioida sekä parantaa toiminnallisuutta eri tavoin. Tämän työn edellytyksenä oli jatkuva testaaminen. Testaamiseen osallistui pilotin ja sen optiokauden ajalla yhteensä noin 130 henkilöä. Ensimmäisen kolmen kuukauden aikana testaamiseen osallistui noin 70 ammattilaista. Optiokauden alussa testaajia rekrytoitiin lisää ja testaajien kokonaismäärä nousi noin 130. Testaajista suurin osa oli esihenkilöitä, mutta mukana oli myös henkilöstöpalveluiden työntekijöitä kuten koulutussuunnittelijoita, asiantuntijoita ja assistentteja. Kaikki testaajat saivat lyhyen testauskoulutuksen Teams-välitteisesti sekä kirjalliset ohjeet testaamiseen. Väliaikatietoja ja lisäohjeita tiedotettiin sähköpostitse. Testauskoulutuksen tavoitteina oli paitsi testaamisen ja siihen liittyvien käytänteiden ohjeistaminen myös testaajien motivointi ja innostaminen testaamiseen. Rajatulle testaajien ryhmälle tarjoutui ainutlaatuinen mahdollisuus kokeilla tekoälyratkaisua ensimmäisten joukossa ja antaa siitä oma palautteensa.
Kestävän kasvun Satakunta 2 -hankkeen tavoitteina oli:
- Parantaa oikea-aikaista hoitoon pääsyä ja hoitotakuun toteutumista sekä purkaa koronan aiheuttamaa palveluvelkaa vaikuttavilla, tietoon perustuvilla asiakaslähtöisillä toimenpiteillä.
- Edistää alueellista ja sosiaalista tasa-arvoa sekä kansalaisten yhdenvertaisuutta.
- Lisätä kansalaisten hyvinvointia, terveyttä ja työkykyä.
- Siirtää palvelutuotannon painopistettä enemmän ennaltaehkäiseviin, varhaisen tuen tai digitaalisten palveluiden suuntaan, jotta raskaampien palveluiden tarve vähenee.
- Vahvistaa kohderyhmien osallisuutta.
- Parantaa sosiaali- ja terveydenhuollon tuottavuutta.
Investointi 4:
- Hoitotakuuta edistävien palvelumuotoiltujen digitaalisten innovaatioiden käyttöönotto.
Toimintamallin kehittämisen /pilotin tavoitteina oli:
- Kehittää hyvin toimiva tekoälyratkaisu esihenkilöille: hyvien vastausten (vastaukset ovat ymmärrettäviä, relevantteja, selkeitä ja oikeita sisältäen lähdedokumentin) osuus 85% kaikista botille esitetyistä kysymyksistä henkilöstöasioihin liittyen,
- Palvelun parempi saatavuus ja saavutettavuus,
- Henkilöstöpalveluiden ammattilaisten ja esihenkilöiden työn helpottuminen ja vapauttaminen muihin tehtäviin sekä henkilöstön veto- ja pitovoiman paraneminen (työtyytyväisyys),
- Kulttuurimuutoksen edistäminen kohti digitalisaatiota alueen digivision mukaisesti, kun henkilöstön käyttökokemus ja sitä kautta ymmärrys hyödyistä lisääntyvät.
Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää tekoälyratkaisu, joka antaa nopeasti, oikea-aikaisesti, luotettavasti ja kustannus-vaikuttavasti vastauksia henkilöstöasioihin liittyen. Keskeinen arviointikysymys oli: Onnistuttiinko kehittämään tekoälyratkaisu, mikä antaa luotettavat vastauksen rajattuun aihepiiriin selkeästi ja ymmärrettävästi? Onnistuneen ratkaisun kehittämisen myötä, voitiin myös todeta, että palvelu toimii 24/7. Optiokauden tavoitteeksi asetettiin, että botin tulee antaa vastaus onnistuneesti 85%:iin sille esitetyistä kysymyksistä. Tämä tieto saatiin testausmäärän ja annettujen testauspalautteiden perusteella huomioiden tehdyt kehitystoimenpiteet. Kustannus-vaikuttavuus laskelma totutettiin sekä pilotin että optiokauden ajalta huomioiden vaikutukset tulevaisuuteen.
Testauksen yhteydessä testaajat arvoivat saamaansa vastausta ja antoivat palautteen peukuttamalla vastausta (peukku ylös tai alas) sekä kirjasivat palautteen avoimeen tekstikenttään. Annettuja palautteita verrattiin botille esitettyyn kysymykseen ja saatuun vastaukseen. Tarvittaessa asiaa testattiin uudelleen vastauksen laadun arvioimiseksi tarkemmin. Palautteita läpikäydessä oli oleellista arvioida myös kysymyksen muodostamisen osaamista sekä kysymystä suhteessa siihen, oliko kysyttävästä asiasta agentilla käytössä lähdemateriaalia.
Tavoitellun muutoksen ja tavoitteiden saavuttamiseksi keskeistä oli testauksen riittävä laajuus. Vaikka botilta kysyttävien asioiden laajuus olikin rajattu henkilöstöasioihin ja agentti haki vastauksia vain määritellyistä lähdedokumenteista, vaati kehitystyö siitä huolimatta määrällisesti riittävää ja jatkuvaa testausta. Testauspalautteiden läpikäynti, erityisesti negatiivisten palautteiden läpikäynti, oli säännöllistä. Tähän tehtävään liittyi vahvasti ratkaisu- ja korjaustoimenpiteiden arviointi, suunnittelu ja toteutus. Viimeksi mainittuihin tarvittiin sekä henkilöstöasioiden substanssiosaamista että järjestelmätoimittajan teknistä osaamista.
Pilotin aikana tehtiin useita kehotteita, vaihdettiin hakukieleksi suomi, tallennettiin uusia lähdedokumentteja ja päivitettiin tietoa. Merkittävin hakutuloksia ja vastauksia parantava toimenpide oli kyvykkäämmän gpt-5 kielimallin vaihdos, sillä se paransi ratkaisua kokonaisuutena eri tavoin.
Kehittämistyön etenemisestä tiedotettiin henkilöstöä eri tavoin. Asia oli esillä aamukahvitilaisuuksissa ja tiedotteita tehtiin henkilöstön verkkosivuille ja hankkeen uutiskirjeeseen. Säännöllinen yhteydenpito testaajiin oli tärkeää, jotta motivaatio pysyi yllä ja testausta tehtiin oikealla tavalla. Testausohjeita pilotin aikana täydennettiin muutamia kertoja.
Toimintamallin kohderyhmänä olivat Sata-alueen esihenkilöt ja päälliköt. Lähtötilanteessa oli tunnistettu, että henkilöstöpalveluihin eniten kysymyksiä tulee tältä kohderyhmältä. Tästä ammattilaisten ryhmästä valikoitiin määrällisesti pienempi joukko osallistumaan kehitettävän ratkaisun ja toimintamallin testaamiseen ja arviointiin. Testaajien rekrytointi tehtiin hr:n kautta. Valittiin palvelualue ja ko. palvelualueen sisältä satunnaisesti haluttu määrä esihenkilö- ja päällikkötason tehtävissä toimivat ammattilaiset. Kehittämisen yhteydessä keskusteltiin järjestelmän käytön laajentamisesta koko henkilöstölle, mutta edellä kuvatusta syystä kehittäminen haluttiin alkuvaiheessa kohdentaa ko. ammattilaisille.