Osaamisen kartoitus

Tehdään kysely, jossa kartoitetaan henkilöstön osaamista ja lisäkoulutuksen tarvetta. Kyselyssä voi myös ilmoittautua perehdyttämään kollegoille osaamansa alue. 

Toimintaympäristö

Ikääntyneiden asumispalveluyksikkö, Palvelukeskus Tuulikannel, Pohjois- savon hyvinvointialue

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Asioita ei tehdä, koska niitä ei osata tehdä. 

Tavoiteltu muutos

Työntekijät osaavat tehdä heille työssä määrätyt asiat. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on koko henkilöstö. Henkilöstö osallistuu vastaamalla kyselyyn jossa pääsee tuomaan esille omia kehittämisen tarpeita ja mahdollisuuden olla ohjaamassa henkilöstöä osaamallaan alueella. 

Ratkaisun perusidea

Osaamisen lisääminen ja vahvistaminen, työkuormittavuuden vähentyminen, työhyvinvoinnin parantuminen

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Henkilöstön osaamisen kartoittaminen sähköisen kyselylomakkeen avulla. Esihenkilö käy kyselyn vastaukset läpi jonka perusteella tarvittaessa järjestetään lisäkoulutusta ja perehdytystä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Osaamiskartoituksen järjestäminen niin että se tavoittaa koko henkilöstön. Henkilöstöltä kysyminen millaisia asioita osaamisen kartoituksessa olisi hyvä olla.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Osaamiskartoituksen tuloksien tarkastelu. Selvitetään koulutuksen tarve henkilötasolla. Järjestetään koulutusta ja perehdystystä.