Omatiimimalli - Hoidon jatkuvuusmalli Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella (RRP, P4, 1)
Omatiimimalli - Hoidon jatkuvuusmalli Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella (RRP, P4, 1)
Omatiimimallin avulla on tarkoitus turvata palvelujen saatavuus ja jatkuvuus. Kaikille Hyva:n asiakkaille on nimettynä omatiimi. Asiakkaat ottavat yhteyttä omaan tiimiinsä, jossa järjestetään sekä kiireetön että kiireellinen vastaanottotoiminta.
Omatiimimallin kehittäminen käynnistyi tarpeesta vastata palvelujen saatavuuteen, hoidon oikea-aikaisuuteen sekä jatkuvuuden turvaamiseen. Sote-uudistuksen myötä tulleet uudet organisaatiorakenteet ja polittinen ohjaus määrittelevät kehittämisen suuntaa ja mahdollistavat palvelujen uudistamisen.
Hankkeen avustuksella on pystytty irrottamaan jokaiselta terveysasemalta, kuntoutuksesta ja päihde- ja mielenterveyspalveluista henkilöstön n.20% työpanos (1-2hlöä/yksikkö) kehittämistyöhön ajalle 1.1.24-30.6.24. He osallistuivat kehittämispäiviin ja vastasivat oman työyksikkönsä kehittämistoimenpiteiden eteenpäin viemisestä. Heillä oli myös viestinnällinen vastuu yhdessä esihenkilöiden ja johdon kanssa jalkauttaa syntynyttä tietoa työyksiköihin.
Kehittämistyön alussa sovitut mittarit:
- Palvelujen saatavuus: Ensi linjassa puhelimessa ja sähköisissä palveluissa ratkaistujen yhteydenottojen määrä ns.ratkaisuaste Palvelujen saatavuus: Takaisinsoittoviive yhteydenotosta takaisinsoittoon
- Hoitoonpääsy: hoitotakuu (14 vrk) Hoitoon pääsy: T3 (lääkärit/hoitajat)
- Jatkuvuuden parantuminen: COCI
Mittaaminen tarkentui saatavilla olevien mittarien kehittyessä ja vertailukelpoisten tietojen täsmentyessä kehittämistyön aikana. Lopulliset mittarit:
- Hoidon jatkuvuus omalääkärillä (SLICC)
- Hoitoon pääsyn toteutuminen omalääkärillä (kiireetön hoito)
- Takaisinsoittoviive (takaisinsoitto tai sähköinen vastaus kiireettömissä asioissa)
- Hoitoa jonottavien määrä (hoitotakuujono)
Kehittämistä tehtiin ensin kahdella terveysasemalla vuonna 2023, joista syntyneen ymmärryksen mukaisesti muut terveysasemat lähtivät suunnittelemaan omaa toiminnanmuutosta omatiimimalliin. Hankkeen avustuksella kehittämistyöstä tehtiin työkirja, jonka tarkoituksena oli jäsentää muille terveysasemille omatiimimallin kehittämisen kannalta huomioitavia asioita. Kevään 2024 aikana pidettiin kehittämispäiviä, joissa käytiin prosessinomaisesti läpi omatiimimallin kehittämisen etenemistä, yhteisiä suuntaviivoja ja tavoitteita. Syksyn 2024 kehittämispäivissä jäsennettiin yhdessä yhdenmukaisia omalääkärikriteereitä, ja tiivistettiin moniammatillista yhteistyötä mm.päihde- ja mielenterveyspalvelujen kanssa kuvaamalla konsultaatiokanavia sekä keskitettyjä palveluja. Kevään 2025 kehittämispäivissä suunniteltiin kiirevastaanoton toimintojen siirtämistä omatiimeihin. Kehittämispäivien lisäksi jokainen terveysasema on kehittänyt omaa toiminnanmuutostaan omissa yksiköissään.
Kohderyhmänä ovat kaikki Vantaan ja Keravan terveysasemapalvelujen asiakkaat. Asiakasymmärryksen keräämistä on pyritty tekemään käyntimäärien ja -syiden tarkastelulla, ja hoitoon pääsyn mittaamisella. Kokemusasiantuntijoita on hyödynnetty asiakasviestinnän tukena, jotta muutokset olisivat mahdollisimman ymmärrettäviä asiakkaille.