Omaolon terveystarkastus osa elintapaohjausta Pohjois-Pohjanmaalla (RRP2, P4, I1)

Omaolon terveystarkastus osa elintapaohjausta Pohjois-Pohjanmaalla (RRP2, P4, I1)

Toimintamallin tavoitteena on yhtenäistää Omaolon terveystarkastukset keskittämällä ne digitaalisesti elintapaohjaukseen erikoistuneille ammattilaisille.

Toimintaympäristö

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue (Pohde) on yksi Suomen 21 hyvinvointialueesta ja myös yksi Suomen laajimmista hyvinvointialueista. Hyvinvointialueen keskiössä on pohjoispohjalainen ihminen ja painopiste on peruspalveluissa ja varhaisessa ongelmien ehkäisyssä.  Pohde vastaa noin 416 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta Pohjois-Pohjanmaalla. Pohteella on töissä noin 18 000 ammattilaista, joiden hyvinvointia ja osaamista halutaan vaalia. 

Pohde on saanut rahoitusta Suomen kestävän kasvun ohjelman kautta. Ohjelmalla tuetaan hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. Ohjelma vauhdittaa kilpailukykyä, investointeja, osaamistason nostoa sekä tutkimusta, kehitystä ja innovaatioita. Tämä on mahdollistanut Pohteella Omaolopalvelun jatkokehittämisen, käyttöönoton ja integroinnin alueen digitaalisiin palveluihin ja ammattilaisten järjestelmiin.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pohteen yhtenä strategisena periaatteena on, että palvelut ovat tarpeenmukaiset ja lähellä saavutettavissa monin eri tavoin. Tavoitteena  on parantaa asiakkaiden palvelutarpeeseen pohjautuen palvelujen laatua, vaikuttavuutta ja hoidon jatkuvuutta. Myös henkilöstön osallistaminen ja vaikuttaminen hyvinvointialueen toimintaan ja palvelujen kehittämistyöhön yksi strategiassa mainituista asioista. 

Hyvinvointialueet aloittivat toimintansa 1.1.2023.Lähtötilanteessa kuntien digitaalisissa palveluissa on ollut useita erilaisia toimintamalleja.

Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation ja tiedonhallinnon strategian visio kuvaa digitalisuutta sosiaali- ja terveydenhuollon kivijalkana. Strategiassa on neljä päätavoitetta, jotka ovat:

  •  Henkilön on mahdollista ylläpitää omatoimisesti hyvinvointiaan, toimintakykyään ja terveyttään tietoon perustuvan ennakoinnin ja digitaalisten palvelujen tuella.
  • Digitaalinen asiointi on ensisijaista kaikilla hyvinvointialueilla niissä palveluissa, joihin se sopii tai niille asiakkaille, jotka siihen kykenevät.
  • Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön työkuormaa on vähennetty hyödyntämällä tietoa paremmin ja ottamalla käyttöön kehittyneitä teknologisia ratkaisuja.
  • Johtajilla, päätöksentekijöillä ja tutkijoilla on laaja-alaisesti ja poikkihallinnollisesti käytössä palveluista ja etuuksista kertyvää tietoa.
Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Digitaalisia palveluita on tarjottu alueen kansalaisille vähäisesti, eriarvoisesti.

Digitaalisten asiointi- ja palvelukanavien käyttö Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella on vaihtelevaa. Omaolopalvelun laajentamisella alueella tuetaan sähköisen asiointikanavien käyttöä ja mahdollistetaan oikea-aikainen ja tasavertainen palvelujen saanti. Toimintamalliin kuuluu yhtenäinen palveluprosessi, tavoitetila, palveluohjaukset ja kirjaaminen. Toimintamallissa on huomioitu pohjoispohjalainen ihmislähtöinen hyvinvointikäsite. Toimintamallilla lisätään palvelun laatua ja saatavuutta sekä tuetaan itsehoitoa. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Pohteen Omaolon tuotevastaavat, pääkäyttäjät ja omaolovastaavat muodostavat yhdessä kehittämisen, käyttöönoton ja ylläpidon verkoston. Yhteistyössä he suunnittelevat miten tuetaan ja ohjataan alueen ammattilaisia ja asukkaita Omaolon käytössä. 

Tavoiteltu muutos

Omaolopalvelun laajentumisella mahdollistetaan oikea-aikainen, tasalaatuinen ja tasavertainen palvelujen saanti kaikille asukkaille. Tavoitteena ennaltaehkäistä elintapasairauksia ja tukea varhaisen tunnistamisen mallia.

Toteutussuunnitelma

1. Nykytilan kartoitus. Selvitetään olemassa olevat palveluprosessit ja tunnistetaan kehittämistarpeet sekä mahdolliset haasteet. Tämän pohjalta laaditaan selkeä ja realistinen käyttöönoton suunnitelma, jossa määritellään aikataulut, resurssit ja vastuut.

2. Digitaalisten työkalujen valinta ja integraatio. Valitaan tarkoituksenmukaiset digitaaliset työkalut ja alustat, jotka tukevat Omaolon terveystarkastuksen toteutusta. Varmistetaan, että valitut ratkaisut integroituvat saumattomasti olemassa oleviin järjestelmiin ja tukevat palveluprosessien sujuvuutta.

3. Henkilöstön koulutus ja asukkaiden ohjaus. Järjestetään kattava koulutus henkilöstölle, jotta he hallitsevat digitaaliset työkalut ja ymmärtävät prosessimuutosten vaikutukset. Lisäksi informoidaan asukkaita uusista toimintatavoista ja tarjotaan tukea digitaalisten palvelujen käyttöön.

4. Viestintä ja sidosryhmien osallistaminen. Laaditaan viestintäsuunnitelma, joka kattaa kaikki keskeiset sidosryhmät, kuten työntekijät, asukkaat ja yhteistyökumppanit. Viestintä on jatkuvaa, selkeää ja tavoitteellista.

5. Ammattilaisten osallistaminen ja pilotointi. Otetaan ammattilaiset mukaan prosessin kehittämiseen, jotta heidän näkemyksensä ja tarpeensa huomioidaan. Toteutetaan pilottihankkeita, joissa testataan uusia prosesseja ja kerätään palautetta jatkokehittämistä varten.

6. Vaikutusten arviointi ja mittaristo. Määritetään selkeät mittarit, joilla arvioidaan muutoksen vaikutuksia. Seurataan palveluiden laatua, asiakastyytyväisyyttä ja henkilöstön kokemuksia systemaattisesti.

7. Jatkuva kehittäminen. Kehitetään toimintaa jatkuvasti kerätyn palautteen ja arviointitulosten perusteella. Muutoksiin reagoidaan ketterästi ja kehittämistoimenpiteet dokumentoidaan.

8. Resursointi ja asiantuntijatuki. Tarvittaessa rekrytoidaan lisähenkilöstöä tai hyödynnetään ulkopuolisia asiantuntijoita projektin tukemiseksi ja käyttöönoton onnistumisen varmistamiseksi.

Yhteenveto

Omaolon terveystarkastuksen käyttöönotto edellyttää huolellista suunnittelua, monipuolista koulutusta ja tiivistä yhteistyötä eri sidosryhmien välillä. Jatkuva seuranta ja kehittäminen varmistavat, että toimintamalli juurtuu osaksi arjen palveluprosesseja ja tuottaa toivottuja vaikutuksia.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Omaolon terveystarkastus on digitaalinen palvelu, joka on suunnattu yli 15-vuotiaille henkilöille. Palvelu perustuu Kustannus Oy Duodecimin STAR-terveystarkastuskyselyyn, jonka avulla arvioidaan yksilön eliniänodotteeseen ja sairastumisriskiin vaikuttavia tekijöitä. Terveystarkastus tarjoaa käyttäjälle mahdollisuuden kartoittaa omaa terveydentilaansa ja hyvinvointiaan sekä ohjaa tarvittaessa tarkoituksenmukaisiin jatkotoimenpiteisiin tai palveluihin.

Palvelu huomioi käyttäjän yksilölliset taustatekijät, kuten iän, sairaushistorian ja elintavat, ja tuottaa asiantuntevaa, selkeää ja käyttäjälähtöistä palautetta. Tavoitteena on madaltaa kynnystä osallistua terveyden arviointiin sekä vahvistaa luottamusta digitaalisiin terveyspalveluihin.

Palvelua pilotoitiin vuosina 2023–2024 kolmessatoista kunnassa osana elintapaohjauksen toimintamallia. Pilotin aikana saatiin arvokasta asiakasymmärrystä siitä, millaiset käyttäjät hyötyvät erityisesti digitaalisista omahoito-ohjeista, valmennuksista, elintapaohjauksista, etävastaanotoista sekä kuntien liikuntaohjauksista. Terveystarkastuksen perusteella asiakkaat ohjautuivat elintapaohjaajien etävastaanotoille.

Pilotin myötä ammattilaiset oppivat tunnistamaan terveystarkastuksen avulla ne asiakkaat, jotka hyötyvät erityisesti elintapaohjauksesta, itsehoitovalmennuksesta tai liikkumisen lisäämisestä. Tämä asiakasymmärrys tukee palvelun kehittämistä entistä vaikuttavammaksi ja kohdennetummaksi.

Pilotin aikana elintapaohjaukseen koulutetut ammattilaiset toimivat keskeisessä roolissa uusien työntekijöiden perehdyttämisessä. He tukivat asiakasohjauksessa sekä digitaalisten työkalujen hyödyntämisessä osana hoidon tarpeen arviointia. Tämä mahdollisti yhtenäisen toimintatavan juurtumisen ja vahvisti ammattilaisten osaamista digitaalisessa asiakasohjauksessa.

Liitteet
Ratkaisun perusidea

Omaolon digitaalinen terveystarkastus vastaa Pohjois-Pohjanmaan alueella havaittuun tarpeeseen vahvistaa sähköisten asiointi- ja palvelukanavien käyttöä. Palvelun laajentaminen tukee alueellista yhdenvertaisuutta ja mahdollistaa oikea-aikaisen palvelujen saatavuuden riippumatta asiakkaan asuinpaikasta tai palvelujen fyysisestä saavutettavuudesta.

Asiakas voi tehdä terveystarkastuksen itsenäisesti Omaolossa, joka ohjaa käyttäjän tarkoituksenmukaisiin jatkotoimenpiteisiin, kuten omahoitoon, ajanvaraukseen tai yhteydenottoon terveydenhuollon ammattilaiseen. Palvelu madaltaa kynnystä osallistua oman terveyden arviointiin.

Terveystarkastuksen avulla ammattilaiset voivat tunnistaa ja priorisoida kiireelliset tapaukset sekä ohjata asiakkaat tarkoituksenmukaisiin palveluihin. Tämä vähentää tarpeettomia vastaanottokäyntejä ja vapauttaa resursseja terveydenhuollossa.

Digitaalinen järjestelmä tukee terveyden edistämistä alueellisesti, sillä sen avulla voidaan tunnistaa väestötasolla keskeisiä terveyshaasteita ja elintapamuutostarpeita. Terveystarkastus auttaa tunnistamaan esimerkiksi diabetesriskissä olevia henkilöitä, jotka hyötyvät elintapaohjauksesta ja ennaltaehkäisevistä toimenpiteistä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Johdon sitoutuminen ja tuki ovat keskeisiä edellytyksiä toimintamallin onnistuneelle juurruttamiselle. Käyttöönoton suunnittelussa laaditaan selkeä suunnitelma, jossa määritellään aikataulut, vastuut ja tarvittavat resurssit.

Toimintamallia pilotoitiin osana elintapaohjauksen toimintamallia 1.1.2024 alkaen valituissa kunnissa, jotta sen toimivuutta voitiin testata ja hienosäätää ennen laajempaa käyttöönottoa. Pilotissa terveystarkastuksen asiantuntijoina toimivat elintapaohjaajat. Pilotissa hyödynnettiin kahta työjonoa: toisessa kaikki asiakkaat saivat lähettää terveystarkastuksen tuloksen työjonolle, toisessa vain ne asiakkaat, joiden vastauksissa ilmeni riskejä. Pilotin aikana havaittiin, että asiakkaat, joilla asiat ovat kunnossa hyötyvät mahdollisuudesta lähettää tuloksensa työjonolle. Tämän seurauksena nykyisessä toimintamallissa kaikki asiakkaat voivat lähettää terveystarkastuksen tuloksen työjonolle. Lisäksi elintapasairauksien osalta riskiryhmään kuuluville asiakkaille oli tarjolla sähköinen ajanvarausmahdollisuus, mikä paransi palvelun sujuvuutta. Potilastietojärjestelmän vaihdos poisti kuitenkin tämän integraation.

Nykyisessä toimintamallissa asiantuntijoina toimivat elintapaohjaukseen koulutetut ammattilaiset. Heille järjestetään kattava koulutus ja perehdytys, jotta he osaavat hyödyntää Omaolo-palvelua tehokkaasti ja ymmärtävät sen vaikutukset asiakaspalveluun ja työprosesseihin.

Toimintamallin viestintä on aktiivista ja jatkuvaa. Sen tarkoituksena on varmistaa, että sekä ammattilaiset että asukkaat ymmärtävät muutoksen tavoitteet ja hyödyt. Viestintä toteutetaan koko Pohteen alueella.

Seurantaan ja arviointiin määritellään selkeät mittarit, joiden avulla arvioidaan käyttöönoton onnistumista ja vaikutuksia. Toimintamalli integroidaan osaksi Pohteen arjen työprosesseja ja käytäntöjä, jolloin siitä muodostuu luonnollinen osa palvelutoimintaa.

Liitteet
Vinkit toimintamallin soveltajille

Johdon sitoutuminen. Varmistakaa, että johto on aktiivisesti mukana ja tukee toimintamallin käyttöönottoa strategisesti ja operatiivisesti. Johdon tuki näkyy resursoinnissa, päätöksenteossa ja viestinnässä.

Henkilöstön osaaminen. Panostakaa henkilöstön koulutukseen ja perehdytykseen. Varmistakaa, että ammattilaiset ymmärtävät toimintamallin tavoitteet ja osaavat hyödyntää digitaalisia työkaluja. Luokaa tukiverkosto, jossa osaamista ja kokemuksia jaetaan.

Pilottivaiheen hyödyntäminen. Aloittakaa pienimuotoisesti ja testatkaa toimintamallia rajatulla alueella tai kohderyhmällä. Hyödynnä pilotista saatua palautetta ja tee tarvittavat muutokset ennen laajempaa käyttöönottoa.

Integrointi arjen prosesseihin. Varmistakaa, että toimintamalli ei jää irralliseksi järjestelmäksi, vaan kytkeytyy saumattomasti olemassa oleviin työprosesseihin ja palveluketjuihin.

Viestintä ja muutosjohtaminen. Laatikaa selkeä viestintäsuunnitelma, joka tavoittaa kaikki sidosryhmät: ammattilaiset, asukkaat ja yhteistyökumppanit. Viesti muutoksen tavoitteet, hyödyt ja vaikutukset ymmärrettävästi ja toistuvasti.

Mittarointi ja arviointi. Määritelkää selkeät mittarit, joilla seurataan toimintamallin vaikuttavuutta (esim. asiakastyytyväisyys, hoitoon pääsyn nopeus, resurssien käyttö). Käytä kerättyä dataa päätöksenteon ja kehittämisen tukena.

Asiakaspalautteen hyödyntäminen. Kerätkää ja analysoikaa asiakaspalautetta systemaattisesti. Hyödynnä palautetta palvelun kehittämisessä ja asiakasymmärryksen syventämisessä.

Resursointi ja asiantuntijatuki. Varmistakaa riittävä henkilöstöresurssi ja tarvittaessa hyödynnä asiantuntijoita. Luo selkeät roolit ja vastuut projektin eri vaiheisiin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Omaolon terveystarkastuspalvelu on otettu käyttöön laajasti Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella, lukuun ottamatta yhtä kuntaa, jossa terveyspalvelut on ulkoistettu. Terveystarkastukset käsitellään keskitetysti koko alueella, mikä tukee yhtenäisiä toimintatapoja ja resurssien tehokasta käyttöä.

Vuonna 2023 palvelun kautta tehtiin 517 terveystarkastusta ja vuonna 2024 määrä nousi 1610:een, mikä osoittaa palvelun käytön kasvua ja vakiintumista.

Toimintamallin avulla asiakkaille on tarjottu helppokäyttöinen ja saavutettava väline oman terveydentilan arviointiin. Tämä tukee ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa, vahvistaa asiakaslähtöisyyttä ja ohjaa asiakkaita tarvittaessa tarkoituksenmukaisiin palveluihin.