Omaolon hyvinvointitarkastuksen hyödyntäminen työttömien palveluissa, Helsingin kaupunki (RRP, P4, I1B)
Omaolon hyvinvointitarkastus (hvt) on digitaalinen työkalu, jolla voidaan kartoittaa asiakkaan terveyttä, elämänlaatua ja terveysriskejä laaja-alaisesti. Tavoitteena on, että hvt:ta hyödynnetään osana työttömän terveystarkastusprosessia Helsingissä.
Kestävän kasvun ohjelman (RRP) yhtenä tavoitteena on edistää hoitotakuun toteutumista vahvistamalla ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista. Tässä hyödynnetään eri digitaalisia palveluita, toimintamalleja sekä digitaalisia työkaluja muun muassa Omaoloa. Omaolon hyvinvointitarkastus on ammattilaislähtöinen kokonaisuus, jonka avulla voidaan kartoittaa asiakkaan hyvinvointitilannetta laajasti, sekä vahvistaa ennaltaehkäisyä ja ongelmien varhaista tunnistamista.
Työttömien terveystarkastuksia tehdään Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla terveysasemapalveluissa sekä perhe- ja sosiaalipalveluiden puolella työkyky- ja terveysneuvonnassa. Tässä kuvattua toimintamallia kokeillaan Työkyvyn tuen palvelut -yksikössä.
Omaolo hyvinvointitarkastuksen kokeilut toteutettiin elo-marraskuun aikana Helsingin kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille. Kokeilun aikana selvitettiin Omaolon hyvinvointitarkastuksen käytettävyyttä prosessissa sekä pyrittiin tunnistamaan ne asiakasryhmät, jotka hyötyvät Omaolon ohjaavammasta otteesta/itsehoito-ohjeista ja tiedosta sekä valmennuksista.
Työttömän terveystarkastuksen osalta haasteena on ollut se, että kohderyhmä on iso eikä pystytä toteuttamaan terveystarkastuksia kattavasti ilman digitaalista prosessia. Helsingissä aloitettiin Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeessa työttömän asiakkaan terveystarkastusprosessin kehittäminen, ja sitä jatkokehitetään osaltaan osana Suomen kestävän kasvun (RRP) hanketta. Lähtötilanteessa Omaolon terveystarkastus/hyvinvointitarkastus eivät ole olleet osa työttömän terveystarkastus- tai työkyvyn ylläpitoprosessia.
Helsingin Sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluille (Sotepe) myönnettiin RRP-hankerahoitusta vuosille 2023–2025, Pilari 4, Investointi 1B, työpaketti 1: Omaolon laajentaminen. Osahankkeen yhtenä tavoitteena on parantaa Omaolon avulla hoidon saatavuutta sekä tunnistaa ennaltaehkäisevän toimen piiriin riskiasiakkaita mm. digitaalisen terveystarkastusprosessin kehittämisen kautta. Tavoitteena on myös, että Helsinki hyödyntää koko Omaolossa tarjolla olevaa palveluvalikkoa (mm. hvt:ta) laajasti Helsingin Sotepessa. Helsingin kaupunki on sitoutunut käyttämään Omaolo-palvelua ja maksaa palvelun käytöstä asukasmäärän mukaisesti. Palvelun käyttöä on siis kannattavaa hyödyntää kaikissa soveltuvissa yksiköissä.
Helsingin Kaupunki-, Digitalisaatio- ja Sotepe-palvelustrategioissa ja Sotepe-tietojohtamisen suunnitelmassa painotetaan digitalisaatiota, osaamisen kohdentamista ja palveluiden nopeaa ja sujuvaa saatavuutta.
Toimintamallissa hyvinvointitarkastukset kohdistettiin Helsingin kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille. Hyvinvointitarkastuksen avulla tavoitetaan henkilöt, jotka ovat vaarassa pudota palvelujärjestelmän ulkopuolelle. Toimintamallissa hyvinvointitarkastus on suunnattu työikäisille aikuisille, jotka eivät ole pitkään aikaan käyneet terveystarkastuksessa, eivät ole pitkään aikaan asioineet omalla terveysasemalla, eikä asiakkaalla ole voimassa olevaa hoitokontaktia.
Hyvinvointitarkastus tarjoaa mahdollisuuden selvittää asiakkaiden terveys- ja hyvinvointitarpeita sekä esteitä palveluihin hakeutumiselle. Asiakkaat ovat olleet mukana miettimässä jatkosuunnitelmapolkua ammattilaisen kanssa. Asiakkaalta on myös saatu palautetta palvelusta. Hyvinvointitarkastuksen jälkeen kerätty asiakaspalaute on auttanut asiakkaiden tarpeiden ymmärtämisessä. Ammattilaisilta saatu palaute on edistänyt palvelun jatkokehittämistä.